Tips: Micro-SD lagringslösning

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av wargreymon, 9 sept 2013.

  1. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    http://www.meenova.com/
    Denna lilla adapter var med i nyheterna för ett tag sedan, och eftersom LG G2 saknar Micro-SD kortplats men har OTG (stödjer flashdrives enligt en som testat på XDA) så tycker jag detta är en hyggligt smidig lösning då man kanske inte alltid behöver springa runt med 64gb filmer, utan något man tar med när man ska fotografera/filma mycket eller se på film etc.

    Så för knappt 100:- inklusive frakt har man eliminerat en utav de få bristerna denna telefon har.

    DS. Frakten är lite billigare fram till 15 september föresten. PS.

    EDIT: Liten recension

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Det man får när man beställer är själva Micro-SD adaptern med lock, en nyckelknippshållare, en liten ring för att ena sätta i adaptern eller för nyckelknippshållaren (lite osäker, jag satte den i nyckelknippshållaren) och en adapter för att kunna använda Micro-SD adaptern i en vanlig USB.

    Det jag tycker är lite mysko är att du fäster själva adaptern i nyckelknippshållaren och inte locket, således så måste du öppna hållaren och ta av locket och sedan kan du fästa locket i hållaren då locket har ett hål. Blir nog att borra ett litet hål och fästa ringen i locket så man lättare kan ta av och använda adaptern.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Jag har ett SanDisk Ultra Micro SD 64 GB Class 10 (specificerat till upp till 30MB/s). och fick runt 18-20MB/s läsning och 7-8MB/s skrivning med stor fil. Vilket är ungefär samma som jag får när jag har kortet i en dator. När adaptern sitter i lyser den med sitt blåa sken och när den läser/skriver så blinkar det. Med original Quick Window skalet så tar den inte i något.

    Total kostnad vart runt 430:- med Micro- SD och adaptern. (köpte Micro-SD kortet från eBay för $48)
     
    Last edited: 21 okt 2013
    WorteX och Gambit2K gillar detta.
  2. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Perfekt! Tack för tipset! :)
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ni borde kanske bojkotta skit tillverkare som inte kan ens bemöda sig att trycka in en satans plats för minneskort med tanke på att telefonen kan filma fullhd 60fps så lär ju det inbygga minnet på 24gb drygt räcka länge.... börjar tröttna på hur dom mest basic saker i en ny highend telefon plötsligt inte är standard.. lg och sony är nog dom sämsta man kan köpa en telefon av idag fattar ej hur ni kan stödja sånt bajs.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    sdkort kommer försvinna på sikt från alla tillverkare det är mer eller mindre så det slutar. samsung envisas med det och lider oxå av sina pissproblem med kassa sdkort som suger ur batteriet eller ligger och scannar för mycket, utspridda data på interna minnet samt sdkortet.
    Tycker tillverkarna skall erbjuda större plats ist. 16,32,64 gb lurar... sen är det chill.

    Samsung håller säkert ut lite till med plats för sdkort... nåt år eller två sen är det borta helt och hållet garanterat.
     
  5. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Gå tillbaka till din grotta *petar på trollet med en pinne*
     
    Stonecold gillar detta.
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    å du till din som är sämre hörhölrhlr
     
  7. itr888

    itr888 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Hur kommer det dig att den koreanska LG G2 har SD kort, såg ett unboxed videoklipp på
    youtube. Kanske kan köpa från korea istället
     
  8. Flaide Laise

    Flaide Laise Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Varför LG valde att ha ett mindre batteri, och i stället göra plats för kortläsare på den koreanska modellen är det nog ingen som vet.
    Om du ska importera, kom ihåg att modemet kanske inte har stöd för våra svenska LTE-frekvenser. Dessutom sitter det en utdragbar antenn för att se på TV i ena hörnet, och den tappar också sin funktion här i Sverige. Sedan är det ju inte säkert att det finns stöd för svenska som systemspråk i den koreanska mjukvaran, utan du kanske får nöja dig med engelska.
     
  9. itr888

    itr888 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Engelska är ok för mig. Men LTE vill jag absolut ha , bort med 3G nu

    Skulle faktiskt offra mindre batteri för SD kort.

