Läser vad mi-store skriver om ångerrätt. Det i fetstil sticker verkligen ut. Konsumentverket säger: "Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion." Alltså bör man få nyttja produkten och sedan returnera så länge inte skicket försämras. Precis så fungerar det också hos alla stora etablerade näthandlare. Mi-Store verkar dock försöka trixa sig ur detta:
"Enligt distansköplagen har man alltid 14 dagars ångerrätt.
Varan skall vid åberopande av ångerrätten återsändas i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller även förpackning.
Skadad förpackning, produkt eller liknande ersätts av kunden. Om varan eller tjänsten har nyttjats, inkopplats eller installerats upphör ångerrätten.
Vid nyttjande av ångerrätt och retur ska orderinformation skickas med i försändelsen. Lämpligtvis den följesedel som skickades till dig om kund, med tillägg för anledningen till returen. Det går också bra att skicka med en lapp som inkluderar ordernummer och anledningen för returen."
Har funderat på att beställa saker från dem nu när de har bättre priser än tidigare. Dock får jag direkt känslan av att de kommer vara väldigt krångliga att ha att göra med vid eventuella returer.
Last edited: 10 januari 2021