Mobilen hoppar till Tele2 från Sweden3g

Diskussion i 'Hero' startad av sethakan, 17 feb 2011.

  1. sethakan

    sethakan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag använder min Hero som modem hemma, den står i en docka och fungerar jättebra förutom ibland när den hoppar från nätet Sweden3G till Tele2. Eftersom Tele2 inte går att surfa på är det lite frustrerande, jag måste då söka nät manuellt, välja Sweden 3G och felsöka nätverksuppkopplingen så funkar det igen.

    Är det någon som vet om det beror på nätet, mobilen, datorn eller...??
    Jag har orginal ROM ock bra täckning.
     
  2. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    min brukar hoppa till tele2 när det är dålig uppkoppling mot sweden3g
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Sweden 3G är ju 3G-nätet som Telia och Tele2 äger tillsammans.

    Tele2 är väl deras "gamla" 2G-nät? Så har du Tele2 eller Comviq så ska det gå att surfa även på Tele2-nätet (men mycket långsammare).

    Går det inte att ställa in Heron så den bara kör 3G?
     
  4. poowntus

    poowntus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    HTC U11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    HTC U11
    Jag har exakt samma problem på min Desire.

    Precis som Nerre skriver här ovan så går den tillbaka till 2G-nätet då den "tappar kontakten" med Sweden3G, vilket är jäkligt långsamt. Och jo, det går att låsa till Sweden3G - problemet jag får då är att min vanliga uppkoppling, dvs för samtal, sms etc, blir mycket sämre och den tappar kontakten med denna stup i kvarten. Det händer i princip aldrig vid låsning till Tele2.

    Men som sagt så tappas då ofta kontakten med Sweden3G, oftast vid samma platser, dock något varierande. Så fort detta händer kan man, som TS, gå in och låsa till Sweden3G så har man snabbt internet igen.

    Vad är det då som gör att man tappar 3G fast täckning finns, vid låsning till tele2? Jäkligt irriterande.
     
  5. sethakan

    sethakan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om jag manuellt väljer sweden 3g kan den ändå hoppa till tele2 på min, när den hoppar till tele2 får jag ett utropstecken på nätverksikonen i datan och sen är det kört, jag väljer då sweden 3g igen och måste felsöka på nätverksikonen för att det skall komma igång. Det går alltså inte ens långsamt, dock hämtar den mail och annat på tele2 i mobilen, men inte på datan.

    Signalstyrka -63dBm 25asu har jag där den står, det säger mig ingenting, bra eller dåligt?