    Blivit tokig nu efter 2 år med G Nexus med 16 gig. Radera Radera Radera trots man har

    Google drive på 15 gig. Varför LG !!


    Men fan mobilen är ju tok för bra... blir nog köp ändå....:)

    Nackdel: måste vänta till 11 december då min abonemmang går ut pga portering till TRE :(
     
  10. Flaide Laise

    Flaide Laise Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med. Det är ju ändå inte jättestor skillnad i batterikapacitet, så det hade nog varit värt att byta mot plats för extra minne.
    Eventuellt kan vi finna en liten tröst i att man kan skapa ett molnlagrings-konto på http://www.box.com/ och så fort du loggar in med deras Android-app, från en LG-telefon, så får du direkt 50 GB gratis lagring.

    Sedan finns ju, som Wargreymon visade, möjligheten att ansluta extern kortläsare, om man är okej med att den lilla manicken sticker ut ur botten.
     
  11. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Du får även 50GB på box.com med LG-mobil. Du får ju även runt 12GB extra jämfört med Nexus 4.
     
  12. itr888

    itr888 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    okej, men det var ju bra det. 50 gig är alltid bra .
    tror man nästan få vänja sig vid molntjänster nu.

    nackdel är ju att man måste ha uppkoppling
    fördel är ifall man tappar mobilen så finns bilderna på "molnet".

    Den där med extern usb mick, man kan ju väl bara ha den inkopplad då man ska föra över stora filmer eller ifall man vet att man ska filma en del den dagen.

    kommer nog inte och ha den inkopplad 24h om inte den är Mycket liten :)
     
  13. Flaide Laise

    Flaide Laise Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä, det känns ju nog lite onödigt. Men som du sa så kan man sätta i den vid behov. Den är ju ändå rätt liten, så den får säkert plats att bära med sig i exempelvis myntfickan på ett par byxor, och om jag inte misstolkar bilderna på http://www.meenova.com/ så kan man nog sätta den i en nyckelring också, om det känns bättre.
     
  14. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    I lådan får nu med adaptern, sedan en adapter att kunna stoppa den i vanlig usb, samt nyckelringsknippa. Du kan titta på film eller så från den när den sitter i, tror att den till och med har plug and pop stöd.
     
  15. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Nu tycker jag det verkar som om du målat in dig i det proverbiala hörnet, Mortuus. Eftersom Google inte heller vill ha kortläsare i sina Nexus-lurar så måste de ju med din logik också vara bajs och förtjäna att bojkotta.

    Och bojkottar du Google så går ju Android bort. Eftersom varken iOS eller Windows Phone har lurar med kortläsare så får du väl satsa på Symbian eller kanske Bada OS. Ha det så bra där borta så slipper vi dig här.
     
  16. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Någon som har fått sin levererad?
     
  17. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Nope, jag frågade när, och de hoppades att alla ordrar gjorda innan den 15 ska vara skickade tills den 30de. Har de dragit några pengar för dig?
     
  18. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nej inte ännu. Hoppas de gör det snart :)
     
    Last edited: 25 sept 2013
  19. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    De har fortfarande inte skickat: / Hur länge ska man vänta det är ju 30/9 imorgon.

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk 4
     
  20. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Fick detta mail igår:

    " Your order has been dispatched for shipping. However, it won't be shipped until October 8, because:

    (1) We used to ship via HongKong Post; recently there has been extremely lengthy delay of package processing at HK Post due to much more strict security inspection in response to a recent mail fire incident. As a result, we started to test Swiss Post and Singapore Post last week. We started out by sending only a small number of packages first to make sure of a smooth process. Thus only a small # of pre-orders have been shipped last week.

    (2) Our shipping partner will be observing Chinese National Day holiday from Oct. 1 to October 7. No shipping during that time.

    I apologize for the delay and appreciate your patience.

    Regards, Andy"

    Vilket är väl okej, lite synd att det inte skickats, men jag brukar ha mycket kortare leveranstid med Swiss/Singapore jämfört med Hongkong i alla fall. Varför har Kina nationaldag i en hel vecka? Låter lite sjukt...