[Miniguide] Förbered din Blade på det värsta tänkbara!

Diskussion i 'Blade' startad av -ix-, 18 apr 2011.

  1. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har du köpt en Blade från Telia eller Comviq och vill flasha Swedish Spring med minimal risk att äventyra garantin?
    Den här miniguiden är för dig som tror på Murphys lag och är övertygad om att det värsta kan och kommer att hända din nya gullegris.

    Följ den här guiden om:
    - Du vill flasha om din rom och samtidigt säkerställa, så långt det är möjligt, att du kan utnyttja garantin i framtida reparationsärenden.
    - Du har en Gen2-Blade från Comviq eller Telia

    Följ INTE den här guiden om:
    - Du tycker att det bästa om din Blade går sönder är att köpa en ny, "den kostar ju bara 1500 kr!"
    - Du har en Gen1-Blade och/eller har inte köpt den från Telia eller Comviq.

    (Du kan testa om du har Gen1 eller Gen2 genom att fråga Herr Grisfisk)

    Då så, då kör vi...



    Omflashning och "felsäkring"

    1. Utför backup av nuvarande originalrom och recovery-partition samt flasha om till Swedish Spring i ett svep med hjälp av kallt_kaffes senaste innovation OneClickRecovery.

    2. Kopiera backuper från minneskortet till datorn. Originalrom ligger i /sdcard/clockworkmod/backup (typ) och recovery-partitionen ligger i roten på minneskortet. Bra att ha dem på två ställen.

    3. Behövs inte längre eftersom kallt_kaffe nu använder "rätt" version av ClockworkMod i OneClickRecovery.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Då var det klart!



    Om olyckan är framme

    Alternativ 1: Om Bladen inte har tokpajat (och/eller den inte behöver skickas till Anovo), alternativt att man bara känner för att byta rom.
    --> Flasha in ny rom eller originalbackup med hjälp av ClockworkMod. Guider för detta finns lite här och var.

    Alternativ 2: Om Bladen måste skickas för reparation till Anovo.
    --> Flasha in originalrom+recovery med hjälp av ZTE:s officiella uppgraderingsverktyg.
    Detta återställer både recovery-partitionen och romen till originalskick och säkrar att eventuell reparation täcks av garantin.

    (Det kan vara så att uppdateringen enligt denna metod inte fungerar. Pröva då att följa den här guiden eller den här guiden, vilka båda beskriver det kallt_kaffe nämner om "hackad download.exe" nedan.)

    Japp, så enkelt är det!



    OBS! Har inte hunnit testa detta själv än, eftersom jag faktiskt inte fått min Blade i skrivande stund. Oavsett vilket så följer du förstås dessa instruktioner på egen risk!

    Rapporter på hur det gått mottages tacksamt. Jag kommer själv att testa proceduren så fort jag ges möjlighet. Slutligen ett stort tack till kallt_kaffe - utan honom hade inget av ovanstående varit varken känt eller möjligt!


    Nedan är min ursprungliga fråga som resulterade i miniguiden:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 20 apr 2011
  2. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Finns inget "idiotsäkert sätt" att safe:a så.

    Att roota är att ta bort den säkerheten.
     
  3. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för svar, men jag vägrar att tro på att svaret är så enkelt att det går att sammanfatta i en enda liten moralkaka! ;)
     
  4. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gör en backup av er nuvarande rom, eller hämta hem en version som är qomvics version. Sen är det bara att köra på. Går t.ex. skärmen sönder kan man alltid använda fastboot t.ex.
     
    -ix- gillar detta.
  5. Nickman1200

    Nickman1200 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En fördel är ju att blade är så billig att det nästan inte gör nått när den dör.
     
  6. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för infon!

    Så, om jag förstår saken rätt hittills:

    1. Jag gör bäst/lättast backup av nuvarande rom och flashar om med SS4b i ett svep med hjälp av Kallt_Kaffes senaste innovation OneClickRecovery?

    2. Jag flyttar backupen från minneskortet till datorn och håller hårt i den.

    3. "If all else fails" använder jag programmet Fastboot för att trycka in min originalbackup i luren.

    Korrekt?
    I sådana fall, finns det någon guide för hur man flashar in en rom med Fastboot?
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja.

    Ja, den ligger i /sdcard/clockworkmod/backup eller ngt i den stilen. I rooten på sdkortet ligger dessutom en backup av din original recovery som OneClickRecovery skapat som en liten bonus. Spara även den.

    Nej, du gör restore av din original ROM m.h.a. Clockwork. Som du säkert förstår så återställer detta allt utom just recoverypartitionen eftersom det isåfall skulle utplåna Clockwork.

