Mjukvara för att spegla HDD till NAS

Diskussion i 'Off Topic' startad av Iamfree, 25 apr 2011.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag behöver tips på mjukvara som gör att jag kan spegla en hårddisk (det rör sig inte om en systemdisk) till en NAS-server. Jag har kikat lite på Acronis True Image Home 11 men den verkar skapa .tib-filer. Jag vill att alla mappar och filer skall vara av samma format som på hårddisken den speglar så att jag kan använda filerna på min NAS-server utan att behöva använda Acronis. Tanken är att NAS-serven inte bara skall fungera som en backup utan jag skall även kunna komma åt filerna från andra datorer och nyttja dem.

    Självklart vill jag att speglingen skall vara inkrementell, d.v.s. att den bara ändrar det som ha förändrats sedan förra gången programmet kollade. Jag vill inte att speglingen sparar kopior på raderade filer utan speglingen skall vara identiskt.

    Tips någon? Helst inte allt för dyrt.
     
  2. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    rsync ska fixa det, helt gratis dessutom ;)
    Iofs inte avbildningssättet utan kör fil för fil och det kan vara lite småkrångligt med alla inställningar som finns tillgängligt men när man väl fått ihop det så ska det nog göra det du vill
     
  3. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Tack för ett snabbt svar. Ska kolla upp rsync.

    Glömde att skriva att jag även tänker ha andra saker på HDDn i NAS-servern (den är större än HDDn i datorn). Hårddsiken på datorn och den i servern kommer alltså inte vara identiska så det vore bra om man kunde lägga speglingen i en mapp på HDDn i servern för att skilja speglingen från det andra som skall ligga i NASen.
     
  4. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    http://everythinglinux.org/rsync/

    Där har du manualen för rsync, det är i huvudsak ett *nix verktyg men finns för windows med tex cygwin

    Det är inga problem att ha annan data på NAS hårddisken då man med rsync kan välja att skicka datan till en separat mapp på måldisken.
     
  5. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Hmm, kan vara så att jag är lite för nybörjare för rsync. Är lite som grekiska för mig det som står i manualen. Fattar en del men långt ifrån allt. Antar att jag behöver ett program som man bara installerar och som sedan har ett relativt lättförståeligt gränssnitt.

    Alternativt behöver jag steg för steg instruktioner för dummies eller nåt :P
     
  6. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ska se om jag kan sätta ihop rsync med alla alternativ så det skulle funka för dig:

    rsync --verbose --progress --stats --compress --recursive --times --perms --links --delete

    efter ett mellanslag efter --delete så skriver du in sökvägen till det du vill kopiera och sen ett mellanslag och dit du vill kopiera till.

    Tror att det ska göra det du vill, men säkrast är om kör några testomgångar med "skräpfiler" för att se att det gör det du vill det ska göra
     
    Iamfree gillar detta.
  7. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
  8. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Personligen föredrar jag att pilla direkt med kommandon då jag känner att jag har bättre kontroll då, men det är en smaksak, enda jag kan föreslå är att du testar och känner efter om det funkar för dig eller inte.

    Det exemplet jag gav gör enbart en synkning för att schemalägga det så använder man sig av cron på *nix system har ingen som helst erfarenhet av schemaläggning på windows men på nåt sätt ska det säkert gå att få ihop :P
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    http://www.allwaysync.com/ "Filsynkronosering som fungerar"

    Funkar faktiskt riktigt smidigt. Använder det till att synka min kort-mapp bland annat till en annan dator i nätverket. Den kollar dagligen och gör ingenting innan något har ändrats. Du kan synka åt båda hållen, åt ett håll, välja vad som skall skriva över vad och så vidare.

    Enkelt GUI är det också.
     
    Iamfree gillar detta.
  10. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Hittade faktiskt detta program på egen hand innan du postade. Det fick bli den lösningen då det är (som du säger) ett smidigt program. Rsync var för svårt för mig även om det verkade riktigt grymt. Måste öva upp mina *nix kunskaper innan jag ger mig på Rsync.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Detta gör antagligen samma sak som det andra fast detta är enklare :P