Tips: Minimotors Dualtron / Speedway

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av raptor, 1 apr 2020.

  1. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Minimotors verkar ha kommit till Sverige vilket är otroligt kul. De har en butik i Stockholm på Vasastan. Någon som besökt den eller köpt något av de?

    Hem - Minimotors Sverige

    De har två varumärken, Speedway och Dualtron.

    speedway-leger_orig.jpg dualtron_thunder_1.jpg

    De är kända för att göra mycket bra scootrar, är originella och blir ofta utsatta för plagiat.
    Emove Cruiser är en klon av Speedway 4. Ruima och Zero 8 är en klon av mini 4 pro.
    Även deras hastighetsreglage har kopierats och sitter på väldigt många scootrar som Zero.
    LCD-Throttle-MM.jpg
     
  2. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Synd att de inte kom förra året. Då hade jag köpt en speedway 5. Gillar designen(sleeper) och specen.
     
    raptor gillar detta.
  3. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Halkade precis in på dessa nu ikväll... Ser spännande ut! Har tidigare sållat bort Zero då jag väger över 100 kg och vill att scootern ska vara byggd för min vikt, men Speedway mini 4 pro ser riktigt nice ut. Klarar 120 kg, dubbla stötdämpare och trevlig mix med luft i framdäck, solid där bak. Blir nog att svänga förbi butiken på söndag :)

    Speedway mini 4 pro - Minimotors Sverige
     
  4. gwaniz

    gwaniz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har kollat en del på Speedway 5, tyvärr verkar det som att "kontrollerna" ofta går sönder? Frågan är om man vågar ta den risken, utöver det problemet verkar allt annat vara riktigt bra.

    Kanske är bättre att köpa en annan scooter från Minimotors som inte har det problemet, exempelvis Eagle Pro.
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag tror det är en riktigt bra scooter. Den är ganska populär. Det tog mig tid att förstå vitsen med att ha platshjul bak och luftfyllt fram. Luftfyllt fram för snällare dämpning på handtagen och plasthjul bak så man slipper jobbiga däckbyten (pga motor). Att byta däck fram är nog lätt.

    Är lite sugen på en Leger. Får se om det blir en!
     
    bernard och ostguden gillar detta.
  6. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag har inte uppfattat det som att kontrollern går ofta sönder på Speedway 5.
    Det är Spidern som haft problem med kontrollern men det ska vara fixat så som jag förstått det.
     
  7. Xerno

    Xerno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    31
    Har inte heller läst att det ska vara något problem med speedway.
    Positiva med svensk återförsäljare är att du slipper skicka den utomlands som jag behövde göra ett par gånger
     
  8. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Var inne idag i butiken och provkörde mini 4 pro! Väldigt trevligt bemötande av en kunnig kille. Kändes väldigt genuint och trevligt, och man kan garanterat få bra service om man köpt Scooter därifrån, hjälp med reservdelar och så.

    Scootern var absolut rolig att köra på!! Pigg och stabil men samtidigt portabel. Kunde vikas ihop smidigt. Jag skulle säga att det är ett bättre köp än Ninebot G30 enligt vad jag värderar iaf. Dock så har jag nog kommit fram till att lägga lite extra pengar och köpa E-twow GT, kul med 700 W motor , 5 kg lättare och väldigt bra dämpning. Men i prisklass 8-9 k är mini 4 pro riktigt bra!
     
    raptor gillar detta.
  9. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag köpte min Raptor 2 därifrån. Har haft den i snart en vecka. Upptäckte ganska snabbt ett kabelbrott till bromssensorn där symptomen bara visar sig vid högersväng. Jag kan inte annat än att lovorda minimotor sveriges bemötande. Dels hur de har skött problemet med kabeln och dels hur snabbt de har svarat när jag har haft tekniska frågor om funktionerna på scootern. Skickade ett första mail med frågor runt kl 19 nån dag efter att jag fick scootern. Fick ett trevligt och detaljerat svar någon timme senare. Har alltid fått svar samma dag därefter, oftast efter bara några timmar. När jag väl blir sugen(och har råd..) att köpa en till scooter för variation så kommer jag garanterat handla från dem igen.
     
    bernard, raptor och ostguden gillar detta.
  10. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Någon i skånetrakten med en Leger?
     
