Mobil med dubbla simkort!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Exxpert, 27 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Nej det är sant, jag har förskt hitta en vettig review på nubian men hittar ingen bra video. Kanske för att det mest i kina/asien som den säljs och används
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fel är det i alla fall.

    Du kanske ska komma med lite mer än flera år gamla fördomar. Både Huawei och Lenovo uppdaterar oftare än Samsung eller Sony. Det är inte ovanligt att det tar 1-2 veckor mellan nya uppdateringar. ZTE är lite sämre men det kommer en del i alla fall.

    Huawei Honor 2 släpptes i Oktober 2011, den senaste uppdateringen kom 2014-07-10. Om du kollar på http://www.emui.com/plugin.php?id=hwdownload så ser du att det kommer väldigt många uppdateringar till väldigt många telefoner.

    Sen är det förstås skillnad på telefoner, vissa billiga eller udda modeller kanske inte uppdateras så mycket, men det samma kan sägas om mobiler från Samsung eller Sony också (bara att du kanske betalade 5000 kr för den).

    Sen är man mer intresserad av att fixa buggar och lägga till features än att uppdatera versionen bara för att uppdatera versionen (för att nördarna inte kan sova om det inte står 4.4.4 på versionsnumret) och låta kunderna buggtesta (läs Motorola).
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    My bad. Det verkar ha blivit lite bättre under 2013 kontra 2012 då OTA fortfarande verkade vara ett okänt koncept för ZTE och Huawei.

    Jag är dock tveksam till om de är så mycket bättre än Sony, Samsung och framför allt HTC. Flaggskeppet Huawei Ascend P6 (release juli 2013) verkar ännu inte fått KitKat officiellt(!!), vilket inte kan sägas om fjolårets flaggskepp för både HTC, LG, Sony och Samsung. De kör samtliga KitKat sedan länge och kan inte heller anklagas för att dras med massor av buggar.

    Telefonerna ZTE Grand S II (januari 2014), ZTE Nubia X6 (april 2014) har inte heller fått någon KitKat så vitt jag kan se och dessa är ingen budgetlurar heller. De är dessutom lanserade i år.

    Kan du nämna några telefoner från 2013 som idag kör KitKat officiellt bland Huaweis och ZTE:s flaggskepp (kommer inte in på din länk)? Det vore intressant att göra en jämförelse för att se hur det ligger till.

    Det verkar också som att både ZTE och Huawei fortfarande hänger kvar vid gamla Android-versioner längre tid än vad de andra tillverkarna gör bland nylanserade enheter. Det blir tydligt om man kikar på releasedatum och Android-version i listan på GSMarena för Huawei och ZTE jämfört med de andra tillverkarna.

    Moto G som lanserades 2013 kör senaste KitKat och uppdateras regelbundet och kostar inte 5000kr. Kan detsamma sägas om ZTE:s och Huawei:s budgetlurar i samma prisklass? Det vill säga 1000-1500kr.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Hehe okej, vad gäller då? Om jag tex får samtal eller surfar på ena sim hur beter sig det andra? Kanske ska slå till på Nubian trots allt.
     
  5. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    Om jag vill ha en dual sim telefon som ska fungera med 3 och Telia och gärna 4G.
    Vilken ska jag ha då?
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du får samtal på ena kortet så inaktiveras det andra kortet. Om du surfar så är båda "aktiva" (som i att det går att ringa till båda).

    I Kina är det bara källarföretag som kommer undan med "rent android", en seriös tillverkare kan inte göra det. Alltså kan du inte jämföra med Motorola som bara kör ut den nyaste från Google direkt utan några större ändringar och full med buggar som kunderna får testa och som man får fixa i efterhand. Att Motorola gjort det till "sin grej" betyder inte att andra tillverkare skulle kunna komma undan med det.

    ZTE Grand S II har fått Kitkat vad jag vet.

