Detta med dualcoretjaffset man ser överallt, utan bakgrund för mina tankar till en entusiastbil
jag en gång i tiden köpte.
Det var en Pontiac Trans AM (Firebird) från 1971 med en V8 på 455 cui. (7-7,5 liter).
Manuell med en rockcrusher låda, m20/m22. 2 fanns i Sverige. 876 exemplar totalt.
Den var lite vässad och hade 450hk och runt 700nm i vridmoment.
På motorvägen var det inga problem på högsta växel att dra loss och börja rita lakrids.
Bilen gjorde 0-100 på runt 4 sekunder och drog en 402 meters strippenraka på en liten bit under 12 sekunder - 11.59.
Men, vägen är inte längre än att den med tiden även kommer att svänga.
På detta ställe hade inte denna bilen en chans. Det var som att köra en Siljalinefärja.
Den var ett AS rakt fram men klarade inte av att svänga. Och däcken gick åt - till
förbannelse rent av. Diffspärrad bakaxel medgav ingalunda hjälp vid fickparkering.
Bränslekonsumptionen var trivsam - för dem som är stolta att betala skatt.
Kom ca 25 mil på 65 liter och då ingick ingen som helst lek under körningen.
Som skrivet kunde den åka fort rakt fram men försökte man svänga i lite fart så svampade det och man visste inte om man skulle bli kvar på vägen.
Vad vill jag ha sagt?
Jo, denna bil var generation 1 av muskelbilarna.
Bristerna är som batteritiden - dvs, soppaförbrukningen och däckslitaget.
Den var snabb på vissa saker men klarade inte av att ge en rakt igenom behaglig upplevelse.
Ojämn prestanda. Hackande förgasare och stötstångsmotorer.
Kul för entusiasten men knappast en funktionell sak som turnkeyenhet och för stabilt
dagligt bruk.
Så är min upplevelse av släppta dualcoretelefoner och ser mycket gemensamt med min Pontiac.
Åren gick. 2005 köpte jag en Audi RS6 för jag saknade V8 men ville ha en tysk sådan.
Vilken skillnad!! Snabb som tusan, nästan som Pontiacen fast också en bra känsla rakt igenom.
Summa:
Första generationen blir sällan lyckad. Mycket muskler som inte kan nyttjas på alla sätt.
Något för den intresserade men passar fåtalet. Om ett år eller två är dualcore troligtvis
mer eller mindre standard - kanske fler cores. Men då är allt anpassat och tillverkare
kanske kan ge en mer behaglig upplevelse rakt igenom konceptet istället för att bara
sälja på pappret. För, det var samma förr med dessa bilar..
På pappret var det en stor motor och massa hästkrafter.. Men inget mer.
Last edited: 29 mars 2011