mitt val för x10 mini pro: gintonic.se

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av mikewse, 1 dec 2011.

  1. mikewse

    mikewse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För den som är intresserad tänkte jag här dela med mig av mina tester av några olika ROMs på X10 mini pro. Jag har själv gått och väntat på officiellt stöd från CyanogenMod men tog nu tjuren vid hornen och testade igenom de intressantaste GingerBread-distributionerna (Android 2.3).

    OBS: dessa ROMar passar bara till X10 mini pro, ej till X10 mini!

    Några allmänna iakttagelser:
    • alla ROM-författare synkar på ett eller annat sätt med CyanogenMod-kodbasen
    • de flesta ROM har inte uppdaterats så mycket senaste veckorna, antagligen för att alla håller på att försöka få snurr på nya ROMar baserade på ICS-kodbasen (slade87 har redan publicerat en alpha)
    • det finns ofta rester av ROM-författarens egna inställningar och app-val i ROMarna som kan överraska lite (t ex Tyst ringsignal)
    • varje ROM-författare prioriterar olika saker så därför är det olika saker som funkar bra/dåligt i olika ROM
    • på samma sätt speglar min jämförelse här de funktioner jag själv prioriterar :-)
    Ok, här följer min högst personliga utvärdering där jag nämner de problem jag stött på.

    CyanogenMod 7.1.0 för X10 mini pro:
    • kamera enbart VGA-upplösning (de andra upplösningarna explicit bortkommenterade i källkoden)
    • FXP-teamet (som är de som i praktiken ansvarat för CM för X10 mini) har lagt ned arbetet med denna lur
    GinTonic.SE 2.5.1 med ZP-kernel:
    • lite knasig layout på "slå nummer"-fliken men det kunde lätt fixas genom att ändra en inställning
    • ROMen innehåller en kraschande ADW Launcher, jag bytte till annan launcher
    Flame.E 0.4 med ZP-kernel:
    • Force Close i autosuggest när man använder S-E:s skärmtangentbord
    • ingen radio
    • svårt att dra upp statusridån i landscape
    CyanoCream 2.0 med ZP-kernel:
    • lyckades aldrig installera
    GingerDX Pro v17:
    • nån lustig hängning i kamera-appen
    • svårt att dra upp statusridån i landscape
    MiniCM7 Pro v21:
    • har hängt sig någon gång
    Ur min synvinkel är alltså GinTonic.SE och MiniCM7 Pro de bästa valen.

    Slutligen kan jag verkligen rekommendera att uppdatera till en custom-ROM. Min egen upplevelse har varit att installationsverktygen funkar bra och jag har inte känt någon risk för "brickning". Telefonen är mycket snabbare och har fått massa bra funktioner. Själv kör jag nu GinTonic.SE med ZombiePanic kernel och NTSense-temat och är mycket nöjd!
     
    Last edited: 1 dec 2011
    bernard och Zkeeter66 gillar detta.
  2. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vänta bara någon vecka så får du se hur fort det segar ner sig~
     
  3. mikewse

    mikewse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Intressant! Detta upplevde jag med stock 2.1 men har ännu inte nått dit på det fåtal veckor jag kört GinTonic. Har du nån länk till mer info om detta?
    (min egen teori var tidigare att jag typ installerat för mycket appar eller nåt)
     
  4. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nja, baserar det på upplevelse. Oavsett vilken rom jag har haft, har android en tendens att sega ner sig med tiden, vet inte om det har något med caching eller appar att göra.
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för den utförliga jämförelsen! Få som orkar prova sig igenom så många olika roms :-)

    Ang segheten så brukar det hjälpa att radera alla sms, rensa samtalshistoriken, rensa all cache ffa market, gmail och youtube.
     
  6. mikewse

    mikewse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack :-). Jag kom förresten på att jag borde nämna varför jag valde GinTonic och inte MiniCM7 Pro. Slade87 verkade vara den som var närmast att få igång native tethering, så jag tog GinTonic för att enkelt kunna uppgradera till hans nästa version. Dock verkar en uppgradering av GinTonic mindre aktuell nu när slade87 gått över till att jobba på en ICS-ROM så denna motivering är ointressant i nuläget.

    Min egen gissning är att det kommer dröja ett bra tag innan vi har några stabila ICS-ROMar så de befintliga 2.3-ROMarna kommer nog vara att föredra ett tag till.

    Angående nya features jämfört med stock 2.1 kan jag också nämna att jag aldrig fick multipla Google-konton att fungera på stock-ROMen (trots att det ska vara supportat). Detta funkar dock fint med custom-ROMarna.
     
  7. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fråga hur funkar fysiska t-bordet med MiniCM7 Pro och Gin Tonic?
    Kör MiniCM7 SE-Style 1.1 atm men å.ä.ö har buggat och fungerar inte att köra in zipen som fixade detta igen för då klagar den på att jag har för ny CWM? ...

    Vet ni någon lösning eller är det enklast att byta ROM?
     
  8. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Åäö ska funka OM du har standardinmatning som skärmtangentbord.
    Sen om du har det så gå in i mini rom manager och välj change HW keyboard, till qwerty-se-fi.

    Starta sedan om din mobil, funkar det inte sen så får du skaffa t.ex. Root explorer och gå in i system/usr/keyboard-config/keyprint.xml

    Öppna den med text edtior och längst ner ska det stå något med "qwerty-en", ändra till "qwerty-se-fi" och starta om.

    -=Tapatalked=-
     
    Mr_East gillar detta.
  9. mikewse

    mikewse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    GinTonic bundlar Mini ROM Manager så där är det bara att byta layout enligt förra inlägget (slade87 är författare både till Mini ROM Manager och GinTonic).

    Det var inga problem att få till åäö i MiniCM7 Pro heller, minns dock ej om Mini ROM Manager var bundlad eller behövde installeras manuellt.