    För att återställa recoverypartitionen kan man t.ex. använda fastboot. Problemet är dock att nya Gen1 blades och alla Gen2 blades inte kan startas i fastboot.

    Jag ska nog göra i ordning en .zip fil där man kan kopiera in sin recovery kopia (den som OneClickRecovery skapade) för att sedan återställa den m.h.a. Clockwork.
     
    -ix- gillar detta.
  8. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Stort tack för den detaljerade genomgången! Förstår lite mer nu. Har en ny omgång med Ja/Nej-frågor...hoppas det är ok! :innocent:
    Av detta följer två frågor:

    1. Detta kräver alltså att minneskort(läsare) och/eller skärm och/eller hårdvaruknappar fungerar felfritt eftersom Clockwork körs lokalt på telefonen? Känner verkligen att jag målar fan på väggen, men jag ger mig tusan på att nåt av det går sönder bara för att jag tänkt på det. :P

    2. Recovery-partitionen är således ingenting som Anovo tittar på/bryr sig om att man meckat med?

    Jag kan alltså inte använda mig av Fastboot då våra telefoner inte ens levererats...rackarns...

    Låter ju prima! Detta förutsätter dock att min telefon inte "går FUBAR" och fular ur enligt punkt 1 ovan?

    Stort tack igen!!
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja.

    Men, om installerar Clockwork recovery 3.0.1.4 (inte den senaste som är 3.0.2.4) så fungerar faktiskt som "original"-recovery när det gäller att lägga på officiall 2.2:an från Comviq/Telia. Så har du en Telia eller Comviq och 3.0.1.4 och volym-ner funkar så kan du blåsa om den helt till original 2.2 via USB-kabeln. Kan tänkas att den hackade versionen av download.exe behövs om man kör med Clockwork men då jag inte har en Comviq eller Telia så har jag bara testat den hackade versionen.

    Detta är dock lite överkurs men byter du recoveryn till 3.0.1.4 så har du en extra livlina (iaf om du har en Telia eller Comviq telefon).

    Men seriöst... telefonen kostar 1500, eller t.o.m. 999:- om man låtsas vara student. Hur mycket säkerhet behöver du?
    Det kanske de gör, vad vet jag.
     
    -ix- gillar detta.
  10. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack igen Kaffe, grymt att du tar dig tid.
    Frågan är helt klart motiverad... :P Kan bara svara, så mycket som möjligt! (utan att för den skull gå miste om Swedish Spring, förstås)

    Någon annan som har koll på om Anovo kan komma att grimasera om man har en modifierad recovery-partition?
     
  11. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har sammanställt visdomarna och klurat lite till och ser framför mig detta scenario. Stämmer?
    När allt verkar korrekt så uppdaterar jag förstaposten, då jag tror att fler paranoida snåljåpar faktiskt kan ha nytta av det. ;)

    Omflashning och "felsäkring"

    1. Backup av nuvarande originalrom och recovery-partition samt omflashning till Swedish Spring i ett svep med hjälp av Kallt_Kaffes senaste innovation OneClickRecovery?

    2. Flytta backuper från minneskortet till datorn. Originalrom ligger i /sdcard/clockworkmod/backup och recovery-partitionen ligger i roten.

    3. Nedgradera ClockworkMod till version 3.0.1.4, för att göra den kompatibel med ZTE:s officiella uppgraderingsmjukvara.

    FRÅGA: Görs detta lättast genom att, inifrån den redan installerade ClockworkMod v3.0.2.4, köra "recovery-clockwork-3.0.1.4-x880-update_signed.zip" (hämtad från den här sidan) ? Visst är det rätt version för en Gen2 Blade?


    Om olyckan är framme

    Alternativ 1: Om Bladen inte har tokpajat (och den inte behöver skickas till Anovo), alternativt att man bara känner för att byta rom.
    --> Flasha in ny rom eller originalbackup med hjälp av ClockworkMod.

    Alternativ 2: Om Bladen måste skickas för reparation till Anovo.
    --> Flasha in originalrom+recovery med hjälp av ZTE:s officiella uppgraderingsverktyg.
    Detta återställer både recovery-partitionen och romen till originalskick och säkrar att eventuell reparation täcks av garantin.

    Ser ok ut?
     
    Last edited: 19 apr 2011
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja och Ja
     
  13. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack kallt_kaffe för dina insiktsfulla kommentarer. Har uppdaterat förstaposten så att informationen blir lite mer läsvänlig. Hoppas därmed att den kan komma fler till gagn.

    Feedback och kommentarer från alla läsare uppskattas givetvis!