Mitt nummer änvänds till spoofing

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olzon, 12 jun 2020.

1. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Kan mycket väl varit spoofing.
    Numrena som kontaktat mig som har funnits registrerat på någon har alla varit från Storstockholm, vilket är området jag också bor i.

Har inte heller mitt nummer listat någonstans.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Och idag blev sambon uppringd från ett norskt nummer (+47) och de började direkt tjattra något om Windows så nu blockar vi norska nummer med...

3. John Dia

John Dia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

4. John Dia

John Dia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    JAG HAR SAMMA PROBLEM....FY FAN JOBBIGT......INGEN GÖR INGETHING.
    JAG VET INTE VAD SKA JAG GÖRA????

Någon/några använder mitt nr och ringer runt till massa random människor. I de flesta fall hinner personerna ej svara då dem som spoofar via mitt nr ringer i ca 4 sek.

Så därför tror personerna att jag sökt dem, och då ringer de upp mig. Sjukt irriterande att behöva förklara för folk varje dag att jag inte har ringt dom.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Vilken operatör har du?

Som nämnts tidigare, operatören kan möjligtvis lägga in en spärr på ditt nummer, som skulle stoppa såna samtal från ditt nummer, men det skulle ha nackdelen att du inte kan använda ditt nummer när du befinner dig utomlands så länge spärren är aktiv.

Kristy gillar detta.
  6. Sponsorn

Sponsorn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Någon har börjat använda mitt nummer för spoofing, men har hittills bara fått 2 samtal på 2 dagar om att jag "ringt" dem, men ringde och kolla med tele2 och de kunde lägga in en spärr från utland -> Sverige i 30 dagar som några andra också tipsat om

Så om ni har tele2 är det bara kontakta kundservice, verkar inte vara helt vanligt hos dem så man måste förklara ganska bra, men sen ska det inte vara några problem

Android2015 och Kristy gillar detta.
  7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Nyheter

Hmm det här verkar vara en ganska stor förändring, eller?

"Samtal med svenska mobilnummer som kommer in via internationellt gränssnitt efter kontroll att abonnenten inte roamar – samtalet spärras".
    Denna punkten borde ju göra ordentlig nytta för samtliga här i tråden som drabbats av spoofing.
    Men längre ner står det:
    "Samtidigt pågår arbete med en lösning för att spärra mobila A-nummer."
    Jag hänger inte riktigt med vad den meningen betyder, känns som att den motsäger informationen som nämnts innan.

Någon kanske förstår texten bättre. Kommer detta vara obligatoriskt att införa för samtliga operatörer i Sverige? Och vad är ett A-nummer?

Kristy gillar detta.
  8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Byt nummer, nytt nummer hemligt. Lämna bara ut till pålitliga personer och företag.

Kristy gillar detta.
  9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Abonnentnummer?

Kristy gillar detta.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Bli säker-poddens senaste avsnitt handlade om det för tråden aktuella ämnet. Funktionerna SHAKE/STIR gicks igenom, väldigt intressant, det är två funktioner som ska stoppa nummerspoofing. I USA har den ena eller båda två (osäker på vilket) blivit lagkrav, men i EU finns inga tvingande regler ännu.

Även det jag skrivit om strax ovan, PTS:s nya rekommendationer, förklarades rätt så utförligt i poddavsnittet.

Kristy gillar detta.
  12. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Hittade denna gamla tråden. Misstänker att mitt nummer nu också spoofas. Fick ett SMS ifrån någon igår "Kan tyvärr inte ta ditt samtal just nu" ... Ett nummer som är för mig helt okänt och går till någon Advokat i Malmö.

Lite osugen på att byta mobilnummer (som jag haft sedan 2001). Finns det hjälp att få hos operatörerna?

bernard gillar detta.
  13. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    953
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Dessa grupper tjänar på att DU som användare ringer tillbaka till tredjepart lands som t.ex. Maldiverna för att du ska få en hög kostnad. Problemet är att dom får numret från någon källa, alltså en databas eller allmän info som ägaren av numret inte har tagit bort. Nu går det inte att ansöka om GDPR rättigheter från bedragare men det finns möjlighet att minska sina fingeravtryck på nätet.

Sen går dessa ligor vidare efter ett tag till andra nummer så du är inte så viktig!

patts gillar detta.
  14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det mesta är förvisso möjligt, men det kan lika gärna vara allmänt "fiske", jfr. sms/e-post: "du har ett paket som inte är tillräckligt frankerat"; "vi saknar betalning för följande ...". Dvs att skicka något till någon som ger intryck av att man redan har haft kontakt. Men visst kan det vara någon form av spoofing (vilket måste vara ett elände att råka ut för).

Nu har jag endast läst början å slut av tråd, så kan ha missat, eftersom gammal tråd, men har för mig att svenska operatörer (kanske på uppmaning från PTS) skulle bli bättre på att uppmärksamma just samtal som utger sig för att vara lokala, svenska, nummer.

Följande är ganska självklart, och från en helt annan tid och sammanhang, men ändå: i försvaret vid ett tillfälle gavs instruktionen att inte svara på en, eller flera, linjer/telefoner, om det mot förmodan skulle ringa (vilket det inte gjorde), folk kan ju slå fel nummer. De var enbart för utgående trafik.

Å då är det ju lite dumt att ge sig till känna. ("Hej, såg att du/ni ringt; vad gällde det?" [om man nu har nummerpresentation], det hör hemma i en annan tid, dessvärre.)
    Än värre (oavsett om privat eller ej): "Hur har ni fått det här numret? Det är ju hemligt." Man ger inte ifrån sig sådan info/bekräftelse.

(Sen som parallell är det ju lite festligt, som flera säkert har erfarit och gjort, att när man för visst/vissa ändamål skapar e-postadress/alias etc. å det sedan trillar in spam, någon månad senare. Visst, precis som folk slinter på telefonen, så är det ju med datorns hjälp väldigt enkelt att "testa" olika adresskombinationer för att se om det nappar.)

15. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Nu är det andra gången på en månad jag blir
    ”kapad”. Ringde en som pratade dålig svenska & frågar varför jag ringt,
    Fick förklara att jag blivit spoofad/kapad och då förstod han,
    Det måste ju finnas nån som kan komma med en lösning på problemet

16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

STIR/SHAKEN - Wikipedia
    Lösningen verkar ha gjort en långsam entré i USA men inte hittat till Europa än.

17. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Hoppas det kommer snart, idag har jag fått 4 samtal av nåt jävla bitcoin-skit samt blivit uppringd av två personer som trodde jag ringt!
    Detta är oerhört irriterande!
    Känns som man inte kan göra ett skit heller :-)

18. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Det var ju glädjande nyheter! Och ett mycket informativt pressmeddelande.

Men av den informationen att döma så verkar det handla om en rent inhemsk, svensk lösning för våra fyra svenska operatörer som inte bygger på någon internationell överenskommelse eller nyframtagen teknisk standard. Det är väl inte fel i sig att göra som man nu gör, men jag kan tycka att problemet helst borde angripas på det internationella planet - med en ny teknisk standard, då dagens signalprotokoll SS7 är uråldrigt och innehåller massor av säkerhets- och integritetsrisker som borde rättas till - spoofing och mycket annat då inräknat.

Bygger man en rent svensk lösning som inte inbegriper utländska operatörer så kommer det ju inte bli lika effektivt, och sannolikt gå att hitta vägar runt det. Undrar varför STIR/SHAKEN inte tycks ha fått något genomslag i Europa.

stelex, Kristy och nexusS gillar detta.
  20. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 013

MINA ENHETER