Mjukvaruversion OXX (Galaxy 5, I5500)?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av lijoli, 23 mar 2011.

  1. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst här inne kopplade jag glad i hågen upp mig med Kies för uppgradering till Froyo.
    Fanns dock ingen sådan och efter lite efterforskning insåg jag att jag inte var den ende som inte lyckades få 2.2.

    Efter en mycket långsam, utdragen och "supportlik" mailkonversation med Samsung (vad hände med deras chat?) så fick jag följande svar:
    "Android 2.2 finns i dagsläget endast tillgänglig för de Samsung Galaxy 5
    med den öppna mjukvaruversionen NEE, då det verkar som att du har OXX
    kan du inte uppdatera telefonen ännu."

    Android-ny som jag är så har jag inte så mycket koll på de olika mjukvarorna, men det här lät ju inget vidare..
    Köpte telefonen den 3 mars på The Phonehouse. Den 6 mars skickade de ut sitt reklamblad och annonserade då ut Galaxyn med 2.2. Trodde i min enfald att jag då skulle kunna fixa det själv, men så är ju tydligen inte fallet..

    Mina undringar är:
    1.) Hur "vanlig" är OXX? Blir inte ett dugg klokare av googling..
    Vad skiljer sig OXX mot NEE? (Man kan ju inte se detta på varken telefon eller kartong, så det komemr som en överaskning när man redan köpt telefonen vad man fått?)

    2.)Hur är det med tex garantin om man skulle använda sig av samfirmware? Hur fungerar det att "återställa" telefonen om det skulle behövas, för ev garanti eller om Samsung släpper 2.2 med Kies?

    Hoppas någon kan svara. Är just nu mest missnöjd med Samsung, jag som varit trogen mobilkund hos dem i 6-7 år... :(
     
  2. Anyone

    Anyone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte Galaxyn igår, 24/3, efter en annons i Metro där det stod att den hade Android 2.2.
    När jag kommer hem och kollar så var det 2.1 !!
    Installerade Kies och fick en uppgradering av telefonen, men fortfarande bara 2.1. Det konstiga är att telefonen visar CSC: OXXJK3 men Kies visar JK3 (NEE).

    Ringer supporten på Phonehouse och frågar varför det inte var 2.2 i telefonen men de säger att det var ett tryckfel i annonsen!! och kopplar mig till Samsung i stället.
    Supporten där förstår inte hur det kan skilja mellan versionen i telefonen och Kies men lovar att återkomma med svar.

    Varför kan inte Samsung få ordning på sina programvaror någon gång??
     
  3. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant!

    Precis samma här!

    I telefonen: PDA:I5500XWJK3/PHONE:I5500XWJK3/CSC:I5500OXXJK3
    I Kies: Inbyggd programvara, senaste version: PDA:JK3/PHONE:JK3/CSC:JK3 (NEE)

    Har inte ens reflekterat över det!
    Hör gärna av dig och berätta om/när du fått svar från Samsung om hur det kan vara såhär!
     
  4. stromvap

    stromvap Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Svärmor köpte en i5500 och den fick oxå bara 2.1 via Kies.

    Någon som vet om det kommer en 2.2 till alla i5500 och när isåfall?

    Sen vill jag gärna oxå ha ett svar ang Odin och garanti etc?
     
  5. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enligt ICA Maxi's reklamblad kan man köpa Galaxy 5 hos dem för 999:- denna veckan.
    "Levereras med Android 2.1 och via din dator kan du enkelt uppgradera den till 2.2 som precis har släppts."

    Förstår fortfarande inte det här med OXX och NEE som bara blir mer och mer invecklat. Tänkte att OXX släpptes för en billig peng just för att de inte gick att uppgradera (än). Men nu går ju tydligen det att få en uppgraderingsbar NEE-lur att få ännu billigare?
     
  6. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu återigen pratat med Samsung support som absolut inte förstår varför det står i Kies att det är NEE, men som kallt konstaterar att Kies visar fel.. (No shit Sherlock!)

    Angående FroYo till OXX-versionerna så kommer det att släppas framöver. Exakt när kunde de såklart inte säga, men eftersom det var släppt för NEE så var det iaf på gång.

    Vad gäller min grundfråga OXX kontra NEE så kunde (såklart) inte supporten svara på detta.
     
  7. Anyone

    Anyone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Enda livstecknet från Samsung hittills är att dom ringde och frågade om IMEI-numret.

    Hör Samsung inte av sig inom några dagar så kommer jag att göra en reklamation av telefonen då Phonehouse annonserade den med 2.2. Förmodligen kommer dom att vägra men i så fall går jag vidare till ARN.
    Jag tror argumenten håller för att en anmälan ska bifallas.
    Telefonen är inte så viktig, utan det är mer principen.
     
  8. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågan är ju om The Phonehouse har "vi reserverar oss för feltryck" i sina reklamblad. Mest troligt.. Men väl värt att åtminstone driva på ärendet om du bestämmer dig för att reklamera!

    Och ja, jag är helt med på att det är en principsak. Men rätt ska vara rätt. Jag tycker själv att det är attans surt, även om jag visste att jag köpte en telefon med 2.1. Jag hade ju sett här att 2.2 var släppt och det var ju därför jag köpte telefonen. Men det var innan jag visste att det fanns sådana saker som OXX att hålla reda på och att OXX skulle skilja sig från NEE..

    Tack för din uppdatering!
     
  9. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Har lagt in 2.2 från samfirmware.com. Dock inte svenskt tangentbord, men det löste android market.... saknar iof swype....
     
  10. Anyone

    Anyone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Samsung support hörde av sig idag och berättade att det varit lite problem med OXX och den nordiska versionen, men en uppdatering till 2.2 kommer i slutet av denna vecka eller i början på nästa!
    Så det är bara att hålla tummarna några dagar.
     
  11. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt! Då avvaktar jag och hoppas det blir bra i slutändan!

    Jättetack för din uppdatering Anyone! :)