Mina förslag

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Marooned, 5 maj 2014.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Så i denna tråden tyckte indikaindika; att jag skulle komma med förslag om förbättringar i forumet. Så nu gör jag det. Självklart är det vad jag tycker är bättre för forumet, behöver ju inte betyda att alla andra tycker det.


    Nya inlägg

    Funktion så man kan välja bort vilka avdelningar/subforum man vill ska synas under ”nya inlägg”. T ex om man har en Nexus 5 telefon kanske man inte är så intresserad av nya inlägg i Samsung S3 rom-filer.


    Forumet

    Möjlighet att dölja alla underforum/subforum. Igen om man har en Nexus 5 och inte har något intresse av att se Samsung underforumet/subforumet så man kan dölja det helt. Man slipper se det, scrolla förbi det osv.



    Teman/Grafik

    Slå ihop posta ditt screenshoot-tråden och diskussions-tråden till en tråd. Även att man har en klistrad i varje underforum/subforum för varje tillverkade.


    Utseende

    Något nytt forumskin. Sjukt tråkiga och rätt tröttsamma dark och light silver är. Andas inte direkt fräscht och ingivande forum. Det är ju inte direkt svårt att göra ett skin om man baserar det på dom som redan finns bara att man ändrar färger osv. bvbbvb; är grym på mockups ;)


    Allmänt

    En egen avdelning för mobiloperatörer och allt som rör dom. Tar för mycket plats i allmänt.

    Skilj utveckling och allmän teman/grafik. Alltså så att utveckling när det kommer till ikoner osv får ett egen underforum och teman/grafik ett eget underforum under android-allmänt där man postar skärmskott, tips om ikoner och andra sådana diskussioner. Jag tror det gynnat båda två, dom hade fått mer fokus och det hade inte varit så rörigt som det är nu.

    Klistra en ”småfrågor” tråd i varje subforum/underforum så kommer fler få svar och det kommer postas mycket mindre trådar som bara får ett svar eller återkommer hela tiden.

    Allmän uppstädning. T ex i teman/grafik finns två trådar klistrade som inte haft ett inlägg sedan 2011...


    Egna profilen


    Ändra den personliga panelen eller vad man ska kalla denna:

    [​IMG]


    Hur många använder sig av wiki och nätverk t ex? Skulle vilja se som ett bokmärke där istället. Där man kan lägga till på en lista vilka favorit ställen på forumet man besöker. T ex off topic eller köp/sälj. Kanske t om att man kan lägga till trådar där så man kan nå dom snabbt t ex sandlådan.


    ---

    Det jag spånat på sedan igår. Mer kommer säkert. Personligen tycker jag forumet är alldeles för rörigt och kladdigt. Kan vara för att jag är van vid mer ordning och reda när jag själv varit admin för ett stort forum.

    Men man måste tänka på nya medlemmar också, inte bara nuvarande. Hur nya medlemmar uppfattar forumet när dom besöker det för första gången. Hittar dom det dom letar efter? Eller orkar dom inte leta i djungeln och antingen lämnar eller startar "onödiga" trådar osv.
     
    Last edited: 5 maj 2014
    evening.beam gillar detta.
  2. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag vet att det tidigare varit på tal om någon slags uppdatering av forumet i stil med Swedroids huvudsida, däremot var det ett tag sedan som detta togs upp.
    Jag har ingen aning om det fortfarande arbetas med eller om det har kommit i skymundan - hur som helst så håller jag i alla fall med dig, forumet skulle verkligen behöva få sig ett skönhetslyft.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=25411
    och
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=25405
    Är nu borttagna som viktiga ämnen i Teman och Grafik.

    Vad gäller förslaget om screenshot-trådar så håller jag med dig och tycker vi kan ha en i varje forum, när de uppstår. Jag ska se om jag har tid att leta reda på och klistra upp de som redan finns. Lika så med snabba frågor / snabba svar som är utomordentligt bra trådar för det mesta.

    Det tar tid att städa i allmäntavdelningen (edit: jag syftade mest på Apps och Spel men även Allmänt) och jag håller med om att strukturen bör ses över. Fler förslag tror jag att vi allihopa skulle uppskatta!
     
    Last edited: 6 maj 2014
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag skulle verkligen uppskatta en rejäl uppdatering iaf. Både av funktioner och design. Känns väldigt uråldrat nu...

    Att sortera bland nya inlägg osv är verkligen funktionen jag skulle vilja ha mest. Som nu när Sony Z2 släppts. Inlägg i den avdelningen hela hela tiden som gör när man använder sig an "nya inlägg" som jag gör iaf blir tröttsamt.
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mycket bra förslag från Echoes som passar bra i denna tråd.
     
  6. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har ett förslag att vi går ihop några och gör en liten "makeover-kassa" där vi kanske lägger en slant, som vi sedan ger till respektive designer/programmerare som hjälper oss att få bort denna förskräckliga design. ;)

    Dock rätt bra att ägarna själva är med på idén då det skulle bli lite svårt för oss själva att ställa om designen på forumet...
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ett annat förslag om en sak som irriterat mig länge. Man har en notis om att man blivit citerad t ex. Istället för att man klickar på notisen utan som i många fall man vet att det är i sandlådan man blivit citerad, går in där direkt och ser citeringen och svarar på den. Så finns ändå notisen kvar. Så måste man klicka ur den...