Problem: Missnöjd med skärmen på Nexusen

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Adamski, 8 maj 2012.

1. citronbitare

citronbitare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Jo, det blir helsvarta fält och det hela ser ut som om man tittade på en gammal 8-bit Atari-skärm (som någon skrev på xda). Men jag tror inte alls att det har någonting med dålig kodning att göra.
    EDIT: Visst är den här Pippi-filmen av mkt dålig kvalitet. Men samma problem finns också i videos med hög kvalitet.

Inte heller kan det hela bara bero på Amoled-tekniken. Man ser inte alls samma artefakter ner man tittar på mörka videos på en GS II.

Möjligtvis är det dock ett speciellt problem för de nya HD-Pentile-Amoled-skärmar, då detta drabbar både GNexus och GNote.

Det finns en hel del internationella forumtrådar där problemet beskrivs. Se t.ex. denna om GNex

http://androidforums.com/samsung-ga...ifacts-black-areas-during-video-playback.html

och denna om GNote

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1344714

Last edited: 9 maj 2012
  2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

I många ROMar kan du justera färgsammansättningen... tex AOKP, Liquid.

3. TechNoir

TechNoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Möjligt att Gnex-skärmen på något sätt gör problemet tydligare än SGS2 exempelvis.

Detta visar tydligt att de blå artifakterna i alla fall finns i originalfilen:

Gnex-skärmen och drivrutiner kan vara inställda att inte ge en linjär respons från svart till vitt, utan de behåller svart svart, men gör mörka toner aningen ljusare än de egentligen borde visas för att ge mera upplevd definition i mörka filmer, vilket skiftar dessa artefakter mera mot mitt-tonerna än att de döljs i mörkret. Medan SGS2 eventuellt behåller de blå artefakterna mera svartblå än mörkblå så att säga.

4. Adamski

Adamski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

GN nerpackad och i morgon kommer retursedeln från dustin. Jag lämnar tillbaka telefonen och ersätter inte med en ny. Det är typ första gången jag lämnar tillbaka en pryl utan att ens vilja testa ett nytt ex. Pentile-skärm är inget för mig. Nu får trotjänaren nexus s leva tills nya nexus kommer ut till jul. Förhoppningsvis då med annan typ av skärm. ...och helst i mindre format. Tycker att GN är på gränsen. Eller snarare passerat den.

5. TassM

TassM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Även Nexus S har ju dock pentile (iaf den amerikanske som jag hade, dunno med den svenska)

6. citronbitare

citronbitare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Jag vet. Det hjälper tyvärr inte särskilt mycket att justera färgerna eller gammavärdet. Men som sagt, denna 'black crush ' syns bara när man tittar på skärmen i mörkret. Kanske jag ska tända lampan framöver när jag tittar på film i sängen... ;-)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

men inte lcd-versionen antar jag ?

8. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Citerar lite: "...Super AMOLED WVGA PenTile matrix display manufactured by Samsung. In markets outside Canada, US, and UK, a Super LCD is supplied instead"

Alltså en vanlig LCD på de svenska nexus s. Hur bra som helst. Vitt bakgrund är vitt ;)

9. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Någon har tagit bild (i en tråd på xda) på exakt det jag pratar om. Exakt så här är det när jag ställer GNex bredvid min gamla nexus s.

10. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Nu fattar jag att du inte tycker om det! Är det så illa så skulle jag se det som att det är fel på den.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. TechNoir

TechNoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vilken ljusstyrka använder du på bägge? Färgresponsen på min Gnex går aningen åt lila vid lägre ljusstyrka, framför allt svarta eller mörka områden.

Ange gärna exakt brightness om du ställer in den i display-inställningarna så kan jag också ta en bild på min Nexus S LCD och min Gnex för jämförelse.

Skall säga att det finns åtminstone två olika paneler till Nexus S LCD också, har haft två framför mig vid ett tilfälle, samma FW, och en var varm (i stort sett som SAMOLED-Nexus efter 2.3.x-uppdateringen som justerade vitbalansen, och en var mera blåaktig.

Last edited: 9 maj 2012
  12. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Synd då med en hel skärm kommer du bli helnöjd. Som jag skrev i tidigare inlägg byte jag och fick en med hel skärm. Den felaktiga hade dessa artefakter och jag jämförde samma film mot en S2 och det var pinsamt dålig bild på GN. Gör jag samma sak nu med samma film så är det bätter skärpa på GN än en S2. Köp en ny på netonet och testa. Lätt att lämna tillbaka om du vill.

EDIT: Det var en 720HD film jag provade

Last edited: 10 maj 2012
  13. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag ställer båda på 50 % när jag testar. Bilden jag bifogade är dock från ett annat forum, med visar exakt så som det ser ut hos mig.

Jag skulle aldrig kunna ha GNex på mindre än 50 % för då tycker jag att den är för mörk, dessutom så får vissa färger (mest grått) en konstig "smutsig" hinna/kornighet över sig, som jag tycker ser för jäkligt ut. 50 % och högre så börjar detta försvinna och det ser bättre ut, men då å andra sidan kanske batteriet dräneras för fort.

14. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja, det är lite synd, men just nu är jag glad att Dustin är villiga att ta tillbaka telefonen.

Jag kanske gör ett nytt försök och handlar kontant på netonnet. Menar du att netonnet tillämpar den där lagen om att man kan få prova en pryl som man köpt på nätet och sedan kan lämna tillbaka om man inte är nöjd? Kan man då knalla ner till deras fysiska lagret i Gbg och lämna?

Sedan så är det också det där med att nexus s är faktiskt en riktig bra telefon, framförallt om man tycker (som jag) att GNex är lite för stor. Min har fått 4.0.4 för någon månad sen och rullar på riktigt fint. 4.0.4 har inte ens kommit till GNex än (?).

15. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

4.0.4 kom före till galaxy nexus (yakju) än till nexus s. Dock inte yakjuxw.

16. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp handlar allt på netonet då dom alltid tar tillbaka varan inom 14 dagar i butiken. Även om det är beställt från deras webshop (jag har gjort det).
    Jo 4.0.4 har kommit. Iaf till Yakju

Min polare bad att få öppna och titta på en mobil. Det fick han inte med dom sa att köp den prova och är du inte nöjd lämna tillbaka den.
    Netonet har den absolut bästa kundvården. Prova att lämna tillbaka nåt på mediamarkt...Inte ens om det är trasigt får man lämna tillbaka där!

17. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja, precis och den jag fick från Dustin var en yakjuxw, dvs ingen uppdatering. Ganska sorligt att det ska vara så, när man ändå valt att satsa på googles egna telefon. Vet att detta diskuteras massor i andra trådar.

Förresten, kan man få tag på en yakju i sverige? Är det vissa batchar eller återförsäljare som har dessa? Eller är det mera ett lotteri?

Last edited: 10 maj 2012
  18. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det här är min GN vs N1:a med fullt blås på ljusstyrkan.

19. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Av ren nyfikenhet då jag är i köptagen på en Galaxy Nexus, kan du posta jämförelse på ex. 50% och 10-20% också?

20. sannispannisen

sannispannisen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Oj...undrar om du inte alls är kräsen eller om det är fel på min lur eller jag med för höga krav. Upplever att denna skärm är sämre än de flesta lurar. Nu är min förra hox en dålig jämförelse,men när t.om. sgs är bättre anser jag mig ibte vara kräsen. Startskärmen/animationen är extremdålig.