Mitt spel Wordfall - Ett intensivt ordskaparspel (single player)

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Lazdev, 13 okt 2015.

  1. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har postat på detta forum tidigare, men då det var över ett år sedan så tänkte jag att det var ok att dra igång en diskussion om min skapelse igen! :)

    Jag fick väldigt bra feedback i den förra tråden, tack för det!

    Wordfall är alltså ett ordspel där det hela tiden faller nya bokstäver från taket och där man då ska lägga nya ord av valfri längd för att på så sätt röja undan bokstäverna och hålla ut så länge som möjligt (hastigheten ökas för varje minut - längre ord ger fler poäng. 5 bokstäver och längre ger en frystid på några sekunder). Det finns ett snabbläge där man börjar på en högre hastighet än det vanliga, det går att spela på engelska eller svenska och det finns online-topplista att tävla på (som ej kräver registrering).

    Spelet är utvecklat i Game Maker: Studio och finns även till Windows på itch.io nedan (spelas med tgb och har egen topplista).

    Android: https://play.google.com/store/apps/details…
    Windows: http://lazdev.itch.io/wordfall

    Feedback mottages gärna! Vad tycker ni?

    PS Är någon intresserad av Game Maker så diskuterar jag det gärna också! DS
     
    bernard gillar detta.
  2. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej Igen! skriver här på din tråd.Jag pm:ade ig innan angående anpassning till Större skärm .Jag har en LG G4 har skckat skärmdump .Tänkte bara kolla med dig om du har löst det.Längtar efter att få spela det igen.

    MVH Janne
     
  3. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej och tack för inlägget!

    Det är en uppdatering på gång till Wordfall, men det har dratt ut på tiden pga tekniskt strul kan man säga. Det är så att den nya versionen har högre upplösning (1280x720 istället för 800x480) och nya snyggare fonter samt lite designändringar i interfacet. Själva designändringarna är klara och den nya versionen ser bra ut, dock så har det visat sig att den högre upplösningen och större fonterna (som ligger som texturer i minnet) gör att spelet blir tungt för äldre telefoner (det kan bli ryckigt och i extrema fall till och med för långsamt). Så det är detta jag jobbar på just nu, att föröska optimera spelet så att den nya versionen ska funka bra även på äldre telefoner/surfplattor.

    Hursomhelst så skulle jag kunna skicka en förhandsversion till dig Janne om du är intresserad? Ska kan du meddela synpunkter och ev fel samt om den nya versionen löser problemen på G4an? Jag skickar en till din mail ikväll så kan du installera den manuellt om du vill eller avvakta tills den nya kommer till google play om du hellre vill det, det bör inte vara så många dar kvar nu.
     
    Last edited: 13 jan 2016
  4. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har varit på bio i kväll hoppas att du har skickat så kan jag testa det .Annars väntar jag gärna tills den nya versionen har kommit på play butiken

    Mvh Janne
     
  5. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Såg denna tråden nu. Ska testa på spelet. :) Lirar på N5x.
     
  6. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gjorde framsteg igår, så det ser för närvarande bra ut :)

    Jag testade på en HTC One X (från 2012) och det rullade på med maximal mjukhet (60 bilder/s), så jag känner mig nog tillräckligt nöjd för att lägga ut uppdateringen.

    Nya versionen bör finnas på Google Play till helgen, så det är lika bra att vi skippar förhandsversionen, alltid lite enklare att installera via Play.

    Ape: Kul, hoppas du gillar det!
     
    Last edited: 13 jan 2016
  7. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skickade iväg uppdateringen till Google Play nu!

    Får ta och uppdatera screenshotsen imorrn :)
     
  8. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Hittar inte spelet i Google play och när man trycker på din länk havererar telefonen.

    Edit: Måste varit min telefon, länken fungerar bra nu!
     
    Last edited: 14 jan 2016
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Länken fungerar utmärkt, testade precis [emoji6]
     
    thexps och indika gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Detta ser ju kul ut! Måste jag prova när jag kommer hem idag. Perfekt att sitta och mysa med i vintermörkret med en kopp te :D
     
  11. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kul att ni spelar! :)

    Angående att det är svårt att hitta spelet på Google Play så kan jag inte annat än hålla med. När jag började jobba på spelet för ca 3 år sedan så fick man upp 0 resultat om man sökte på wordfall. När jag lade upp det på Play för 2 år sedan så var det 2-3 resultat. Nu idag när man söker på wordfall så får man scrolla typ 5 skärmar ner innan det dyker upp. Massor med andra ordspel med helt andra namn hamnar över, jag antar att det har att göra med att de har fler nedladdningar och reviews. Så ni som har testat spelet, sätt gärna ett betyg i Google Play!
     
  12. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej! Vill verkligen inte va tjatig men det funkar inte o jag vet inte kan inte ta skärmdump på mobilen längre. Men Lg g4 har en upplösning på sin skärm som är 1440*2560 påverkar det spelet?
     
  13. Lazdev

    Lazdev Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ah trist. Är det samma fel som den förra skärmdumpen du skickade? att det saknas lite där nere?

    Du borde väl iofs kunna spela ändå, bara det att dom knapparna är halva? Lägga ord kan man ju göra genom att dra på ett tomt område på spelplanen, plus att en stor del av ordindikatorn syns och bör gå att klicka på?

    Synd att det blir sådär.. mycket dåligt. Det måste vara en bugg i game maker.. Jag ska försöka forska lite i saken, se om andra har liknande problem. Jag har själv en LG G3 och där blir det inte så.. den har också 1440 x 2560 så det är ju konstigt att det funkar sämre med nya.
     
  14. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Javisst, funkar det men det är inte alltid det går att trycka på knapparna. Ska prova lite till
     
  15. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nu har jag löst det. Tips till er som har LG g4 gå i inställningarna och välj batteri så finns det något som heter spelomtimering slå på det. Iaf funkar det för mig.
     
    indika gillar detta.