MobileRemote - Styr din Spotify klient och/eller Tellstick enheter

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 29 maj 2010.

1. derry

derry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

xp krångel

jag har testat på windows7 fungerar perfekt men det funkar inte på win XP det står bara att programmets konfiguration är felaktig jag undrar vad som kan vara fel // mvh Marcus

Last edited: 13 jun 2010
  2. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Intressant, ska försöka få till ett test i Wndows XP, tack för att du berättar hur det fungerar, kommer inom kort släppa ny beta där man istället för Spotify kan styra dem flesta media spelare i windows.

3. derry

derry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det låter utmärkt anledningen till att jag anvender ditt program är för att slippa fjärr kontrollerna :P

4. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det låter bra, gillar nog det bättre än en egen klient.

Det du kan lägga till som funktion är ju att man kan lägga in spellistor lätt från Spotify länkar. På det sättet så kan man relativt enkelt ha sina spellistor på appen också.

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Problemet är att Spotify klienten inte jobbar på det viset så man kan göra det, i alla fall vad jag vet men har fått lite tips hur jag ska kola vidare med Spotify klienten.

6. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, kommer ihåg att när jag hade en jobbig iPhone så hade jag app till spotify för att styra remote. Även den hade inte egen klient i appen så man fick inte sina spellistor.

Däremot så kunde man lägga in sina spellistor manuellt genom att gå till en Spotify klient och få ut länkadressen till spellistan och sen klistra in den i en ruta i appen så hämtade den spellistan, precis som när du vill lyssna på vänners spellistor som de skickar länk till dig.

7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kunde du sedan välja låtar ur spellistan att spela?

8. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Yes, eftersom att länken till spellistan innehåller all information så ska det inte vara några problem.

Kan ju se om iPhonen fungerar och kolla upp det lite noggrannare. För att det verkar vara enda(?) lösningen på att kunna få tillgång till sina spellistor.

Edit: såg nu att jag nog har fel, man kan nog inte browsa efter specifika låtar i spellistorna.

Här är appen till iPhone som jag snacka om; http://blog.remoteless.no/

Och här är ett inlägg från de angående Spellistor; http://blog.remoteless.no/2010/03/30/no-playlist-support-you-say/

Last edited: 14 jun 2010
  9. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Väldigt intressant, tack för tipset ochlänkar, ska kolla vidare på detta så snart jag har tid.

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Arias: Remotless lösning har jag nu försökt hittat hur dem gjort det hela men verkar vara en väldigt avancerad lösning, dem säger själva när jag frågar dem att dem använder 4-5 olika "system" för att få det hela att fungera så måste tyvärr säga att detta antagligen inte kommer finnas inom närmaste tiden.

Jag är dock öppen för lösningar till både Spotify och andra saker man vill styra, kommer att släppa framöver ett Media mode som kan styra dem flesta media spelare med globala hotkeys som tex multimedia tangentbord har.

Jag har även smått börjat komma in i Android utvecklingen och hoppas på i sommar kunna släppa en riktig app för MobileRemote men kräver nog dock lite design hjälp, så är det någon som skulle vilja hjälpa till är det bara att säga till.

11. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

okej, tråkiga nykter men väldigt förståeligt.

Om du vill ha stöd för mer remoteless program så finns ju XBMC som är väldigt populärt.
    Dock blir det svårt att slå alla olika apps som redan finns för att styra xbmc. Men kan ju vara en ide om du vill ha stöd för flera områden.

http://xbmc.org/

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Sitter just nu och försöker göra en riktig Android app till MobileRemote och samtidigt få in "Media remote" som använder samma "globala kommandon" som multimedia tangentbord använder för att styra media spelare.

Så då lär XBMC vara en av många som stöds men finns säkert speciella kontroller man vill ha, tex har jag planer på att försöka få in mera kontroller än play, next, previous, mute, volume som är standard för media, tex tror jag man i många fall behöver piltangenterna.

Men finns även planer på ett samarbete med en annan remote app som även finns här på Swedroid men hur det blir får vi se, MobileRemote kommer jag dock fortsätta med som i alla fall ett sätt att lära mig saker på.

13. gustaff

gustaff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sidan verkar vara nere just för tillfället, men det finns en app som heter SpotifyRemote där utvecklaren säger att det kommer finnas stöd för spellistor, och den använder ingen egen spotify-klient. Programmet är bara i alpha-stadiet, och han har inte lagt in stöd för spellistor än... Men ändå, kanske värt att kolla på hur han gjort?

Cachad version av hans sida, då den verkar vara nere för närvarande...

http://webcache.googleusercontent.c....cc&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

15. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Han har en egen "helper" klient som interagerar med Spotify klienten.

I mina (något 'biased' ...) ögon ser jag inte riktigt poängen med denna approach utom att man då kan göra 'fjärren' tillgänglig för icke-premium användaren.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag vill när jag sitter vid min HTPC (där jag använder min egna remote) så vill jag kunna bläddra och göra allt man kan göra i Spotify klienten.

Men när jag inte sitter i soffan framför HTPC:n vill jag kunna pausa, byta låt osv från mobilen.

Sedan som du säger, gör man egen klient låser man sig till Spotify Premium kunder bara.

Den klienten som ni snackar om ovan testade jag innan jag började med min egna och den hade då inget implementerat för playlist.

Men det kan ju hunnit ändrats, ska testa det senare.

17. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Inget ändrat ännu på den fronten... databas med playlists är 'work in progress' för en klienten.

18. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för informationen, slipper jag testa det ;-)

19. gustaff

gustaff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Isåfall låter det ju som att playlists är på gång, men vad vet jag :)

I alla fall så kanske det är värt att prata med utvecklaren av SpotifyRemote om ett samarbete? Jag älskar funktionen med TellStick-enheter och om man kan till det få en riktigt bra Spotify-fjärr och kanske till och med en touchpad liknande den man hittar i appen Gmote så skulle det vara en GRYM APP :D

Iaf, bra jobbat redan nu, när jag installerar min nya server här hemma så ska jag nog skaffa TellStick :)

20. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Bra att du gillar appen och jao, ska se om jag får tag på han bakom den där remoten för att se hur han tänkt och om det går att samarbeta kanske.

En touchpad kan bli ganska svårt med nuvarande servern tyvärr, jag kör HTTP server och det kommer gå riktigt segt att styra musen då och har inga planer i dagsläget att byta ut servern men visst finns efterfrågan så kanske.

Den fjärrkontroll app jag håller på att starta sammarbete med har redan touchpad så får se hur det går där om vi får in Tellstick kan jag rekomendera den ;-)