Problem: MMS bekymmer

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Biiancca, 27 dec 2011.

1. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Har två apn men bara en igång. Fick de inställningar automatiskt. Körde yakjuxw 4.0.2 och byte manuellt till yakju och 4.0.4 inställningar kom av sig själv och som sagt så fungerar det för mig. Kanske skall tillägga att jag använder handcent och aldrig använt orginal appen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Bifogade filer:

2. sebastian

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Såg att tidigare skärmdumpar var lite i oordning, sorry..

Här kommer de för den aktuella apn som jag använder. Det saknas tre poster mellan dumparna men alla tre är på "ej fastställt "

Bifogade filer:

3. sebastian

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Har testat och ta bort proxy och port och då fungerar det oxå. Har läst i nån tråd att om surfen gick sakta så skulle det hjälpa. För mig var det ingen skillnad. Både surf och mms fungerar bra.

Med 4.0.4 är surfen tom. snabbare kommer upp i 5.5 och med yakjuxw och 4.0.2 gick det som bäst i 4.3. Då har jag dryga milen till närmsta mast. Och mottagning är allmänt skit kass hemomkring i princip på alla nät.

4. Droid_308

Droid_308 Guest

Ok, skall testa Handcent igen också. Fungerade inte innan dock. :ehm:

5. weirdo

weirdo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upptäckte nu att jag hade problem med mms. Gick in och kikade och min använde sig av .no. Gick in och pillade med inställningarna under .se enligt ovan och markerade att använda .se och nu skickades mms iväg utan problem.

6. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Skönt att det löste sig :-)

7. Droid_308

Droid_308 Guest

Jag blir snart så arg att jag knäcker telefonen i 2 delar. Vilka här inne har Telenor och kan skicka mms?!

AArghh...

8. diezel

diezel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Är ni säker på att ni har mobil data aktiverat? Det måste ni för att kunna skicka mms.

9. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag har det och det fungerar.
    Det tog mig ett jäkla tag att få detta att fungera på min Nexus One (som var en av mina första ordentliga Android-lurar) och det finns säkert tonvis med inlägg som är precis som mitt, men det jag gör på alla mina Android-lurar är att gå till Home -> App-drawer -> Settings -> More... -> Mobile networks -> Access Point Names -> Tar bort Telenor Internet (men behåller Telenor MMS) -> Lägger till ett nytt APN som jag konfar enligt följande recept: Låt _alla_ fält se ut som de gör förutom följande:

Name: Internet (men här kan man skriva precis vad man vill)
    APN: internet.telenor.se
    APN type: default (det finns inga val, så detta måste du skriva i själv)

Spara APN:et och tryck i den lilla cirkeln som finns tillgänglig när du kommer tillbaka i listan över APN.
    På min Nexus One krävdes det ibland en omstart, men det var jäkligt sällan, i övrigt fungerade det direkt. Jag var dessutom tvungen att skaffa ett nytt SIM-kort för att få detta att fungera, jag hade ett gammalt härke som tydligen behövde bytas ut.
    Sen ska det noteras att tex min Nexus One hade en förmåga att skicka MMS med bilder som var _alldeles_ för stora och kunde ta dagar eller alltsomoftast inte levereras alls.

LFIK och Droid_308 gillar detta.
  10. Droid_308

Droid_308 Guest

Jag ÄLSKAR DIIIIIIIIG!!!!!!!!! <3<3<3<3<3

Jag skrev in "default" under APNtype, och nu skickar den MMS!!!
    Du är en ängel!!! <3<3<3<3<3

11. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Skönt att höra att det fungerar! :cool:

12. Droid_308

Droid_308 Guest

Du anar inte hur länge jag varit frustrerad över problemet. Har t o m övervägt att byta telefon helt pga av det. Har varit i kontakt med Telenor flertalet gånger, men denna lilla inställning fixade biffen direkt!

Jag är MYCKET tacksam. :D
    Jag undrar om inte det löser problemet för alla som inte kan skicka mms? Att skriva in "default" alltså?

13. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Ja, Telenor har inte varit mig mycket till hjälp heller. Under Nexus One-tiden (jag tror inte de hade det för HTC Magic heller) så hade de heller inga inställningar man kunde ladda ner och det var mycket jagande på forum och en massa testande innan jag kom underfund med vad jag behövde göra för att få det att fungera med minsta möjliga arbete. En bidragande orsak till att jag kom fram till att det här fungerade iaf för mig var att jag testade en hel del olika ROM:ar och var tvungen att skriva in de här uppgifterna varje gång.
    I framtiden kan det här kanske komma att ändra sig iom nya Android-versioner, men
    jag har ju åtminstonde varit med och grejat i Android sen 1.6 och det har varit samma procedur för alla Vanilla-ROM:ar jag provat, så det ser ju ut som om den här trenden överlag håller i sig för Nexus-modellerna iaf. :)

Ja, om inte annat kan det väl vara värt för dem att testa. Jag menar, om de är i samma sits som du så har de ju inte mycket att förlora på att prova och se om det fungerar. Funkar det så blir det ju en grej mindre att bli frustrerad över. :)