Mobilen som inte finns

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 9 okt 2018.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är inte nöjd med det som finns idag trots att det finns en otrolig mängd Androidtillverkare. Det mesta är sig likt och få vågar sticka ut. Jag gillar verkligen min OnePlus 6 men den är långt ifrån mitt ideal trots det. Jag vill ha följande:

    * 4000 mAh batteri (inklusive strömsnål mobil)
    * Utbytbart batteri (japp! Gammalmodigt kan man tycka men det är ett stort plus i mina ögon)
    * Samma eller liknande mjukvara som på OnePlus inklusive snabba och många uppdateringar
    * Minneskortplats, det ska finnas där vare sig det kommer till användning eller ej,
    jag vill inte känna mig begränsad
    * 3,5 mm jack. En absolut självklarhet. Vill man plugga in sina gamla hörlurar eller vad det nu är så ska man kunna göra detta utan dongel.
    * IP-klassning eller åtminstone vädersäker som på OnePlus 6
    * Kompositmaterial, inte glas (ja, det går att få komposit att se ut som helgjuten metall och hur snyggt som helst)
    * Trådlös laddning
    * Snabbladdning i stil med dash charge
    * 2K upplösning på skärmen OLED
    * Kameror med supervidvinkel, vidvinkel och tele (d.v.s tre kameror) + två selfiekameror, en vidvinkel och en supervidvinkel för gruppfoton

    Det är vad jag vill ha. Men det finns inte.
     
    Last edited: 9 okt 2018
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Anledningen till att den mobilen inte finns är väl helt enkelt att det är dina specifika preferenser, och jag kan inte tänka mig att det finns så många andra som vill ha liknande specifikationer.

    I slutändan handlar det väl ändå om att producera stora partier till så låg kostad som möjligt, och då är dessa "extremt speciella" konfigurationer inte gångbara.
     
    Asawi gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är övertygad om att många skulle uppskatta en sån mobil. Som det är idag så görs alla premiummobiler av glas och ser snarlika ut. Jag tror absolut att det finns en marknad för att göra något som ingen annan gör.

    "Min" mobil är ju väldigt praktisk med möjligheter för det mesta. Jag tror att många skulle gilla en sån mobil.
     
  4. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Typ en uppdaterad Samsung S5 med nyare snapdragon processor och större batteri.

    Har trådlös laddning på min gamla nu.
     
    Droid82 och Ara gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    868
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    HDMI ut också..
     
    edvinnn och Ara gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Många kanske men inte tillräckligt många.

    Det vet jag lika säkert som du vet det. Dvs inte alls säkert men folk med kunskap vet nog bättre. Dvs tillverkare som inte ser att en sådan här telefon skulle sälja - antingen för alla vill inte ha de här egenskaperna eller för att allt skulle bli för dyrt.
     
    IRONMIKE och edvinnn gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det vi ser i mobilvärlden är ju att alla tänker ungefär lika och att nästan alla mobiler byggs på samma sätt. Det är väldigt likriktat. På det sättet kan vi vara helt säkra på att alla kommer inte att klara sig för det är alltid några som kommer att vara bättre på det.

    En väg att komma ifrån detta är givetvis att göra något annorlunda som inte alla andra gör.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om din tes stämmer. Varför ser vi då inte en tillverkare bli största herren på täppan med just de här specsen du vill ha?
    Tror du verkligen inte de har tittat på alla möjliga konstellationer av specs och undersökt hur marknaden ser ut för telefoner med dessa? Det är en hård bransch där det gäller att nå den stora massan och inte ett par fantaster.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror att många är fega och inte vågar ta risker. Det är enklare att bara härma Samsung och Apple.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Men om vi utgår från att din tes fortfarande stämmer. Kan du inte samla ihop likasinnade och göra någon kickstarter-grej av det?
    Nu har det väl aldrig varit lika enkelt att utan oändligt med pengar få en fabrik i Asien att tillverka det du vill.

    Nog är många företag rädda och det med rätta med tanke på att marginalerna är små. Men i samma veva kan de inte tillverka lika många olika uppsättningar av telefoner som det finns människor (eller ens 1 modell per 100k människor) vilket egentligen är din tes om vi ska hårddra det.

    "Eftersom jag gillar det här och vissa fantaster gör det måste massor med människor göra detsamma". Det behöver inte stämma.
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Människan är flockdjur .Väntar bara på att höra någon klaga på att det inte finns sensorhaka på S9.
     
    Droid82, eastbound och Ara gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Eller kontakta Carl Pei, han kanske lyssnar och gör något åt det.
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    I-landsproblem deluxe. ;)
     
    edvinnn gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad förväntade du att jag skulle ha? U-lands problem?
     
    edvinnn och Ploki gillar detta.
  15. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Utbytbart batteri ville jag också ha ett tag men har bara bytt en gång ,för att visa sig att det inte var problemet .
    Om det är att man vill ha ny kräm fort funkar egentligen en powerbank bättre. Lika stora egentligen.

    Är kluven till 3,5. Anv BT-lurar mest, men på sängbordet ligger ett par gamla lurar mest för att BT-lurarna blinkar och lyser vilket min fru stör sig på.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, utbytbart batteri fungerar bättre därför att man kan gå från 0% till 100% på under minuten om man har ett fulladdat extra batteri.
     
    Heleg och Droid82 gillar detta.
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    utbytbart batteri är ingen dealbreaker för mig men jag spelar ganska mycket ingress tex och man märker att efter ett halvår så har batterihälsan gått ner sig en del och i de fallen vore det riktigt sjysst att kunna byta batteriet då jag numera inte köper telefoen 2-3 ggr om året som man gjorde förr när man var hjärndöd. HÅllbarheten på lurarna numera spänner sig ju betydligt längre än förr då all extra kräm som erbjuds i de allra flesta fall inte ens behövs för normalt användande.