Problem: Mobilen startar inte alls

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av elin.alex, 30 okt 2017.

  1. elin.alex

    elin.alex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    En dag så hängde sig min Samsung Galaxy S5 plötsligt och startade om, och precis när mobilen startats så startar det om igen och så fortsatte det så, omstart på omstart utan att jag hann använda mobilen på något sätt.

    Min gissning till varför det blev så är att lagringsutrymmet var för fullt, då jag ofta brukar få meddelanden om det. Så min tanke var att försöka radera data men eftersom mobilen hängde sig redan innan den startats upp så gick det ju inte. Jag testade ta ut batteriet längre perioder, en hel natt men det hjälpte inte. Till slut startade inte mobilen alls. Bara helt svart. Då testade jag ladda mobilen, och då kom det upp en symbol, typ en grön gubbe med skiftnyckel, och så kom det upp error-meddelanden, men även batterisymbolen syntes och mobilen blev full-laddad, men gick ändå inte att starta.
    Nu när jag försöker ladda är det helt dött. ingen batteri-symbol eller nånting, helt svart och går fortfarande inte att starta.

    Jag hade massa bilder och annat på mobilen jag inte vill förlora. Tror ni det finns någon möjlighet att få igång mobilen igen och rädda materialet som finns där eller är det kört? Finns det något mer jag kan prova?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har inte haft backup på bilderna via Google Photos eller dylikt, så att de inte ligger på http://photos.google.com? Kika där för säkerhets skull.

    Det kan bli lite svårt att lösa är jag rädd för. Du kan testa med att försöka starta den i "safe mode" om du får igång den igen:

    Går inte det kan du testa "Recovery Mode"


    ..men om telefonen är helt svart och inte visar laddsymbolen alls och inte går att sätta på så är det inte så mycket att göra. Du kan eventuellt testa plocka ut batteriet och stoppa in laddkabeln och se om den vill starta då.

    Fungerar det fortfarande inte får du nog vända dig till ett servicecenter och se om de kan hjälpa dig rädda din information. Eventuellt har någon komponent gått sönder som kanske går att byta ut, men behöver man byta moderkort är det är rätt kört eftersom minnet sitter fastlött på moderkortet och inte går att flytta från en telefon till en annan.

    Är det superviktigt att du får tillbaka din information är det eventuellt möjligt att läsa ut den direkt från minnet om telefonen inte var krypterad. IBAS kan göra detta åt dig, men det blir inte billigt (räkna med ~5 000 - 10 000 kr): https://www.ibas.se/data-recovery-for-privatpersoner/
     
    Last edited: 30 okt 2017
    Kristy gillar detta.
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hur kommer man till "safe mode" om systemet inte startar eller hamnar i oändlig loop typ? Hände mig med en platta. Fick rensa plattan via "Recovery mode". En telefon som jag hade tömt helt inför laddning vägrade att starta. Fick vänta en stund. Så i mitt fall blev jag hjälpt.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går ibland, och ibland inte. Det beror på hur långt du kan komma i bootprocessen/vad som kraschat.
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    För mig hände det då appar skulle startas. Det var ju med ASUS nexus 7 2013. Plattan är ju återstod via Recovery mode. Blev som ny. Fast plattan inte får Oreo.
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    behöver display till min S5 om du ska skrota den :)
     
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Vilken fotoapp använder du? Har du kvar Samsungs egen ("Galleri") finns det chans att bilderna automatiskt säkerhetskopierats till Samsung cloud ifall du inte hittar dem på Google photo.
     
  8. elin.alex

    elin.alex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    Tack för svar! Tyvärr går den fortfarande inte alls att starta. Testade ta ur batteriet men det gick inte heller. Önskar jag hade vetat detta med recovery mode när mobilen fortfarande gick att starta upp lite men nu är det ju helt svart. Hade tyvärr inte bilderna på google photos heller. Får testa servicecenter.