Mini Guide-Hur Flasha Samset_1.9b med JM5

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Androido, 6 aug 2010.

1. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hi Boys and Girlz

jag tänkte att jag gör en mini guide för er som ville testa

[ROM XWJM5] SamSet 1.9b |CUSTOM KERNEL A2SD FIXLAG| |THEMED| |OPTIMIZED| [06/08/10]

ROM-en är redan Rootad i förväg och har Rom Manager app förinstallerad för ClockworkMod Recovery
    :D

som man hittar här : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=724576 om man vill läsa guiden på engelska :)

Först och främst du måste flasha din SGS med XWJM5 firmware som du hämtar här: http://www.multiupload.com/FACXXINIO4

Du kan välja mellan flera nedladdnings sidor och lösenordet på rar filen är:
    samsung-firmwares.com

Sen kan du flasha din SGS enligt denna Guide : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14840

Som tips för de som vill undvika ryskt språk efter flashning är att använda följande CSC_ filen : CSC_I9000OXXJM1 från t.ex. JM2 firmware som du kan ladda ner här :http://www.multiupload.com/2TNDO4LQYW

Efter att du har flashat JM5 firmwaren då hämta Samset_1.9b_JM5 härifrån :
    http://www.mediafire.com/?401joq1p4e391n0

Spara filen på din hårddisk och skapa en mapp med namnet " samset 1.9b" och kopiera över din nedladdade file dit.
    Nu gå till mappen och byt namn på "Samset_1.9b_JM5.zip" till "update.zip".

Kopiera "update.zip" till din interna SD kort (dvs. det minnet som är inbyggd ) och lägg den oförändrat på root katalogen. Du kan göra det om du ansluter din mobil i masslagrings läge till din dator och kopierar över " update.zip" till din enhet.

Stäng av din mobil och starta om den igen genom att hålla följande knappar
    Volum upp+Hemma knappen+Power knappen. Håll dessa knappar tills du ser att mobilen visar GS loggan ANDRA GÅNGEN och då släpp alla knappar och du hamnar i Recovery läge

" Recovery " läget ser ut så här :

Stägra dig till " apply sdcard:update.zip" med volymknappen (Volum ned )och tryck på din hemma knapp ( den fyrkantiga fysiska knappen) för att bekräfta valet. Nu kommer det att hända saker och man ska vänta tålmodigt tills mobilen kommer till startskärmen som kan ta uppemot en minut.

När mobilen är färdigt och när du har slajdat upplåsningskärmen så har du

[ROM XWJM5] SamSet 1.9b |THEMED| |OPTIMIZED| [06/08/10]
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

OBS OBS Det finns nu en Nyare laggFix som eliminerar upplånings laggen som jag varmt rekommenderar istället för A2SD FIXLAD Den är enklare och man slipper partitionera sitt SD kort :D OBS OBS

Titta in här http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=749495

Om tiden tillåter så kommer jag att lägga upp här det nya LaggFixet till denna Guide
    /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Nu kan du använda din mobil som vanligt men om du vill ha |CUSTOM KERNEL A2SD FIXLAG| då kan du göra följande:

( Detta gör samma sak som " Mimocan fix" bara helt automatiskt )

Först måste du förbereda ditt externa micro SD kort genom att partitionera det på två delar. Den första (och större delen) ska ha fat32 och den andra delen, runt 1GB, ( men inte mindre än 512MB ) ska ha ext3 eller ext4 (som är lite snabbare )
    Man kan använda Gparted om man kör Linux ( Ubuntu live förmodligen fungerar också på windows maskiner) eller använd -paragon hard disk manager-

OBS- jag tror, enligt vad jag läste på XDA att man måste ta ut sitt SD kort och göra partitioneringen i ett kortläsare annars blir det fel om man monterar kortet genom SGS masslagring-OBS

Här är några adaptrar du kan använda :

Lägg ditt MicroSD kort tillbaks i mobilen

När detta är färdigt då ladda ner SamSetKernel_v1.8_PDA här http://www.mediafire.com/?3wtapa5a55idnbj

Starta Odin3 och tryck på knappen " PDA " och öppna " SamSetKernel_v1.8_PDA.tar " och rör eller ladda inget mer i Odin3 utan

starta telefonen i nedladdningsläge:
    Håll in "volym ner", "hemknappen" och "På/Av-knappen" samtidigt när telefonen är avstängd.

Efter det när du ser en gul Android gubbe då anslut din SGS till datorn och när du ser att " ID:com" i Odin3 visar gult och numret till COM anslutningen då tryck på " Start" knappen i Odin3 och vänta tills den flashar färdigt ( runt 5-15 sek ) och mobilen börjar starta om sig.

