Minneskortbyte med custom ROM?

Diskussion i 'Xperia X8' startad av AtEase, 27 maj 2011.

  1. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=31850&highlight=byta+minneskort

    Där är det en relativt komplicerad procedur för att byta minneskort. Är den generell för alla som har en custom ROM? Läses min ROM in från minneskortet varje gång telefonen bootas?

    Just nu är det bara ca 149MB ledigt av mina 2GB. Jag gjorde en backup av alla appar med Titanium backup root innan jag la in MiniCM6 1.0.1. Och sen en backup med xRecovery innan jag installerade update.zip. Jag har inte lyckats ha nån nytta av backupen med Titanium, tex följde inte sms:en och inställningarna med i Handcent. Har jag förresten blivit av med dom sms:en för alltid nu? Flashar jag tillbaka till original SE så blir jag äl av med de sms jag skickat nu?

    Frågan är om jag behöver ta ytterligare en backup fast nu med Nandroid? Den har jag ju i så fall inte plats för på mitt gamla minneskort. Ska jag först kopiera över allt till datorn, Windows 7, och sen ta bort det från minneskortet för att frigöra plats? En sisådär 700MB är väl Spotify-spellistor.

    Partitionering av det nya kortet, är det också generellt för alla ROM:ar? Behöver jag göra en ext-partition på 1GB eller liknande? Är det på den partitionen appar läggs med app2sd?
     
  2. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det känns som om du gör den hela proceduren lite svårare än den är. När du väl har glasvägg en rom så byts alla systemfiler ut så din update.zip fil kan du nog dumpa. Backupsen kan vara bra att åtminstånde en i mobilen. Du behöver inte partionera sd-kortet utan gå bara till inställningar->hantera program->den app du vill flytta->flytta till sd-kort.

    Säg till om det var något som jag inte lyckades täcka.
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Så nu när telefonen redan är flashad och rootad räcker det med en partition på ett nytt minneskort, en ev andra partition skapas när den behövs? Gäller det även app2sd?

    Vad skulle det stå istället för glasvägg? :-)
     
  4. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ny fråga nu då:

    Skapas det inte någon extra partition på minneskortet när man flashar en custom ROM på en X8? Beskrivningen ovan gällde ju en Desire, det blir kanske extra krångligt på en sån?
     
  5. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt tyvärr så mycket om partioneringar och liknande men det jag vet är att man knappast behöver trixa och fixa med det för att någon ska funka.

    Ja de krånglar verkligen till det på desiredelen... Den taktiken jag körde var bara tuta och kör :)