Mobil med lite "lens distortion" ?? (Rugbyskallefenomenet)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av thehero, 16 nov 2018.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Om inte detta är rätt forumdel, kan inlägget gärna flyttas...
    Hoppas några mobilkamerafanatiker och maniska pixelpeepare kan svara på mina funderingar.
    Ok... "lens distortion". Jag ogillar det värre än levergryta. När det på ett foto ser ut som att byggnader och träden lutar inåt, och huvudena på folk i ytterkanterna av bilden ser ut som rugbybollar, också lutandes inåt. Det kan enligt mig förstöra en bild totalt. Visst, det finns program som korrigerar detta, men vem orkar manuellt sitta och korrigera t.ex. 588 st semesterbilder?
    Vissa mobiler verkar vara värre än andra, LG har i princip inget sådant, medan bilderna från vissa samsung och HTC ser minst sagt komiska ut. Vad jag förstått så blir detta fenomen uttalat när linsen blir vidare än motsvarande 30mm, speciellt i kombination med 4:3 sensorformat som alla har nuförtiden. Med en 16:9-sensor (bl.a LG G4/V10) är detta obefintligt.
    Jag har försökt läsa mig till detta, men det verkar vara en hel vetenskap.

    Så frågan är.... vilken mobiler idag med bra detaljnivå i bilderna har svår lens distortion, och vilka har det inte?
    Några tips och förslag på köpråd? Gärna erfarenheter från era egna mobiler.
    Törs man hoppas på ett ping till bl.a. @dannejanne@dannejanne ? ;)
     
    Last edited: 16 nov 2018
    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I princip alla mobilkameror har problemet, men det "rättas till" i mjukvaran. Det är inte alls ovanligt för vidvinkelobjektiv för systemkameror heller beroende på prisklass och brännvidd.

    Jag brukar tex fotografera med ett Sigma 16mm f/1.4 med min A6500 och även där finns viss distorsion (inte för att det är något fancy objektiv, men för att ta som exempel), men den är inte alls lika uttalad som den i telefonerna.

    Men de flesta mobilkameror (primärkameran) ligger under 30mm:
    Pixel 2/3: 27 mm
    HTC U12+: 27mm
    Mate 20 Pro: 27mm
    LG V40: 27mm
    Note 9/S9: 26 mm
    Sony Xperia XZ3: 25mm


    Hade man kunnat ta en bild i riktigt RAW-format (de flesta tillverkare låter en bara ta i begränsad RAW), så hade bilderna nog sett rätt bedrövliga ut.

    Intressant med Sonys kamera är att de har en inställning som korrigerar distorsionen i lite högre utsträckning då de fick en del klagomål om det. Tror de är ensamma om att ha det, men de har också lite vidare objektiv än de andra.

    Men i senare generation telefoner vet jag inte riktigt om det är ett så stort problem. Är inte de flesta ungefär lika hyggliga på att korrigera det? Det brukar främst vara på bilder tagna med ultravidvinkelobjektiven det börjar se riktigt tokigt ut/så som du beskriver; ex ultravidvinklen i G7 Thinq eller motsvarande i Mate 20 Pro etc.

    Vill man minimera det är det kanske bäst att köra på 27mm, så exempelvis Pixel 2 eller Pixel 3 vore kanske något?


    Ingen använder så vitt jag känner till en 16:9-sensor idag, utan så gott som samtliga kör 4:3.
     
    Last edited: 16 nov 2018
    Kristy och thehero gillar detta.
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det beror på brännvidden. Ju mer du måste bända ljuset för att få in det till sensorn desto mer förvrängd blir bilden i kanterna. Vid vinkel på liten kamera ger det resultat du beskriver. Om det verkar som att 16:9 sensorer är bättre så är det bara för att du inte kan placera dina subjekt lika nära kanterna av bilden som kommer från linsen. Den är ju nämligen rund medan sensorn är rektangulär. För övrigt är det 4:3 som är det vanligaste sensorformatet på mobiltelefoner, det är bara ett fåtal modeller som verkligen haft 16:9-sensorer.
     
    Kristy, ingfre, thehero och 1 annan gillar detta.
  4. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tack för ett välbeskrivande svar.
    När sambon tycker hon tar fina bilder med sin samsung S7 så brukar jag skratta gott åt folk med rugbybollshuvuden och skeva bilar på sidorna av bilderna med som ser ut som dom håller på blåsa omkull.
    Även bl.a. HTC U11 och övriga HTC-modeller "lider" av sådant fenomen, säkert som du säger även många andra.
    Men jag har t.ex. kollat på ganska många bilder från LG G6 och min G4 och där har jag inte sett detta, så jag har försökt läsa mig till vad den gemensamma faktorn kan vara. Det kan inte vara någon form av efterbearbetning, och de har dessutom olika mm på linsen. Mystiskt.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    LG G6 kör 29 mm och LG G4 kör 28 mm (G3 körde 29mm). De är bägge mindre vida än det vanligaste idag, som ju är 27mm.

    Galaxy S7 kör 26mm och HTC U11 kör 26.2 mm, så de bör också som du säger ha mer uttalad distorsion.


    Men har du jämfört med senaste generationen? Jag skulle säga att det vid S8 och framåt blev en förbättring sett till de optiska egenskaperna.
     
    Kristy gillar detta.
  6. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Eftersom LG G4 har 16:9 sensor så upplevs bilden ändå som väldigt wide utan distorion. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att själv kunna prova så många olika av de nyaste mobilerna och syna bilderna, jag får istället försöka hitta info på nätet och av ägarna själva. Jag har försökt hitta info om hur vida olika mobilers linser är, men inte hittat något mer än gsmarenas data som bara täcker en del av utbudet. Vet ni av någon bra sida med info? Bernhard och skinnbanjon?
     
    Last edited: 16 nov 2018
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tex GSMarena listar brännvidden i specifikationstabellen: LG G4 - Full phone specifications

    Annars brukar det räcka att söka på modellnamnet+focal length på Google.
     
    Kristy och thehero gillar detta.
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har LR appen i HUAWEI nexus 6P. Får kolla på optiken då jag köper en ersättande lur.