1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Mobilen är "Fjärrkontroll till livet" idag.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 21 aug 2021.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 853
    Mottagna gillanden:
    4 938

    MINA ENHETER

    Det är väldigt få telefoner som har dedikerad knapp för assistanten
     
    jnsson gillar detta.
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    5 163
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Vill du ha något prisvärt som garanterat saknar den knappen så kika på Pixel 4a.
     
    stelex, jnsson och Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 179
    Mottagna gillanden:
    4 859
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 411
    Mottagna gillanden:
    17 880
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 179
    Mottagna gillanden:
    4 859
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    I ett Google sök ser det ut som Assistant Button hadde sin "storhetstid" i 2019. Tydligen inte bara jag som hatar den, så kanske tillverkarna insåg att det var på tid att ta död på den. Jag fattar inte att Motorola inte följer med!!

    En lur som skulle ligga rätt för mig vore Moto G60, men så är det den där förb....de assistentknappen. Hyfsade specifikationer, rent Android, pris mellan 2,5 och 3 tusen, (ej fastställd i Sverige än), och jag gillar Motorola.
    Kanske om man lugnar ner sig en stund och försöker samsas med knappen på den man har, att Motorola tar sitt förnuft till fånga när efterföljaren till G60 släpps...
     
    stelex gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 404
    Mottagna gillanden:
    1 749

    MINA ENHETER

    De enheter som har liknande knappar (typ Samsung Bixby-knapp) brukar väl för det mesta ha en möjlighet att stänga av knappen, eller byta till en annan funktion på den. Har du letat efter det? Finns säkert gömt i inställningar nånstans.
     
    Kristy gillar detta.
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 506
    Mottagna gillanden:
    1 064

    MINA ENHETER

  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer, jag kan stänga av assistenten, och då är knappen avaktiverat.
    Men så har jag också konfigurerat Google Home med en del smarta enheter, högtalare som jag röststyr olika andra enheter med, och av någon anledning aktiverar detta knappen på mobilen igen. Jag har inte hittad hur jag kan överköra detta. Så antingen godta knappen, eller avstå från smarta hemfunktion!
    (Smarta hem blir kvar, garanterad)!
    Jag har också testat ett par button remapping appar, men de hittar inte assistant knappen, är nog mer riktad mot (den hatade gimmicken) Bixby-knappen, och av/på och volym knappen.
    Har också varit inne på tanken att spärra den med lite tvåkomponent epoxy, men om det skulle bli fel så är den lösningen permanet för ALL FRAMTID! Törs ej.

    Orsaken till att jag tycker så illa om den knappen är iofs flera. Varför i :mad: ha en helt värdelös fysisk knapp till en funktion som lätt kan aktiveras på flera andra sätt?
    I mitt fall, jag är lite klantig när jag skall hantera luren, trycker oavsiktligt på knappar. Därför vill jag ha så långa knappfria sidor som möjligt, och denna knappen flyttar ner av/på och volymknappen avsevärd. Också, av gammal vana, när jag justerar volymen flyttar jag tummen till överst upp där volymknappen normalt är, och aktiverar assistenten i ställe.

    För mig är nog enda lösningen att ha en lur utan denna värdelösa gimmick knappen.
    Så är det att jag efter flera år med Motorola är rätt så nöjd med deras koncept, dock definitivt utan den här knappen, så för närvarande har jag ett par konflikter att ta ställning till...
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 506
    Mottagna gillanden:
    1 064

    MINA ENHETER

    Ett Google konto på telefonen, ett annat på smarta hemmet
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är lite osäker på vad du menar? Jag kör smarta hemmet på samma telefon som har Assistant knappen. Ifall jag ska köra två olika Google konton, är jag väl tvungen att köra två olika telefoner? Smarta hemmet på en separat telefon?
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 020
    Mottagna gillanden:
    2 121
    Du kan ha flera Google-konton på samma telefonen men jag förstår inte vad vitsen är med lösningen.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 404
    Mottagna gillanden:
    1 749

    MINA ENHETER

    Nu har det gått några månader, löste sig problemet?
    Vill förtydliga att det jag skrev om var att knappen i sig borde gå att avaktivera, det brukar finnas gömt i telefonens vanliga inställningar om man letar lite, alternativt kanske gömt i Google-appens inställningar, i Google Assistants inställningar eller liknande. Dvs ett sätt att avaktivera såna hårdvaruknappar.
    Jag menade alltså INTE att det skulle vara nödvändigt att stänga av hela Google Assistant på telefonen. Men helt säker på ovanstående är jag tyvärr inte, har aldrig haft en sån telefon med denna hårdvaruknapp.
     
