Problem: MobiDrive, varför installerat och hur bli av med det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av 2444ever, 2 okt 2022.

Taggar:
  1. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag använder Google Drive sporadiskt, för någon vecka sedan hamnar helt plötsligt filer jag delar till "Google Drive" (från mobilen) till MobiDrive. När jag går in på Google Drive på PC:n så är det endast en länk där, inte filen. Måste klicka på länken och sedan göra download från MobiDrives sida.

    Problemet:
    • Har inget minne av att jag godkänt något, eller ändrat något. Så varför går filerna helt plötsligt till MobiDrive.

    • När jag går in på mitt konto hos MobiDrive (på Internet) och skall ta
      bort kontot med knappen "Delete account" så kommer det upp en varning att den kommer att ta bort alla filer, lösenord bilder, o.s.v.
      Är det på något sätt kopplat till mitt googlekonto för mobilen? Eller det är något fristående? Har som sagt inget minne av att jag godkänt något.

    • När jag ändå trycker "Delete" så får jag felmeddelande, kan alltså inte får bort det.

    Men stora frågan är, vad är det för något?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mobidrive verkar vara någon helt fristående tjänst: MobiDrive

    Antingen har du nog installerat den eller så har den följt med telefonen och sedan har du kanske av misstag råkat starta appen/aktiverat synkronisering på någon vänster.

    Jag tror inte den synkar tillbaka mot Google Drive om du skulle ta bort något, så det bör vara riskfritt.

    Om du ändå inte kan få bort det, så får du kanske kontakta supporten för tjänsten. Har du testat att ta bort kontot via hemsidan, och inte bara direkt via appen?
     
    Kristy gillar detta.
  3. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jo, det var från hemsidan jag försökte ta bort kontot, har inte installerat MobiDrive på mobilen.

    Men forskade vidare och tror att det är samma företag som ligger bakom File Commander. Det är när jag där försöker Dela -> Trycker på (Google) Drive så blir det istället till MobiDrive. File Commander verkar nerlortad med MobiDrive numera, tyvärr. Har inget minne av att jag godkänt något, men inte omöjligt.

    Gillar inte när någon app liksom gör ett lager över Google Drive, verkar inte heller finnas något sätt att ändra det i File Commander (är endast där det är det här "problemet").

    Vilka bra alternativ finns det till File Commander?
     
    Kristy gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    I inställningar för Google Drive (och i Google-kontots inställningar) kan du välja vilka appar/tjänster som har tillgång till din Drive och andra delar av Google-kontot. Dessa inställningar för åtkomst är utspridda på några ställen, jag rekommenderar att du dels söker efter "Google security" (sök i Google Sök och ta ett av de första valen som dyker upp) och kollar runt där, och även går in på Google Drive i webbläsaren och kollar i inställningarna där. Säkerställ så MobiDrive inte finns med där, och om du nånstans ser att MobiDrive har fått åtkomst, så ta bort åtkomsten. Om du gör detta först, och sen raderar kontot i MobiDrive, så bör ingen ändring kunna leta sig tillbaka till dina egna filer.

    Säkerställ även så att MobiDrive inte är installerat på din telefon. Vad för telefon har du?
    Vissa tillverkare lägger ju in förinstallerad skit, i så fall kan du inaktivera appen istället för att ta bort, om den inte går att ta bort vill säga.
     
    Kristy gillar detta.
  5. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Nja, som jag skrev så är det i File Commander problemet är, och endast där (kanske uttryckte mig dåligt). Så Dela -> Drive funkar annars.
    File Commander verkar komma från samma företag som gör MobiDrive, förmodligen därför dom "överlagrat" "Drive" (i File Commander). Kanske för att öka intäkterna, finns olika nivåer med prenumerationskostnader för MobiDrive.

    Möjligt jag klickat ja på något nyligen, men inget jag kommer ihåg. Konstigt annars att ingen annan verkar reagera på det. Googlade på MobiDrive men inget resultat för något forum.

    Hittar som sagt inget sätt att få bort det i File Commander så letar något alternativ.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vad gör File Commander? Är det en vanlig filhanterare?
    Om den appen ligger bakom något sådant som du beskriver, så bör du genast avinstallera appen, det verkar ju väldigt opålitligt. Något sånt skulle jag aldrig ha installerat på min telefon, ens fem minuter. Vem vet vad för annan skit de försöker med.
    Filhanterare finns det ju massor av, den inbyggda duger ju oftast fint? Vad är det du behöver, något som är svårt att ersätta som "File Commander" erbjuder?