Mobil som beter sig skumt!?

Diskussion i 'P20-serien' startad av noobW3oo3s, 9 jul 2022.

  1. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Har haft min P20 i några år nu och varit helnöjd, framförallt med kameran som den hobbyfotograf man är. Köpte den helt ny hos en stor elektronikkedja när modellen precis hade kommit så bara jag som använt/ägt den.

    Men nu skulle jag behöva lite hjälp!

    Iaf så började den bete sig märkligt för ca ett år sedan, notiser som dök upp i någon sekund bara så jag inte hade en chans att hinna se vad det stog, appar som bara försvann och då inte bara ikonen utan alla spår av appen också så jag gång på gång fått ladda ner dom igen (bank-id flest gånger).
    Skärmen som tänds av sig själv i tid och otid när den ligger tex på soffbordet och jag sitter en bit ifrån i soffan, inte ens nära den.
    Några gånger har den börjat ringa, alltså ringsignalen spelar för full volym några sekunder men det är ingen som ringer, ingen notifikation/missat samtal eller nåt.
    Några appar har slutat ge notiser när jag får nya meddelanden, trots att alla inställningar för notiser är igång.
    Alarm som inte har ringt trots att jag ställt flera stycken kvällen innan.
    Ekande/burkigt ljud under samtal...

    Som sagt smågrejer som började bara och fick mig att kolla runt lite i filer/mappar/batterianvändning/nätverksförbrukning etc för att försöka gå till botten med vad som händer egentligen!?

    Har hittat några oroväckande saker och det är det jag hoppas att ni här skulle kunna hjälpa mig med då jag bara är en amatör på detta!

    Det första jag upptäckte var att det som drar mest batteri/nätverk/mobildata är en massa olika androidOS/google/Hw saker.
    Även telefonen, fast jag nästan aldrig pratar i telefonsamtal..
    Reagerade på att det inte stämde med dom appar jag vet att jag använder mest och därför borde ha förbrukat mest batteri/surf osv.

    Fortsatte håll koll på mjukvaran och gräva djupare i telefonen och döm om min förvåning när jag började hitta ikoner som root/rootkit/rootinstaller mm.
    Jag vet ju att jag inte jailbreakat den själv och enligt dom jag rådfrågat så borde den inte kunnat roota sig själv heller då ingen annan använt den och jag endast laddat ner ett fåtal appar och då via playbutiken.
    Ändå verkar den numera vara rootad på nåt mystiskt sätt (eller så är jag heeelt fel ute) !?

    Häromdan när jag laddat ner en manual och gick in i filer för att läsa den, så snubblade jag över en zip-fil med en massa skumma kommandon (har screenshots om någon vill kika?).

    Skulle vara jättetacksam för input/hjälp om jag är helt fel ute eller om det verkligen är nåt knas med luren!?
     
  2. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Vad är det för process som körs här överst?
    Och den nedre?

    Fanns även en som hette Dummybondbroker
     

    Bifogade filer:

  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är en Huawei tjänst, helt normalt att ha på en Huawei telefon, motsvarande Google Play Tjänster tjänsten
     
    Kristy gillar detta.
  4. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Okej, nu känner jag mig dum Men tusen tack för svar!
    Kanske missuppfattat eller så är det annat med systemprocesser iofs, hade för mig att det inte brukar va konstiga tecken så som dollartecken osv när det är legit!

    Hade data counter widget ett tag och då kom det på bilden upp flera gånger...!?
     

    Bifogade filer:

  5. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Hittade denna också, har dock aldrig någonsin haft amazon appen installerad!? Läste mig till att detta tydligen skulle vara skapat som ett marknadsundersöknings verktyg eller liknande...
     

    Bifogade filer:

  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är den installerad som systemapp är det en app som medföljde telefonen
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gör en fabriksåterställning och ta sedan bort det du kan inaktivera eller avinstallera/som du inte tror att du behöver. Allt som går att inaktivera/avinstallera via "inställningar->appar" på telefonen är rätt harmlöst att ta bort.

    Kan du inte inaktivera/avinstallera så är det en systemtjänst. Du kan fortfarande ta bort dem om du använder ADB/konsolen, men då kan man skapa problem.

    Vill du gotta ned dig i systemtjänsterna finns en lista här på Reddit samt instruktioner för hur du kör ADB-kommandon. Här är listan med kommandon och tjänsterna för EMUI 11 (som jag tror är senaste versionen för P20?): EMUI 11 Debloating Guide
     
    noobW3oo3s och Kristy gillar detta.
  8. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Okej tack så mycket! Ska absolut läsa igenom det!
    Jo helst av allt skulle jag vilja systemåterställa den såklart, grejen är bara att jag har ca 14000 bilder i kameran som jag inte vill ska gå förlorade! :/
    Har ingen dator att ladda ner dom till och molntjänst vete tusan vilken man ska välja!?

    Alltså detta blir bara ännu mer mystiskt ju mer jag försöker gå till botten med om det är nåt knas med telefonen eller inte!?
    Jämförde menyn om telefonen, där android version, emui version osv står, med hur det ser ut på äldsta barnens mobiler och då såg jag att på deras så är kerneln redovisad med siffror och ett datum, medan min står betecknad med fler rader och inte bara siffror..
    Försökte googla fram en exempelbild på hur det "officiellt" ska se ut i samma modell, men döm om min förvåning när det kom upp ett felmeddelande direkt (i princip aldrig hänt förut vid googlingar från mobilen).
    Har en annnan webläsare som jag laddade ner via play butiken efter att ha haft telefonen ca ett år, som jag mest använder mig av, fick ett felmeddelande även där som ser ut att komma från google!?

    Bifogar skärmbilder på felmeddelandena..
     

    Bifogade filer:

  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Skulle aldrig våga ha så mycket bilder utan säkerhetskopiering på telefonen, Google foto kan jag rekommendera! Funkar över alla plattformar också om du någon gång skulle skaffa en iPhone till exempel.
     
    Nicole, jnsson, Kristy och 1 annan gillar detta.
  10. noobW3oo3s

    noobW3oo3s Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20
    Jo iofs, det har funkat förr om åren!
    Har tänkt tanken att om det blir nåt med telefonen så går alla foton förlorade, det vore jättetrist, men egentligen ingen jätteförlust då det mest är naturbilder/amatörbilder osv och inte såna ovärderliga som tex på barnen när dom var små iaf!

    Jo men Iphone har jag provat en gång och det kommer aldrig nånsin hända igen...!

    Tusen tack för input!
     
    Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    +1 på Google Foto, jag betalar gärna för denna tjänst :)
     
    induktion, Kristy och noobW3oo3s gillar detta.