Mobil nära magnet - dåligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av K4L, 27 apr 2012.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har endast haft problem med kompassen själv, men det beror nog lite på var magneten sitter i förhållande till kompassen också.

    Vill man vara på den säkra sidan gör man nog klokt i att skippa fodral med magnet i alla fall.
     
  2. Tunhuk

    Tunhuk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nokia 6.1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1
    Lånar tråden
    Har en Nokia 6.1
    Ville bara kolla om främre högtalaren kan börja skrapa och bli dålig av magnetfält.
    Har en punktsvets på jobbet (en stor)och hade telefonen i fickan.senare på kvällen när det ringde så bara skrapade det i luren.Och nu har den börjat skrapa igen.fick det garantin sist och kanske får det igen.men frågan är om högtalaren kan gå sönder av magnetfält (om man lägger en skiftnyckel mellan övre och undre armen på svetsen snurrar den när man trycker ihop och punktsvetsar
     
  3. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Ja, det är mycket troligt att högtalaren går sönder av såpass kraftiga magnetfält. Högtalarare skapar ljud genom induktion i en spole och en permanentmagnet. Tillför du ett starkt magnetfält utifrån induceras electricitet i spolen och kan skada kretsen som driver högtalaren. Det är även möjligt att membranet i högtalaren fysiskt har slitits sönder.
     
    lassekongo och bernard gillar detta.
  4. Tunhuk

    Tunhuk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nokia 6.1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1
    Får väl lämna in den hur som helst.tror dom tar 3-400 kronor för byte om jag måste betala inte hela världen.Och får väl komma ihåg att lägga ut den nästa gång