Micro USB <-> Ethernet-kontakt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av JJRockford, 22 aug 2012.

  1. JJRockford

    JJRockford Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som känner till om det finns några möjligheter att koppla in en ethernet cat5-kabel till micro-USB-ingången på en telefon, och då kunna använda nätverket man i så fall är uppkopplad till?
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Du får nog skaffa ett USB-nätverkskort och se till att det finns moduler kompilerade
    och laddade i telefonen.

    Jag hade en platta en gång som hade ethernetuttag så visst går det att köra så i Android.
    Men ur förpackning rakt av är jag tveksam till.

    Vi har prototyptelefoner som har ethernetportar. Kontorsbordsmodeller då.
    Jag har inte själv utvecklat något mot dessa och kan inte svara på exakt vad de
    har gjort för att åstakomma detta.

    // A
     
  3. JJRockford

    JJRockford Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lustigt, i notis-mailen jag fått finns ett svar till, men det syns inte här.

    Har hittat en del adaptrar som påstår att dom klarar av det där, men då har det gällt tablets, som haft den "vanliga" USB-kontakten. Och dom kräver i sin tur lite ström. Kan micro-USB-kontakten skicka detta om man sätter dit en adapter?

    Insåg precis annars att jag beskrev mitt behov lite dåligt. Det som behöver kunna utföras är att koppla telefonen "back-to-back" med en specifik hårdvara, och sen sätta IP-adressen manuellt i telefonen för att komma åt denna hårdvaras webserver.

    Alla lyckade försöka jag läst om hittills när det gäller micro-USB->ethernet verkar ha handlat om att koppla sig mot en router.
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Allting går, men det kräver nog lite extra hårdvara, t ex i form av en dator som sitter mellan USB-kabeln och ethernet-kabeln. Här finns exempel på en sådan konfiguration:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10160

    Jag tror inte att du kan koppla någonting typ den här till din telefon:
    http://www.dustinhome.se/product/5010630154/deltaco-usb-rj45-ethernet-gigabit/
    Skälet till att jag inte tror att du lyckas med det är att jag antar att din telefon är en USB-device och inte någon USB-host.

    m v h Henrik
     
  5. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Kan du inte gå via ett lokalt WLAN? Då slipper du installera något på telefonen alls.
     
  6. JJRockford

    JJRockford Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Henca: Jag har inte provat på någon egen telefon än (min S2:an bör dock ha USB-host-stöd?), utan tänkte börja kolla lite allmänt om någon provat något liknande på något sätt.

    Vi bygger en typ av hårdvara, som mestadels konfigureras och underhålls på distans via en fjärruppkoppling. Ibland måste dock teknikerna åka ut och göra vissa saker på plats, t ex om man tappar fjärruppkopplingen.

    Hårdvaran kör en webserver, och GUI:t är som en hemsida, ungefär som när man ska konfigurera en router. Så på hårdvaran sitter flera RJ45-kontakter. En för fjärruppkopplingen, men också t ex en som gör att teknikern kan koppla in sin laptop direkt till hårdvaran, skriva in "10.10.10.10" i webläsaren och på så sätt kunna konfigurera och/eller felsöka hårdvaran.

    evening.beam: Om det gick att hitta en liten smidig ethernet->wifi-dongel med inbyggt wifi-router hade det helt klart varit ett alternativ, tror jag. Annars så finns det inga lokala WLAN där våra prylar oftast står.
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag läser och jag läser igen och det känns som att jag missar något väsentligt.

    På telefonen kan du enkelt köra WLAN, inget krångel med installationer eller liknande då alla (?) telefoner har detta stöd.

    Och med dig har du en enkel billig trådlös router (t.ex. denna: http://www.kjell.com/sortiment/dato...adlost-natverk/routrar/level1-wbr-6011-p98570) som du kopplar upp med en kort cat5 kabel till din enhet som du ska styra.

    Klart på 5 minuter, minimalt med krångel och nästan gratis!

    Nu återstår den uppenbara tankevurpan jag har gjort (?), för detta var så självklart att du måste ha sett att detta inte fungerar i ditt scenario? Eller?
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ok, nu vill du alltså ersätta den klumpiga laptopen med en liten smidig telefon. Då är det kanske också en fördel om hela felsökningsutrustningen är batteridriven så man slipper hålla på att leta efter väggkontakter och dra skarvkablar.

    Även om det nu skulle vara så att du har en telefon som kan agera USB-host är inte problemet löst per automatik. Någon måste ha skrivit drivrutinen för just den USB-ethernet-adapter som du tänker köpa och dessutom ha installerat den drivrutinen i ROM på din telefon. Då den lösning som du tänker dig är väldigt specifik och långt ifrån mainstream befarar jag att sannolikheten är låg att du hittar något ROM till din telefon för detta syfte.

    Dock har de glada nissarna på XDA fixat drivrutiner för några sådana adaptrar till några surfplattor:

    http://www.xda-developers.com/android/add-ethernet-connectivity-to-the-motorola-xoom/
    http://www.xda-developers.com/andro...-with-your-transformer-via-an-ethernet-cable/

    m v h Henrik