Det är en sådan röra med Xiaomi att det nästan blir enklare om du beställer från Amazon under förutsättning att produkten är "sold and shipped by Amazon". Blir nog minst huvudvärk så om du får problem med produkterna sedan.
Xiaomi har en märklig strategi i Europa som går ut på att i princip låta varenda aktörer som önskar sälja deras produkter i utbyte mot att aktörerna tar ansvar för support, garanti osv. Xiaomi själva slipper därmed erbjuda support eller ta ansvar för produkterna, vilket gör det billigt, men ger upphov till en fruktansvärd röra.
Mi-store.se/East and West lyfter inte ett finger om en kund som köpt en Xiaomi av Inet ringer dem för ett garantiräende eller för reparationer utanför garantin. Den kunden hänvisas till Inet eftersom Inet använder en annan distributör. Jag tror sedan att Inet inte direkt har någon att hänvisa till om man vill få en telefon lagad med originaldelar.
Tänk om det vore likadant med till exempel Apple eller Samsung.
"Apple Store: Nej, den där iPhone:en har du inte köpt här, så kom inte till oss och försök få någon hjälp här".
"Kund: Men butiken finns ju inte kvar längre?"
"Apple Store: GL HF BBQ".
"Kund: #rekt"
Affärsmodellen kommer aldrig att fungera för high end-produkter. Jag skulle i alla fall aldrig få för mig att köpa en produkt för 10k+ där tillverkaren vägrar ta ansvar för produkten, och där jag inte kan få hjälp med produkten om jag befinner mig utomlands.
Det är också därför det blir märkligt när Xiaomi/Mi jämförs med exempelvis Samsung, Apple eller andra etablerade varumärken som har en seriös affärsmodell.
Till och med OnePlus som fortfarande är en liten aktör erbjuder ju support och garanti på produkter som sålts inom EU, och det blir heller inget snack om en kund vill laga en telefon utanför garantin/försäkra sig om att det blir ordentligt gjort med originaldelar. De flesta tar för givet att det skall fungera så, och i de flesta fall fungerar det också så. Det vill säga med undantag för bla. Xiaomi.
Last edited: 13 oktober 2019