MMS problem

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Moby, 9 feb 2011.

  1. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Hej!
    Min x10 mini pro med 2.1 tar inte emot alla MMS. Om ngn skickar samma MMS till min galaxy TAB och min mini pro så kommer de fram till taben men inte Mini pro och jag använder samma operatör. Om avsändaren sänker storleken så kommer mmset fram till min x10 mini pro men det ska inte finnas någon storleksspärr på x10 mini pro så något annat bör vara fel. Har ni liknande erfarenheter eller fungerar MMS alltid klockrent för er? Vad kan vara fel?
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ibland kan mms/sms fastna om du har lite trångt om utrymme på den.

    // A
     
  3. Trött

    Trött Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    X10 mini, samma problem. Har hört flera gånger "varför svarar du inte?" men MMS:et har aldrig kommit fram. Försöker personen i fråga skicka samma MMS igen så brukar det komma fram - så det har inte med "för stora" mms att göra i mitt fall.

    Jag har också 3 som operatör, men tror inte det har med operatören att göra. Flyttar jag mitt SIM-kort till en annan telefon så ser jag aldrig problemet. Jag drar slutsatsen att problemet ligger hos X10 mini.

    Det verkar inte heller spela någon roll från vilket nät den som skickar MMS:et har.

    Jag ringde SE support men fick tyvärr ingen vettig hjälp utan gav upp vidare felsökning.


    När man får ett MMS, är det ju först ett SMS som kommer. Det SMSet visas inte, utan gör att telefonen påbörjar en data-nedladdning av MMS:et. Rimligtvis borde man kunna slå på någon log för MMS, så man kan se om det första SMS:et ens kommer fram, eller om det går fel i senare skede när MMSet laddas ner, eller om det blir något fel vid avkodning eller sparandet av MMS:et. Tyvärr har jag ingen aning om hur man slår på någon sådan loggning, och problemet känns inte tillräckligt akut för att jag ska orka engagera mig djupare i det.


    Problemet jag drabbas av har inget med för lite utrymme att göra.
     
    Moby gillar detta.
  4. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Som gammal MMS-testare på Sony Ericsson kan jag säga följande. Det finns flera specifikations-versioner för MMS-protokollet. I MMS 1.0 och 1.1 var maxstorleken för ett MMS 100kB. I MMS 1.2 höjdes detta till 300kB. Det har sedan tillkommit åtminstone MMS 1.3, men jag är osäker på vilka tillverkare som satsade fullt ut på att stödja det då MMS inte sågs som framtiden längre. Jag vet inte heller om maxstorleken höjdes.

    Då MMS-meddelandena måste gå genom en MMS-server (som sitter hos operatörerna) på vägen till din telefon har de också chans att blockera stora meddelanden. Så, det kan mycket väl vara att den MMS-server som din operatör använder sig av är satt att inte skicka vidare meddelanden som är över 300kB eftersom de då inte följer de specifikationer som serverns säger sig stödja. Anledningen till att inte bara skicka vidare allt som går genom serverna kan vara att en del gamla telefoner skulle krascha om de fick ett för stort MMS-meddelande. Kontakta din operatör och fråga vilken version deras MMS-server stödjer och om de har ett storleksfilter på den.
     
    Moby gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tre stödjer MMS upp till 300kb. Men det är även så att små MMS inte kommer fram då jag bett vänner testa att ställa in minsta storleken på de skickade MMSen men ändå fungerar det inte. Jag har också testat att be dem skicka samma MMS samtidigt till min x10 mini pro och till min galaxy tab, båda med treabonnemang och MMset kommer fram till taben men inte till Mini pro.

    Det fungerade bra att ta emot MMS efter den senaste uppdateringen varför jag trodde problemet var löst. Men nu har tre MMS skickats till mig denna vecka som jag inte fått och idag testade en vän att skicka två MMS. Inget kom fram och jag startade om telefonen innan. Så något skumt är det! Jag får forska vidare men ja, måste hitta orken... men om det är fler som har samma problem är det ju jätteintressant för det bekräftar ju att det är ett allmänt fel. Annars kanske bara min lur är defekt.
     
  6. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Samma problem på damens X10 mini pro. Inte hittat lösning ännu. Märker du någon skillnad om du är ansluten till wifi eller ej?

    GMY
     
  7. isodroid

    isodroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också samma problem. Tror det började efter den senaste uppdateringen. Har varit i kontakt med både Tre och sony ericsson. Båda säger att de inte hört talas om detta. Bevisligen finns det ju flera med samma problem. Provat flera saker. Laddat ner nya MMS inställningar och kollat så det stod rätt vid APN. Häromdagen körde jag en reparations installation. Provade om jag kunde ta emot MMS när det inte fanns några appar på och då fungerade det. Efter installationen av apparna så fungerar det inte :-(. Har över 70Mb ledigt på telefonen så det borde inte spärra något. Använder Go SMS och Youlu (som också innehåller en SMS funktion). Kan dessa störa? Eller är det en viss version av x10mini som krånglar... för det finns väl olika?
     
  8. svinlem

    svinlem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nästan inga MMS kommer fram till mig (x10 mini pro/telenor) men de som väl kommer fram kommer oftast 4-6 dagar för sent. Väldigt störigt.
     
  9. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har, vad jag vet, inga problem med att ta emot eller sända MMS.

    Kan det bero på leverantör?
    Har Spring Mobil (ägs av Tele2, nyttjar Sweden 3G som samägs av Tele2 och Telia).