Fråga: Microsoft Intune Company Portal och tvåstegsverifiering?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Krajan, 9 mar 2018.

  1. Krajan

    Krajan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har vi blivit påtvingade detta mirakel från Microsoft på jobbet...
    Det fungerar ju sådär kan man säga! Men framförallt när vi gick från Exchange, då jag hade kalendrarna från både jobbets Outlook och privata Google i samma kalender, till nu en helt tom kalender. Det tar jag nog hand om sen...

    Men min fråga är endast om hur man får in Google-kontot i Intune Authenticator? Min privata Hotmail funkade ju ganska enkelt att lägga till, men Google-kontot är lite(!) besvärligare.

    När jag öppnar appen Authenticator i telefonen och väljer Lägg till konto så får jag tre alternativ; varav de två första är rena MS-konton.
    Det tredje är "Annat konto (Google, Facebook, etc.)"
    Trycker jag på den tredje (såklart) så öppnas en QR-kodsläsare, och man kan även klicka i en "Eller ange koden manuellt" längst ner i fönstret.

    Vad är detta? Kan inte hitta något om QR-koder på mitt Google-konto (på Datorn!). Inte heller någon kod. Såvida man inte installerar Google Authenticator på mobilen. Å HÄR blir det jäkla konstigt...!
    Hur får man två Authenticaters på mobilen att hitta varandra? :D

    --------------------------------------------------
    Om man testar lite ser det ut såhär:

    Intune Authenticator:
    Kontonamn:
    Hemlig Nyckel:

    För kontonamn så kan vi skriva "Google". Den hemliga nyckeln måste ha bokstäver.
    Matar man in det så kommer det mycket riktigt en genererad sexsiffrig kod, som byts efterhand.

    Ska jag öppna Googles Authenticator nu?? Den öppnar ju även den med en "Läs av streckkoden" och "Ange tillhandahållen nyckel". *hmm* Nyckel har jag ju från den första Authenticatorn (!?)

    Google Authenticator:
    Ange kontonamn:
    Din nyckel:

    Ska jag ha samma bokstavsnyckel som tidigare - eller kan jag ha en annan??
    Å här är det är dags att inse att de inte hör ihop... Båda verkar vara för att generera nycklar.


    /Krajan
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om jag förstår dig rätt letar du efter den QR-kod eller hemliga nyckel som skapar sexsiffriga tvåstegsverifieringskoder var 30 sekund vid inloggning? I så fall vill gå hit: https://myaccount.google.com/signinoptions/two-step-verification/enroll-welcome. Där borde du kunna välja att ställa in tvåstegsverifiering. Under den processen kommer en QR-kod dyka upp på skärmen. Du kan antingen välja att scanna den med appen eller manuellt knappa in en lång rad text med en massa bokstäver och siffror. Den QR-koden är egentligen bara en bildrepresentation av den texten så båda metoderna kommer ge samma resultat förutom att det är mycket smidigare att bara scanna den med kameran :)

    När du har scannat koden kommer din Authenticatorapp börja generera koder. Om du scannar koden i Bode Googles app och Microsofts app kommer se att visa samma kod. Det borde med andra ord inte spela någon roll vilken av apparna du använder och de kommer inte behöva kommunicera med varandra. Du borde helt enkelt kunna välja den app du gillar bäst!

    Edit: notera att om du redan har tvåstegsverifiering aktiverat på ditt Googlekonto och du väljer att skapa en ny QR-kod så kommer dina gamla sexsiffriga koder sluta fungera.
     
    bernard gillar detta.