  11. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    bernard gillar detta.
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Wow, ser helt galna ut.
    100 kmh? Kan tycka att de borde ha styrdämpare då :eek:
    Vem är sugen? :P
     
  13. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag såg också specen igår när prislappen fastställts. Storm hamnar mellan Thunder och X. Med 72v 31.5Ah får den förmodligen något kortare räckvidd än Thunder (35Ah), men räcker mer än väl för större skaran köpare (på samma vis som premium SUV:ar terrängförmåga räcker mer än väl för stora kundgruppen). Ska bli intressant att se hur det påverkar prissättningen samt andrahandsmarknaden för Thunder.
     
    Last edited: 3 jun 2020
  14. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har velat lite fram och tillbaka vad gäller vilken scooter som ska bli mitt första köp.
    Från Ninebot Max till Zero 9 till att det står mellan Ninebot Max nu eller vänta några veckor på att Speedway Leger kommer in igen.

    Det jag dock har missat är att Speedway Mini 4 Pro även den kan vara ett hett alternativ om jag inte orkar vänta på Legern.
    Jag undrar om skillnaden är så pass stor mellan Minin och Legern att väntan är värd det?

    Kan även skicka in en liten sidnot. Det står på båda Speedways att de är begränsade till 25km/h. Är de verkligen det eller står det bara så? Och om de nu är det, kan man ändra på det utan att modifieringen är permanent? (På Zero 9 har jag läst att man kan klippa en kabel t.ex).
     
  15. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Såsom jag förstått så är de som säljs av minimotors Sverige inte begränsade, utan enbart usa samt några andra länder. Omsmultit köper en begränsad från utlandet är det lätt att ta bort begränsningen. Det är en kabel som kopplas loss, genom att skruva av topplocket (ståbrädan). Vill du återställa begränsningen är det bara att koppla tillbaka kabeln. Finns många youtube-videor med instruktioner.
     
    Zeronie gillar detta.
  16. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har nu beställt en Eagle pro :D

    Valde mellan den, d3 och SPeedway 5. D3 blev osmidigare att bära, o speedway 5 (med snarlik spec o vikt som EP) Lämpar sig huvudsakligen på asfalt. Då det för mig kan bli grusväg ibland så föll valet på Eagle PRO.

    Nu behöver jag landa i om jag behöver annat skydd än hjälm (giro fixture mips) o handskar (giro remedy X2) era tankar?
     
    Ithaca och bernard gillar detta.
  17. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Trevligt! Har du beställt av Minimotors i Stockholm? Angående din fråga om strypning är även Dualtrons som levereras till Sverige strypta till 25 km/h. Den kabeln kan ju tas bort enkelt.
    Jag hade nog kört på mer skydd, speciellt med tanke på hur kraftfull den är. Jag har själv en Dualtron Mini och jag mötte av en slump en kille som har en Dualtron Thunder här i Malmö. Dom accelerar jäkligt snabbt och är man inte van måste man definitivt ha mer skydd än hjälm.
     
    bernard gillar detta.
  18. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Japp, beställde från Sthlm. Butiken ligger 600 meter från där jag bor så det var smidigt att gå förbi och provköra deras modeller. Väldigt kunnig o trevlig personal. Med deras förbokningserbjudande ligger priset på Eagle Pro på snarlik nivå som övriga EU och Nordamerika.

    Jag har nu även köpt en ryggsäck med ryggskydd (Camelbak KUDU 10). Skyddet är klassat som MC-ryggskydd level 2. KUDU 10 är framtaget för downhill och enduro cykling o ska tåla hårda belastningar. Den är relativt lätt, bra ventilerad och sitter bra på rygg.

    Räcker inte detta så får jag komplettera med knäskydd :)
     
  19. Ithaca

    Ithaca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är också sugen på en Eagle Pro nu, även om jag bara haft Dualtron Mini i 2 veckor. Det är inget fel på den men är lite av en speedjunkie och det hade inte varit fel med dualmotor scooter
     
    Dave aka Gorilla gillar detta.
  20. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Har beställt en Eagle PRO som nu är bekräftad i lager nu, Hoppas på leverans den här veckan :)

    hittills grymt imponerad över de som jobbar på minimotorsweden, grymt snabba svar och väldigt trevliga att ha och göra med.