Mobil, max 900 kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Rosaglitter, 9 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Rosaglitter

Rosaglitter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er!

Jag har dragits med en gammal älskad traditionell Nokia i några år nu, men insett både att den verkar vilja gå i pension vid det här laget och att jag behöver börja närma mig nutiden lite.

Jag vill lägga max 900 kr på min nya mobil, helst mindre och bara i extrema undantagsfall mer. Min nuvarande mobil är en klassisk Nokia av de varianter som säljs för runt 500-700 kr i dagsläget och jag behöver egentligen inte något som är särskilt mycket häftigare än en sådan. Jag är helt ointresserad av att spela spel och även av att använda diverse sociala funktioner då jag t o m bojkottar Facebook. Däremot får den gärna vara hyfsat snabb vid normal användning och när man skriver på den, eftersom jag har dåligt tålamod. Jag har små fingrar och oftast lite längre naglar, om det skulle spela någon roll.

Men framför allt: Den ska inte gå sönder eller börja krångla efter tre månader.
    Tre år tycker jag vore en bra livslängd, men det är förmodligen så optimistiskt att jag borde skämmas djupt.

Så vad säger ni? Någon som vågar komma med ett tips?

Kommentarer i stil med "du är helt dum i huvudet som tror att du ska kunna få en mobil som går att använda för det priset" undanbedes. Särskilt om skribenten ifråga envisas med att förbise att jag inte bryr mig det minsta om det går att spela en massa spel på den, eller vad man nu kan tänkas hitta på. :)

Edit: Visst ja, så ska den lyckas få plats i fickan på stuprörsjeansen också. Det är mycket med det jordiska.

Last edited: 9 jan 2012
  2. Gordon_

Gordon_ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu framgår det ju inte ifall du vill en Androidnalle men det tycker jag hur som helst inte att du ska köpa eftersom det är svårt att få tag på en smartphone för 900 som dessutom är snabb.
    Är du inte intresserad av att surfa, spela etc. så borde det självklara valet vara en dumbphone, och jag tror inte att dessa skiljer sig så mycket åt. Köp den du tycker är smidigast helt enkelt

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Med den budgeten skulle jag rekomendera att du kollar på begagnat-marknaden, om du vill ha en Androidlur. De nya lurar som går att köpa för det priset är inte mycket att hänga i granen.

Telefoner som HTC Desire, HTC Legend, Xperia X10, X10 Mini, och liknande lurar är inte omöjliga att hitta för under tusenlappen idag.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vill du ha en Android titta på begagnat marknaden, vill du ha en dumbphone titta på nya då det finns relatovt bra telefoner för den kostnaden när vi inte pratar smart phones :)

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

5. Gordon_

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast en begagnad Legend lär ju ha minst ett år på nacken, så frågan är väl om den klarar tre till?

6. Rosaglitter

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter i och för sig rimligt. Jag har dock kommit åt att titta på två nyare nokior som är väldigt lika min egen nuvarande och dessa har jag inte alls gillat, så därför vet jag inte riktigt vad jag i så fall skulle leta efter.

Jag är tyvärr skeptisk till att köpa begagnat, då jag gärna vill att mobilen ska vara orörd innan jag får den. Köpte faktiskt en begagnad mobil för ett tag sedan, vilket visade sig vara en katastrof, och det är därför jag fortfarande sitter med min gamla mobil.

7. Rosaglitter

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sen kanske jag ska tillägga att jag inte har en aning om hur snabb en "snabb" smartphone är, eller hur långsam en smartphone som inte är snabb är, så det kanske är väldigt dumt av mig att säga något om det kravet på mobilen.

8. Gordon_

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt prisjakt kan du få följande telefoner för upp till tusen kronor: Mobiltelefoner - Hitta de bsta priserna, information och omdmen
    Hoppas länken funkar bara.

Hur som haver, jag skulle inte rekommendera någon av dessa telefoner med tanke på dina tidigare uttryckta krav.

edit: Instämmer i att Blade är det bästa alternativet om du nu vill ha en Smartphone

Last edited: 9 jan 2012
  9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du inte har särskilda krav på snabbhet så lär det bli lättare att hitta en billig telefon. Huawei Sonic 799kr på NetOnNet, Samsung Galaxy Mini 990kr på NetOnNet och lite dyrare ZTE Blade för 999kr på NetOnNet. Sen finn Samsung Galaxy GIO för 1111kr på NetOnNet också.

Personligen skulle jag välja någon av Samsung telefonerna eller ZTE Blade av dom :)

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

10. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Isåfall så finns det nog två alternativ som är värda att kolla på. Samsung Galaxy Mini, eller Zte Blade. Jag personligen skulle ha valt Zte Blade främst på grund av den överlägset bättre skärmen.

11. Rosaglitter

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! Galaxy Mini är en av mobilerna jag har tittat lite på själv och den verkar ju som ett möjligt val. Ni är flera som rekommenderar Blade – den verkar ligga på några hundra kr mer dock.

12. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Om du funderar på Galaxy Mini skulle jag rekommendera att ta en titt på Galaxy Gio. Den är bättre på ett flertal punkter och den ligger just nu på 888kr hos MediaMarkt(EJ operatörslåst), vilket är lika mycket som den billigaste Mini.

13. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Håller med något tidigare inlägg - det låter inte som att du ska ha en Android/Smartphone, då du inte är intresserad av de funktionerna.

Gjorde en snabb sökning på Prisjakt efter dina krav och då ramlade den här fram:

Sony Ericsson Cedar
    Verkar vara exceptionellt många nöjda ägare, och med ett pris från ungefär hälften av ditt maxtak.

Ett alternativ kanske kan vara, om kamerakvalitet är viktigt:
    Samsung S5610
    Bör dessutom slinka ner lättare i stuprörsjeansen med sin plattare design.

Se jämförelse mellan de två.

Misstänker för övrigt att det i medeltal är längre livslängd på traditonella modeller än smartphones.

Last edited: 10 jan 2012
  14. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Håller också med om att TS förmodligen skulle vara nöjdare med en vanlig featurephone. Det är ju ingen mening att ta på sig alla nackdelar en smartphone(dålig batteritid, mer saker som kan gå fel, budgetmodellerna är långsamma etc) har om man inte tänker använda den som en smartphone.
    Om du sen har långa naglar också så är inte en kapacativ skärm optimal att skriva på. Livslängden på tre år är väl också tveksam med en smartphone(batterier som laddas varje dag, om jag minns rätt så har en liion-batteri 800 cykler)

15. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En begagnad HTC Desire eller Nexus One i bra skick skulle jag satsa på. Har gått tillbaka till min Nexus One nyligen efter en period med Arc och Nexus S. Den känns faktiskt riktigt trevlig, speciellt om man lägger in MIUI på den.

16. (SiC)

(SiC) Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Är oxå sugen på en billig Android för att ha nåt att leka med i väntan på vad Sony släpper senare i år (vill gärna ha 12Mp kamera m. xenonblixt).
    Enda fördelen med Blade jämfört med Mini är alltså bättre upplösning? Mini har väl Gingerbread?

Tack på förhand!

/Zeb!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.