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Problemet har löst sig så tills vidare att jag försöker samsas med att knappen finns där, som bäst det går. Jag kommer aldrig att köpa en telefon igen med en sådan knapp!! Även om det skulle vara en super deal i övrigt!

    Jag har avaktiverat den flera gånger, men den aktiverar sig själv igen vid någon funktion, kan vara Google Home som jag använder Google Assistant en del till. Har också försökt med ett par Remap appar, men dessa hittar inte assistentknappen.
    Det är när jag ändrar volymen att jag av misstag trycker på asistentknappen. Sen att den upptar endel av den fria delen av högerkanten gör att man plasserar fingrarna på av/på knappen när man griper tag i telefonen.

    Bixby knappen var inte "äskad" alls, och jag ser att assistentknappen inte är nogot man är villig att "betala extra" för att välsigna sin telefon med.
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    För några år sedan var mobiltelefon (för mig) enbart till för att tala med någon på distans med. Datorn var för "dagliglivet"! Detta har ändrat sig totalt. I dag är det att tala med någon på distans bara en bifunktion.

    Här en lista på funktioner jag har behov av med jämna mellanrum, varför jag kallar den "Fjärrkontroll till livet".
    Välkomnar gärna tips om annat som gör livet enklare...

    Mobilt BankID.
    Engångskod för SpareBank 1 (Norge), plus norska myndigheter, och annat som kräver norsk BankID. (Har fortfarande vissa band till Norge efter över 40 år ute).
    Google Home och Assistant för smarta hem, (flera gånger om dagen, varje dag).
    Kivra.
    Freja eID.
    PostNord.
    SMHI och Klart väderkarta, (varje dag).
    Västtrafik, tidtabeller buss.
    Willys och Lidl Plus, (mina stammisbutiker).
    Fast Notepad, (manuellt skapa shoppinglista för olika butiker).
    Medical ID, (ICE, In case of Emergency).
    1177 app.
    QR-kod och barkod scanner.
    TVGuiden, app för enkel tillgång till TV-program enbart för de kanaler jag normalt kollar på.
    Appar för play på olika TV kanaler.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 853
    Mottagna gillanden:
    4 938

    MINA ENHETER

    Kanske inte gör livet enklare men appar som jag inte kunnat vara utan förutom ovanstående

    • YouTube - Kolla på allt från vetenskap till söta katter
    • WhatsApp - Kommunikation med nära och kära, chatt/video/samtal
    • Feedly - RSS läsare för att samla artiklar från diverse sidor tex Swedroid, SVT vetenskap nyheter, Feber, NyTeknik
    • Swish - Betala med telefon eller skicka pengar till andra personer
     
    Kristy gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 020
    Mottagna gillanden:
    2 121
    1177 som app verkar inte vara någon vits med annars är det ungefär samma saker här med och några andra.

    • Fjärrstyrning av stationära datorerna (jag jobbar hemifrån och kan styra dem från mobilen vilket är väldigt praktiskt när det blir något akut problem på jobbet).
    • Readly
    • Några olika reseappar (planera resor och köp biljetter)
    • Office-program
    • Kamera (använder ytterst sällan min digitala kompaktkamera, mobilens kamera är bättre på nästan allt)
    • Kalender
    • Uppslagsverk
    • Några spel för rekreation och social kontakt
     
    Kristy gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag glömde nog några appar jag redan använder ser jag, men den viktigaste jag glömde var Wifog. Den har bidragit till att jag inte har betalat en krona i mobilförbrukning, samtal, surf och SMS inom Sverige under de senaste åtta åren. Också fått en mängd kostnadsfria utlandssamtal. Har fortfarande poäng kvar för kostnadsfri mobilbruk resten av mitt liv. Rent ekonomiskt, min viktigaste app ever! Ett mycket bekvämt mobilabonnemang också. <3
     
    Kristy gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 020
    Mottagna gillanden:
    2 121
    Lät ju intressant men när jag kollade villkoren så avstår jag från det abonnemanget.
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Wifog har alltid, av någon konstig anledning, skrivit sina villkor på ett vis som gör att man får fel uppfattning av vad som gäller, lätt att missuppfatta.

    Wifog erbjuder sex olika abonnemang. När du skriver "så avstår jag från det abonnemanget", vilket av de sex abonnemangen siktar du då till, och vad är dåligt med det?