    Enligt GSMArena har P6 fått Kitkat: http://www.gsmarena.com/huawei_now_seeding_android_44_kitkat_on_ascend_p6-news-8775.php

    Många 2013-telefoner från Lenovo har fått Kitkat också. Sen om du inte vill jämföra med Lenovo är ju inte mitt problem...

    Android-versionerna på GSMArena är väl de som gällde vid släppet? Är ju inte så relevant nu... Att man släppte väldigt många mobiler med 4.2 berodde ju på Mediatek, men de släppte ju Kitkat-drivers i april eller så, efter det kan man bara skylla på tillverkarna (som t.ex. Sony som inte uppdaterat Xperia C medan Lenovo uppdaterat sina mobiler som använder samma SoC).

    Om du vill kunna köra glesbygds-4G på 800 MHz så kan du glömma kinesiska mobiler. Annars finns det några att välja på.
     
    Last edited: 6 sept 2014
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var trevligt att P6 slutligen fick KitKat, om än sent, vilket också syns bland kommentarerna. Var hittade du förresten KitKat för ZTE Grand S II?

    Min poäng var att Huawei, ZTE och Lenovo m.fl. fortfarande släpar efter vad gäller de större Android-uppdateringarna om man ser till flaggskeppen, även om det helt klart blivit bättre.

    Jag hittar i alla fall inte ett enda exempel bland flaggskeppen där vare sig Huawei, ZTE eller Lenovo för den delen varit före Sony, LG eller HTC med KitKat.

    Jag har för övrigt inte haft några större problem med min Moto G med KitKat annat än att den inte är något fartmonster.
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om man inte stirrar sig blind på "flaggskepp" så är det många dyra Samsung-lurar som fått Kitkat sent eller aldrig, som Galaxy S4 Active, Galaxy S4+ osv. Men är det viktigaste för en att det står 4.4.4 under versionen så ska man väl ha Nexus, vill man ha buggfixar och features så fungerar flertalet kinesiska modeller.

    Sen är en minst lika intressant synvinkel om man fixar buggar och features åt användarna, bara för att man uppdaterar till nyaste Android kan OSet fortfarande vara en hög med skit som gör att telefonen knappt går att använda. Jag har inte hört om någon som DOAt sin Huawei eller Lenovo tre gånger där det fortfarande inte går att ringa vanliga samtal (Hej Xperia Z2). Min pappa hade en Samsung där Jelly Bean-uppdateringen var exakt en hög med skit som gjorde telefonen oanvändbar.

    Kitkat för ZTE Grand S II fanns länkad från tråden på XDA om den telefonen. Ibland har ZTE uppdateringarna på sin webbsida och ibland inte, de skulle behöva lite bättring där.

    En vild gissning från min sida är att man kan skylla på Qualcomm för en del av mobilerna, det är nog ingen slump att exakt alla existerande mobiler som använder vissa Snapdragon 400-chipset med dual SIM som bara används i Kina kommer med Android 4.3...
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Delenmed "Abonnenten du söker..."-delen stämmer då man får ena samtalet. Det hade man kanske kunnat leva med. Är det det enda som skiljer mot en dual active telefon?

    Verkar iofs inte finnas så bra dual active telefoner..
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vibe Z är visst dual active så jag kunde inte testa vad som händer exakt, jag kunde utan problem ringa från ena SIM-kortet och svara med det andra SIM-kortet och ha båda uppe samtidigt...
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

  12. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det någon i tråden som själv kör en dual sim? Är lite nyfiken på hur batteritiden blir i praktiken?
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Får min ersättnings Nubia idag, återkommer med hur batteritiden är.
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    La in en custom room med det samma så kan inte jämföra med stock men så här ser det ut efter en halv dag. Jag är idag nöjd, kört Bluetooth och streamt musik i 1,5 timme under dagen oxå.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. inact_0025

    inact_0025 Guest

    På jobbet använder vi LGs Dual SIM-mobiler. De köps in från Lettland. Kanske inte de vassaste modellerna men klart acceptabla för jobbrelaterade uppgifter.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.