Diskussion: Missnöjd som aldrig förr.

Diskussion i 'Xperia Z Ultra - Allmänt' startad av avatar, 10 dec 2013.

  1. avatar

    avatar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Glad i hågen såg jag att NetOnNet sålde Z Ultra för 3990:- så jag åkte genast dit och köpte en. Det är ju trots allt Sonys top of the line-telefon.
    Pillar igång telefonen och reggar alla konton, loggar in över allt, tankar hem både spel och appar och allt flyter på som ingen annan telefon gjort förut. Min gamla Note kändes slö i jämförelse emellertid så började jag inse att jag inte testat kameran än, men Sony är ju inte kända för att göra dåliga kameror så hade väl inte lagt så mycket krut på det.
    Startar kameraappen och då är bilden konstig och utdragen, Typ 4:3 utkladdat på 16:9 och allt ser grynigt ut. Pillar runt med inställningarna och finner att den är som default inställd på 5 megapixels, ställer givetvis upp det till högsta men sökarbilden är fortf. alldeles störd. Startar då om telefonen och dundrar igång kameran. Seger! Bilden är inte trasig. Men ack så grynig. Tar ett gäng foton i varierat ljus och inser att kameran påminner mig om en dålig version av min ZTE Blade-Kamera. Testar att ta hem alternativa kameraappar och får precis samma dåliga resultat.
    Det är direkt DÅLIGT av Sony att man gör en så pass rapp telefon som kostar så pass mycket men man stoppar in den sämsta kameran man hittar på marknaden.

    Fick jag ett måndagsexemplar av nallen eller är det fler som upplever dito problem?
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nu har jag Z1an, men den var inte helt bra när jag köpte den (fick den på releasedagen). Sen släppte Sony en uppdatering och jävlar vad fin kameran blev.

    Så kanske kan vara så att en uppdatering för kameran är påväg alt. att som du säger fått ett måndagsex. Hade inte sågat telefonen innan svar fåtts. Kontakta Sony eller kolla runt på t ex XDA eller annat forum där fler yttrat sig.
     
  3. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Finns en tråd men, ja, kameran suger. Tror frontkameran tar bättre bilder.
     
  4. [mango]

    [mango] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ursäkta för att jag lånar tråden, men är nyfiken på vad Xperia Z Ultra-kartongen som NetOnNet säljer innehåller?

    Headset? Sony DK30 Magnetic Charging Dock?

    Grymt bra pris hursomhelst!
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropå kameran: Sony har presenterat ett nytt skal till Ultran som gör att QX10/QX100 kan användas på ett bekvämt sätt. Idag kör jag med en QX10, dock till min Z (Ultran är bokstavligen sprängfylld med böcker och bilder etc så den kan jag knappast använda som kamera i vilket fall som helst, har utrymmesbrist...) och jag kan enbart rekommendera den varmt. Bildkvaliteten är avsevärt högre än de interna kamerorna och jag är mycket nöjd.

    Dock håller jag med om att Ultras kamera kunde vara bättre, den har för mycket brus som det är idag. Personligen visste jag att kameran inte var och är enhetens starka sida, därför valde jag den mer för tabletegenskaperna s.a.s.

    Det enda jag kan säga är att de som spekulerar på en Ultra som kameratelefon gör sig själva en tjänst om de skaffar en QX10/100 så fort det nya skalet med fäste för dessa landar i butikerna. På så vis får man alla fördelarna som Ultran har och samtidigt en utmärkt kamera som är riktigt bra.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Qx har dock ingen blixt.
     
  7. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Kan meddela att de tyvärr inte medföljer någon docka hos neonet men hörlurar medföljer.


    Sent from my C6833 using Tapatalk
     
    [mango] gillar detta.
  8. ElWeed

    ElWeed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Trist om kameran är rent för dålig. Jag har en rätt bra kamera i mobilen nu. Det känns inte som om man skulle vilja ha något sämre...

    Får kanske ta mig en funderare och kika på Note eller One istället. Synd! Gillar annars denna Z Ultra skarpt.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tittar man inte upp saker före köp dock? Det är ju så klart tråkigt om kameran är dålig men man bör läsa på om produkter före köp.

    Sent from my G2