Problem: Mobilen besökte en webbadress 244 ggr helt spontant!

Diskussion i 'Allmänt' startad av NilsOstergren, 5 aug 2019.

  1. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Under loppet av en minut besökte mobilen en adress på min Wordpress-site 244 gånger. Nyfiken på om någon erfarit något liknande och har en förklaring.

    Bakgrund:

    Telefonen är en Sony Xperia XZ1 som köptes ny och i övrigt uppträtt helt normalt i snart två år. Vid tidpunkten för mobilens besök på webbsidan var den ensam uppkopplad via wifi.

    Jag växlade just då från Chrome till Firefox där jag gjorde en sökning från Startpage.com. Ingenting ovanligt inträffade. Växlade tillbaka till Chrome. Besökte inte den aktuella sidan - för övrigt inte heller några "skumma" sajter.

    En stund senare aviserade Wordpress-sajten om att den blockerat min routers IP-adress pga alltför många besök per minut. En i sammanhanget besynnerlig sak är att loggen i säkerhetstillägget Wordfence på Wordpres-saiten registrerade att de 244 besöken kom från "Browser: undefined Dalvik/2.1.0 (Linux; U; Android 9; G8341 Build/47.2.A.10.80)". När jag nu låter Chrome och Firefox besöka saiten visar Wordfence-loggen "Browser: Chrome version 0.0 running on Android..." respektive "Browser: Firefox version 0.0 running on Android...".

    Den aktuella webbadressen finns inte i någon av webbläsarnas historik. Chrome 76.0.3809.89 har inga tillägg. Firefox 68.0 har bara de legitima tilläggen uBlock Origin, Privacy Badger från IFF och en codec från Cisco.

    Telefonens (Googles) användarhistorik visar att telefonens inställnings-app startades tre gånger ungefär vid tidpunkten för webb-adress-besöken, men det visas inga detaljer om vad i inställnings-appen som besöktes. Möjliga förklaringar kan vara att jag ungefär då avaktiverade Stör ej och aktiverade wifi. Möjligen något mer.

    Om den besökta webb-adressen kan sägas att den går till en bildfil på sajten som sedan länge är borttagen därifrån Det kan vara så att jag någon gång har laddat ner bilden till telefonen, men i så fall för många månader sedan. Bilden finns inte i telefonen nu.

    Telefonen har den senaste Android-versionen och är skannad med Malwarebytes, som inte hittade något.

    Inga nya appar har installerats sedan i maj månad och ingenting har förändrats på Wordpress-siten på lika länge. Den är också säkerhets-skannad utan resultat.

    Telefonen har enligt Wordpress-loggen inte försökt besöka webb-adressen sedan de 244 besöken för några timmar sedan.

    Kommer inte på något mer att kontrollera och överväger nu att rensa telefonens cache-partition som man gjorde när äldre Android-mobiler spökade, men vill avvakta tills jag vet om det kan finnas något där att söka rätt på som kan förklara beteendet.

    Tacksam för råd. /Nisse
     
    Last edited: 5 aug 2019