Minneskort skrivskyddat

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Sisane, 28 sept 2010.

  1. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu i eftermiddag fick jag helt plötsligt meddelandet att "Monterad som skrivskyddad. Oväntat problem med SD-kortet. Tryck för att få tillbaka det."

    Jag trycker och jag trycker, men samma meddelande kommer upp igen :(

    Är det någon som råkat ut för samma sak eller vet hur jag "ansluter" kortet igen?

    Jag har försökt "Montera bort SD-kort", men det händer ingenting. Under Tillgängligt utrymme står hur många MB och inom parentes "Skrivskyddat"

    Jag brukar vara ordentlig med att koppla över till och från diskenhet, men jag vet inte om telefonen gjorde något precis när jag skulle byta.

    Tacksam för tips :-*
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag tror jag läste om det häromdagen... Lösningen var då, Formatera om SDkortet...

    Sorry :) :-*
     
  3. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  4. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack MrZorro
    Jag ska testa det som stod i den tråden.
    Konstigt att jag inte såg den tråden när jag sökte efter liknande problem - den var ju "ganska" lik min :o
     
  5. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag ett fungerande minneskort igen :)

    Lösningen i mitt fall blev att formatera om minneskortet :eek:
    Nu blev det inte så drastiskt som det låter, för av någon anledning så fungerar inte formateringen i Recovery (ClockworkMod) som jag trodde den skulle göra.

    Efter "formatering" av både SD och SD-EXT, så startade jag om och fann att minneskortet var tillbaka (ej längre skrivskyddat och även tillgängligt från datorn) och att det dessutom fortfarande innehöll allt som det gjorde tidigare i dag :D
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Huh ? trodde allting försvann vid en formattering :S Men jaja, gött att det löste sig :D, visste väl att jag hade rätt lösning ^^.
     
  7. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det är väl det som är meningen med en formatering, i alla fall trodde jag också det. I det här fallet spelar det ju ingen roll, men om man vill formatera ett kort för att tömma det om man ska lämna det till någon annan, kan det ju vara av större betydelse :scared:
    :D
     
  8. Magica

    Magica Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skrivskyddat minneskort

    jag la in en musikfil på mobilen och sen fick jag upp att sd kortet var skrivskyddat.. startade om flera gånger och då gick det att gå in till en början, men sen blev det skrivskyddat igen.
    Jag startade om telefonen, kopplade in den i datorn och valde diskenhet, så direkt när telefonen startat var jag snabb och öppnade i datorn och tog bort filen jag lagt in. Passade även på att kopiera alla bilder osv ifall jag skulle behöva formatera sd kortet..
    men sen fungerade allt som det skulle igen! så får man upp något sånt där så är det troligtvis något man precis lagt in i telefonen som är den felande länken, försök att ta bort det så slipper man formatera och förlora massa stuff.. :)
     
  9. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Mounta USB i ClockWorkMod och så kommer windows hitta en "skadad" enhet. Tryck i båda kryssrutor. Låt den jobba... på mitt 16gb-kort tog de nog 30min.

    De löste de för mig.