Omstarten direkt efter detta kan ta en stund men var tålmodig och vänta tills mobilen har startat upp helt och sen är du färdigt och har

[ROM XWJM5] SamSet 1.9b |CUSTOM KERNEL A2SD FIXLAG| |THEMED| |OPTIMIZED| [06/08/10]

Testa mobilen i Quadrant och du borde få runt 1400-1800 poäng

Lycka till ;)

Tillägg : Vissa kan uppleva en liten irriterande lagg vid öppning av lås skärmen men chefen -setenza01- från XDA jobbar på att fixa problemet ;)

Om du inte törs eller hellre vill skippa problemet då bortse från |CUSTOM KERNEL A2SD FIXLAG| och bara installera hans SamSet 1.9b ROM ;)

Jag kommer att uppdatera guiden så fort en lösning dyker upp
    ;)

Last edited: 9 aug 2010
  2. Kanjtozzft

Kanjtozzft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tack så väldans mycket! Blir imorn då man inte är toxikerad!

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Får man fråga vad SamSet 1.9b gör för skillnad?

4. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    jättebra med guide till detta på svenska ska testa detta en vacker dag om ingen samsung update dyker upp under nästa vecka....
    mod borde sätta lite klister på denna anser jag..

Föresten hur gör man backup och sådant på ett bra sätt inför att man ska flasha? går det på något sätt att återställa telefonen till ursprunget om man får problem i framtiden med telefonen (garanti).

Last edited: 6 aug 2010
  5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    1544 poäng

6. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick, efter att jag återställde en massa appar, 1604 poäng :)

7. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag använder Titanium Backup (kräver Root ) för att återställa individuella appar eller i batch. Appen hittar du på Market.

Tyvärr det finns inget bra alternativ för att återställa våra svenska firmware tillbaks till ursprungliga som det var när vi köpte mobilen men med Rom Manager appen kan du göra ClockworkMod Recovery for Galaxy S i9000 och du kan läsa mera om den här

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=734166

8. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hur vet jag att a2sd fixen fungerade då? Hittar inte mappen som den låg i innan. Fast jag får 1780 ungefär I quadrant

9. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Hur stort externt sd måste man minst ha? och kvittar de vilken class det är?

fan hittade ett nokia 2gb micro sd men hittar ingen expander så ja får in det i datan :)

Last edited: 6 aug 2010
  10. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll. Bara ext3 eller ext4 är 512 mb eller större

11. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då har du med all säkerhet fått A2SD att fungera men det säkert går att kolla via nån terminal, ska se om jag hittar mera info som kan läggas till guiden om detta ;)

12. erikd

erikd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt bra guide må jag säga! Stötte inte på några frågetecken, så det blir nog till att prova på imorrn :)

13. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag skulle installera clockworkmod men det cpade och hängde sig på botskärmen...

Och nu får jag inte app2sd fixen att fungera... Fastnar på botskärmen även nu!

14. Mulven

Mulven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vill att fler ska se tråden så skickar upp den. Just nu upplever jag inga problem alls, men sen har jag t.ex. inte provat GPS riktigt än. Kommer garanterat följa denna guide om min telefon får för sig att börja uppföra sig dåligt.

15. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Får spara denna tänkte försöka mig på detta i helgen om jag får tid över ..
    Tanten tycker ja pillar för mycket med nallen redan så ;)

16. Thunell

Thunell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan man göra fixen utan ett externt kort?
    Kommer det göra någon skillnad för telefonen om man gör det utan ett externt kort?

//Thunell

17. bullemina

bullemina Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag gjort denna guide och det funkar klockrent.

Jag behövde igentligen inte göra det eftersom jag inte känt av några utav dom buggar som skrivits om här på forumet, iofs så har jag bara använt navigon som navigator och det har inte varit några problem. Frysningar och låsningar har heller inte varit några problem.

Men jag märker nu när jag fått in den nya romen vad mycket rappare den vart direkt. Även fast quadrant scoren inte ökade. Har inte gjort SD-fixen än.

Köpte min SGS för 1 vecka sen och har aldrig varit så nöjd med en telefon som med denna, då har jag haft ganska många high end telefoner.

18. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

19. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    jag partitionerade i min Hero med Amon Recovery :)

Men vad fasen jag skulle med det till vet jag inte, ingen skillnad, iaf ingen positiv.
    Det enda som direkt är skillnad är till det sämre. Det tar typ 3ggr längre att väcka skärmen från viloläge

20. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra guide! Mer sånt här :)