Mobilen är "Fjärrkontroll till livet" idag.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 21 aug 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Mobilen har blivit "Fjärrkontroll till livet"! Man har så många olika funktioner som berör en stor del av ens dagligliv, att man törs inte ens gå på toa utan att ha den med.

    I mitt fall rör det sig om Mobilt BankID, Kivra, Covidbevis, Medical ID, Google Home, plus en hel del olika inloggningar som man kan identifiera sig med fingeravtryck genom Mobilt BankID, typ 1177, Skatteverket etc.
    Det här tillhör ju funktioner man inte kan vara förutan i dagsläget.

    Jag är i tankarna att köpa ny mobil, men är skiträdd att jag inte skall återfå alla nödvändigheter. Det är väl i första hand Mobilt BankID som bekymrar mig!

    Någon med erfarenhet av mobilbyte som har reetablerat ungefär vad jag beskriver här? Vad skall man tänka på innan man går i gång?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kommer garanterat få igång allt oavsett vilken iOS eller Android-telefon du väljer (...med undantag för Huawei som saknar Google-tjänsterna), särskilt bankID.

    Att installera nytt bankID är ju också väldigt simpelt, och ditt gamla fortsätter ju fungera på din tidigare enhet tills du inaktiverar det.
     
    Helge67, night77, katho och 3 andra gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska inte vara några problem alls. Mediciskt ID (eller krisinformation som Google kallar det på Android) på Android måste ställas in på varje telefon, den flyttar inte (säkerhetskopieras inte). Angående dina appar så ser jag inte varför du ska vara rädd för det, allt finns ju på min nuvarande Android telefon och då finns den ju hos alla Android telefoner (som har Play Store) och apparna du skrivit finns ju självklart på iOS också. Bank-ID och Swish finns också till Huaweis telefoner som inte har tillgång till Play Store, då på AppGallery
     
    Helge67, geobjork och Kristy gillar detta.
  4. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Kör med både din gamla och din nya telefon under en övergångsperiod.
    Sen kan du ha din gamla som backup lur om nåt händer den nya.
     
    Helge67, geobjork och Kristy gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Allt kommer fungera oavsett vad du väljer så länge det är iOS eller Android med Google.
     
    jnsson gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men jag är nog medveten om att de olika appfunktionerna kan återskapas, bara en fråga om jobb och konfigurerande. Lite osäker på Google Home dock, om jag är tvungen att lägga in alla enheter på nytt...?

    Men som jag nämde, Mobilt BankID är vad som har bekymrat mig. Om jag inte får reetablerat det, så blir det en annan historia.
    Jag menar jag läste någonstans att man bara kan ha det på en enhet åt gången, dock ser jag nu att man kan ha det på upptill tre olika enheter, och det ger en viss trygghet i övergången till ny mobiltelefon.

    Vid mitt förra mobilbyte, valde jag att överföra allt av appar och inställningar från gammal till ny lur. Det tyckte jag skapade lite kaos (för mig vill säga). Gammal var Android 9, ny är Android 11. Vet ej om det hadde betydelse...? Nästa gång blir det nog att konfigurera och installera "from scratch". Eller är det önödigt kanske?

    @jnsson@jnsson, betr. Medical ID, ICE i mitt fall, finns det redan som funktion i Android så man inte behöver en extra app?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, har funnits i Android sedan Android Nougat Få hjälp i en nödsituation med en Android-telefon - Android Hjälp

    Nej, det ligger inte i telefonen, utan på ditt Google konto
    Om din föregående telefon har t.ex. Android 10 och din nya Android 11 så ska det inte vara något problem alls, din nya ska kunna återställa från en äldre Android version utan problem
     
    Helge67, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Mobilt bank ID få du ha max 3st I olika enheter men du ska komma ihåg att blockera de du inte använder för att inte dina 3st Bank Id tar slut.

