Minneskort borttaget

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av DJKaram, 19 jun 2010.

  1. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nån annan här varit med om att telefon helt plötsligt varnar för att minneskortet har blivit borttaget från telefonen?
    Jag hade inte rört den på flera timmar när den plingade till och varnade för det. Märkte nu att när jag försöker använda kameran så säger den "Sitt i minneskort". Troligen hjälper det att starta om eller öppna luckan och kolla vad som hänt, men jag misstänker att den sitter i lika bra som vanligt.
    Fel i firmware, tro?
     
  2. rimion

    rimion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Eller ett tecken på att minneskortet håller på att pajja?
     
  3. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Borde inte vara det. Nytt minneskort (SanDisk 16GB microSD), 1 vecka gammalt, och jag har knappt sparat 5 bilder på det än.

    Får väl hålla utkik efter om fler har problemet. En uppgradering till senaste firmware kanske också hjälper.
     
  4. FLASHBACK

    FLASHBACK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Äntligen! höll jag på att säga.
    +1
    Jag har samma problem jag har till och med bytt till flera olika microSD kort. Nu sitter ett 16GB Sandisk kort i och strular till och från. Jag tar ur och sätter i, ibland funkar det men ibland "TaDaa" Kortet tomt...

    Pratade med SECC (SonyEricssonCallCenter) och de hade aldrig hört talas om felet.

    Jag har uppdaterat till senaste FW. No difference!
     
    Last edited: 19 jun 2010
  5. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flashback, då är vi minst två som har det problemet då :)

    Jag öppnade bakluckan och minneskortet hade inte rört sig en millimeter så vete fan om det är glappkontakt... misstänker mjukvaran. En omstart hjälpte, men detta kan bli lite jobbigt om det händer för ofta. Har råkat ut för det två gånger på en vecka so far.
     
  6. Dentist

    Dentist Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det är inte bara ni som har detta problem. Läs här:
    "oförväntad automatisk SD unmount ?"

    Man kan läsa om SD problem också på SE forums så det är bara bullshit när SECC säger att dom har aldrig hört talas om det.
     
  7. gsass

    gsass Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har hänt ett antal gånger för min del men SD-kortet fungerar utan problem. För mig händer det endast när jag har WiFi aktiverat.
     
  8. Taurus

    Taurus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har också råkat ut för detta. Byte sd kort sen började det. I natt fick jag höra notifierings ljudet flera gånger. Vad har ni gjort om problemet? Har ni kontaktat återförsäljaren eller SE?
     
  9. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu händer detta alltför ofta. Under samtal så vips kommer "SD-kort togs oväntat bort", det börjar bli löjligt. Jag stänger av telefonen, öppnar luckan, tar ut och stoppar in kortet igen, bootar om.. allt funkar igen, tills det hela inträffar igen. Nu har det hänt flera gånger i veckan. Det borde inte vara glappkontakt eller fel på minneskortet, för det fungerade bra efter mina initiala problem, frågan är om detta började uppträda efter min senaste uppdatering (har nu 1.2.A.1.174).

    Nån mer som märkt ökad aktivitet med spontana SD unmounts?
     
  10. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och nu får jag det roliga meddelandet "Skadat SD-kort" också.
    Troligen hjälper en omstart, men är det fler än jag som drabbats?
     
  11. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Härligt! Att det är fler som upplever samma sak alltså. Har alltsedan jag först la vantarna på min Mini titt som tätt fått upp varningar om att kortet är borttaget och att det är skadat. Trodde det var något fel på antingen min telefon eller mitt kort (har ett 8GB Sandisk-kort i). Eftersom det uppenbarligen är ett mer allmänt fel så kan man ju verkligen hoppas att någonting görs åt det.

    Som en skum bieffekt drabbas jag dessutom av att varje gång telefonen hävdar att jag har tagit ut och sedan satt i mitt kort så scramblas folks ringsignaler, förmodligen därför att de ligger på kortet. Resultatet brukar bli att hälften av mina kontakter som ringsignal har något samtal som vRecorder har spelat in, så när det ringer hörs istället för den vanliga signalen min inspelade röst i fickan. Mycket frustrerande, men det ger i varje fall mycket nöje bland mina arbetskamrater. Framför allt de som förespråkar såna där frukttelefoner.

    /Daniel
     
  12. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha, frukttelefoner, den var fyndig ;)

    Men allvarligt talat, det är nog som jag misstänker att det är hårdvarufel eller firmwarefel på telefonen och inte minneskortet (har 16 GB Sandisk).
    Har du samma firmwareversion som jag (1.2.A.1.174), och har du märkt att det har blivit värre på sistone?

    Jag blir trött på detta, har verkligen gillar min X10 mini men nu när en utlandsresa närmar sig blir jag osäker på om jag vågar lita på skiten.

    Har vägrat frukttelefon men nog funkar IPhone lite stabilare än våra kära Androids?
    Ibland undrar jag om friheten med Android är värt den halvdåliga kvaliteten både på mjuk- och hårdvaran.
     
  13. DJKaram

    DJKaram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som jag trodde så hjälpte en omstart, inte den första men andra, dock behövde jag inte öppna telefonen och röra minneskortet som vanligt.

    Hade minneskortet varit skadat på riktigt hade väl inte en omboot räckt, vilket stärker mina misstankar att nåt är knäppt med mjukvaran, eller telefonen men inte själva minneskortet.
     
  14. Monteverde

    Monteverde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 5
    Telefon 2:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7 Wi-Fi (2013)
    Platta 2:
    Google Nexus 7 (Wi-Fi) (2012)
    Övrigt:
    Google Nexus Player, Chromecast
    Jag hade också detta problem med att SD kortet gjorde unmount spontant. Har ett 16GB Sandisk kort. Efter uppgradering till 1.2.A.1.174 FW samt en omflashing (till samma FW) strax efter att senaste FW uppdateringen kom har jag inte upplevt detta problem mer.

    Efter omflashningen installerade jag inte om samtliga program jag hade innan, vilket jag tycker tyder på att "problemet" antingen fixades i senaste FW eller att en app gjorde något konstigt. Jag har inte grävt djupare i detta då problemet upphörde :)
     
  15. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jo, det är ju samma firmware. Har inte tänkt på om det händer oftare eller mer sällan (det är ju nog sällan så att det är svårt att fastställa någon "frekvens" på det). Vet i varje fall att jag upplevde samma sak med 1.1 också.

    Vi kan väl hoppas att det är något skit som SE har löst med nästa release...

    /Daniel
     
  16. Dice92

    Dice92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har hittat en lösning påd etta problem? Min Htc sensation tar inte minnes kort alls...