Problem: Mobilen får för sig att den laddas när den ej gör det -> plötslig usel batteritid :/?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av joelhqt, 2 sept 2013.

  1. joelhqt

    joelhqt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Införskaffade mig en begagnad s2:a för ungefär 3 veckor sen, fungerade finfint under ett par veckor.

    I fredags började den dock vibrera massor, den fick för sig att den laddades och kopplades ur hela tiden trots att den inte var inkopplad alls, och media scan kördes om och om igen. Stängde av den, då såg det fortfarande ut som att den laddades (ej inkopplad) men det var en gul varningsskylt bredvid batteriikonen. Tog ur batteriet och satte tillbaks, samma problem. Laddade ner startup manager, tog bort mediascan och problemet kom inte tillbaka då. Har lagt till mediascan till startup efter detta och problemet har inte kommit tillbaka.

    Sedan mobilen flippade ur i fredags har batteritiden dock försämrats något extremt. Den håller kanske 10-12h i standby om man inte gör något alls med den, den kunde ju hålla flera gånger längre tidigare. Tar 4h att ladda den från 0-100, har för mig att det tog 2h innan.

    När jag kollar på batteriförbrukningen står det att "Android OS" står för 95 %, har för mig att det låg rätt lågt tidigare.. Någon som har någon idé? :/
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

    OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

    Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

    1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

    2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

    3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

    Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

    Skriven av: Arbu11
     
    adrian_vg gillar detta.
  3. joelhqt

    joelhqt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack väldigt mycket för snabbt svar :)! Köpte den begagnat och har i princip ingen garanti. Bor inte i Sverige utan på Irland för stunden ^^.. Det var dock på ett ställe där de höll på att fixa och mecka mycket med mobiler så går nog att lämna in där om det är hyfsat lätt att fixa.


    Samtliga av de punkterna du nämnde har hänt på senaste (särskilt att batteriet dras väldigt snabbt), så lär nog vara det. När man pluggar i kabeln sitter den dock väldigt bra, inget glapp eller så. Låter lite märkligt i mina öron att man kan rengöra/mixtra med mobiluttaget och helt plötsligt få bättre batteritid, hur hänger det ihop? Vet du om det är normalt att 95% av batteriet förbrukas av "Android OS"? ^^
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Att nånting drar 95% (ibland skärmen, ibland Android OS) beror nästan alltid på USB-uttaget!

    Fixa USB-uttaget kan du göra själv med en kniv eller så... Annars brukar jag själv sätta in USB-kabeln och böja ut kontakten med hjälp av den! (du ska trycka kabelns kontakt "bakåt" så att "plattan" inuti USB-uttaget böjs mot skärmen)... Pröva även att blåsa rent där inne (har du inget bra att blåsa med så kör med hårtork eller i VÄRSTA fall blåsa med munnen...)
     
  5. joelhqt

    joelhqt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant! Ska trixa lite då och testa tipsen, eventuellt gå till stället där jag köpte för de har nog utrustning och skills. Man tackar och bugar :D.