    Det går smidigt att gå över till ny telefon även om du väljer att installera ALLT på nytt utan att ens behöver kopiera nåt. Men jag kan förstå att du kanske inte pallar konfigurera allt om på nytt o sånt..
     
    Helge67, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Min föregående telefon hadde Android 9, och min nya har Android 11. Kunde det skapa lite kaos?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, då din gamla är äldre än den nya så ska det inte vara något problem
     
    geobjork gillar detta.
  11. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    3st mobila BankID är max per bank . Har man flera banker går det att ha fler än 3st aktiva BankID.
     
    geobjork gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nej, det är "a job and a half". Så om det går att överföra allt utan att skapa kaos, så är det <3:) tills 100%.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Du nämner kaos flera gånger, dem flesta här byter telefon flera gånger om året och säger att det är inga konstigheter att flytta över/få igång saker, får man fråga vad för kaos du syftar på?

    Misstänker att detta handlar mer om osäkerhet, okunskap och rädsla. Lite som när du tvekade kring Kivra. Osäkerheten kan jag köpa, okunskapen är vad du har detta forum till och rädsla... Friskt vågat, hälften vunnit ;)

    Edit: Kanske ska förtydliga att jag inte menar okunskap illvilligt
     
    Last edited: 21 aug 2021
    katho gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Inget att vara orolig över. Som flera har sagt, radera inte din gamla telefon innan du vet att du fått igång allt på den nya så är ju allt lugnt. Mycket idag är ju moln baserat så det räcker att man kan logga in så har man allt som tillhör den appen. Värsta som kan hända är väl att man får trycka på glömt lösenord så man får återställa det/skapa ett nytt.
     
    geobjork och Kristy gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det var nog något i den riktning jag upplevde vid förra mobilbytet, appar och inloggningar som inte funkade. Jag kommer inte ihåg i detalj, men jag höll på ganska länge att felsöka och installera appar på nytt.
    Min ålder så söker man inte spänningen med att reparera och fixa längre, man vill bara att det skall funka. o_O
     
    Fredriks gillar detta.
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Brukar ha samma problem men det brukar lösa sig utan att behöva lägga allt för mycket tid :)

    Nu kör jag iPhone och deras datakopiering är sanslöst bra men vid senaste bytet tänkte jag börja om från början, utan säkerhetskopia. Jag startade telefonen som en ny enhet utan att få med mig någonting och det var något jag inte såg fram emot men det löste sig riktigt smidigt måste jag säga. Så smidigt att jag trodde något var allvarligt fel :D
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Mobilt BankID är ganska nytt för mig, och jag har blivit fullkommligt beroende av det. Hadde intrycket att det av säkerhetsskäl var ganska känsligt för "screwups". T.ex det där med att göra tre felaktiga försök att logga in på sitt bankkonto, sen sitter man där med ett spärrat bankkonto. Värkligen obekvämt.
    Dock har jag fått en något annan känsla efter responsen i denna tråden, och det tackar jag för.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Bankkontot är inte spärrat... Du kan fortfarande logga in med dosa om du har det. Och kan därmed skaffa ett nytt bankid. Sambon lyckades med konststycket att både spärra bankid och dosa för några månader sen, blev en tripp till bankkontoret, fixat efter 10 min
     
    Kristy gillar detta.
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Förstår, men just BankID är ganska enkelt egentligen men har man inte gjort det några gånger så är det klart en sån sak som kan vara lite obekvämt. Man är ju idag lite beroende av det i telefonen
     
    geobjork gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    En lite O.T. fråga i denna tråden.
    Min senaste mobil har en dedicated knapp för aktivering av Google Assistant. Denna knappen "hatar" jag i den grad att jag vill byta ut telefonen av den orsaken.

    Mobilen är en Motorola som jag annars är mycket nöjd med, men ALLA nya Moto lurar är utrustad med den, så det är en dealbreaker.

    Vad jag förstår så finns en sådan knapp på några andra smarttelefoner också.
    Någon som vet om den blir mer och mer vanlig, och i värsta fall risikerar blir standard?