Problem: Mobilt bredband från tele2 lägger av.

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Yoko666, 25 jul 2022.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Någon som har en bra idé eller vill spåna i varför mitt mobila bredband från tele2 lägger av hela tiden? Fått det som förmån så betalar inget för det. Kortet sitter i tjejens extratelefon som hon har när hon är ute och springer men simkortet tappar täckning hela tiden och kommer inte tillbaka förrän jag trixat fram och tillbaka med kortet i andra telefoner så brukar det hoppa igång. Sätter jag kortet i min oneplus så hoppar det igång direkt igen och väl tillbaka i hennes iphone brukar det lira någon dag och sen lägger det av igen. Satte kortet i min ipad i helgen när vi var bortresta och det fungerade inte alls på hela helgen. Har mailat tele2 för en vecka sedan men jag tolkar informationen på hemsidan som att dom typ inte svarar på problem på mailen utan bara allmänna frågor. Så jag måste väl sätta mig i telefonkön någon dag när jag orkar. Men gissar att jag kommer få långt bättre svar här än från kundtjänst.
     
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 259
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Last edited: 25 jul 2022
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Felet har pågått sen jag fick simkortet i februari och bor i centrala Linköping så jag tror inte det kan va allmänna driftstörningar då skulle nog ingen kunna ha tele2 i den här stan. ;) ska ringa dom någon dag finns inget alternativ att chatta med dom för felavhjälpning / teknisk support.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat rengöra SIM-kortet med någon kontaktspray/alkohol, så det inte är kontaktfel det handlar om? Fast då borde det ju å andra sidan stå att det inte sitter ett SIM-kort i telefonen snarare än att enheterna du testar med har svårt att hitta nät.

    Har du kollat så det är rätt APN-inställningar? Kom igång med Mobilt bredband

    Spontant kan du ju alltid testa att beställa ett nytt SIM-kort och se om det fungerar bättre, som en första åtgärd.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kortet är typ nytt så rengöring behövs nog inte. Enheterna visar full täckning men ingen datasymbol dyker upp. Datainställningarna dyker upp automatiskt och är korrekta. Gissar att det får bli ett kortbyte som kanske uppdaterar allt som behövs för att det ska lira som det ska.

    funderar på om Tele2 skulle orka svartlista mobiler för mobila bredbandsabonnemang för dom tycker att man inte ska ha den typen av abonnemang i en mobil? Inte hört att operatörer gör det men kan man jävlas gör man ju gärna det.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte de får göra så, då det finns regler för "nätneutralitet" via bland annat EU, så det förekommer nog inte längre. Borde bero på något annat i sådana fall.
     
    NR7101, Kristy, jnsson och 1 annan gillar detta.
  7. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Jag har använt mitt datasim som ingår i telefonen jag också, har kommit fram till att när jag blir uppkopplad på 3G försvinner data tills jag sätter igång flygplansläge och har 4g igen. Använder knappt mitt längre då det är så störande, fungerar dock lite bättre nu när dom släckte nästan all 3G här.
     
    Yoko666 och Kristy gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dom får inte göra det enligt EU lag. En operatör i UK gjorde det för många år sedan men fick ta bort det
    Det stämmer, inte tillåtet
     
    Kristy gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    har testat det också och även försökt välja nät manuellt men det är bara när jag petar i kortet i en android som det vaknar igen. Kul att du också har problem just med samma typ av abonnemang. Kollade min förbrukning på abonnemanget och det var totalt runt 300 mb sedan februari. Dom flesta månaderna är nollade sen har väl jag flyttar simkortet till en annan mobil och kört bredbandskollen några gånger. Så verklig förbrukning är nog bara några få megabyte. Får ringa i morgon.
     
  10. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Du har det lite värre än mig då men något tokigt är det med den här typen av abonnemang. Jag hade Tele2 primärt nyligen och då var det inga problem. Uppdatera gärna med vad dom säger.

    Edit: Har Tele2 i jobbmobilen också och det fungerar utan problem på samma ställen.
     
  11. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem. Trodde det berodde på att jag hade kortet i min telefon som mitt andra simkort, för man får väl egentligen inte göra så även om operatörerna inte spärrar det. Tror det har att göra med att när den går in 3G så hoppar inte den tillbaka till 4G, eller så tappar den 4G bara av någon anledning.

    Jag brukar avaktivera simkortet under Inställningar och aktiverar det igen, då funkar det igen.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska inte vara något fel att göra så. Operatörerna får som sagt inte begränsa en till en viss typ av enhet så det är inget fel eller inget du inte får göra
     
    Kristy och mm_3 gillar detta.
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    40 min i telefonkö vilket jag ändå tycker är acceptabelt, trevligt bemötande. Men på first line hade dom inga möjligheter att göra så mycket mer än en felanmälan till nästa instans. När jag jobbade med det här på en annan operatör kunde man trixa massor i nät och inställningar på abonnemanget när det strulade men det kunde dom inte här. Så vi får se vad som händer.
     
    bernard gillar detta.
  14. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Har du fått någon klarhet på problemet?

    Edit: har precis pratat med Tele2. De skickar mig ett nytt simkort. Sen gör vi en ny felsökning därefter.
     
    Last edited: 26 jul 2022
    bernard gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    nej inget svar än, trodde nog att dom skulle vilja byta simkortet men det är nog inte själva simkortet det är fel på snarare något som behöver åtgärdas på abonnemanget samtidigt är det ju en herrans massa grejer som uppdateras i samband med ett kortbyte och det brukar lösa många fel så i bland är det nog enklare att gå den vägen.
     
    mm_3 och Kristy gillar detta.
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Update: I torsdags fick jag meddelande att felet var avhjälpt, skeptisk som man är har jag avvaktat ett tag innan jag anser att lösningen går att lita på. Tittade precis till telefonen som jag typ inte rört på några dagar och den funkar fortfarande fint med mobildata. Skönt nu kanske man kan börja använda det på riktigt! Hoppas det hjälpte med ett simkortsbyte för dig @mm_3@mm_3
     
    bernard och mm_3 gillar detta.
  17. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Skönt!

    Dessvärre har inte mitt simkortsbyte hjälpt mig. Tappar fortfarande nät och kopplas inte till 3G eller 4G igen när det är nät igen.
    Hon som hjälpte mig i förra veckan skulle ringt upp mig i fredags för en ny felsökning efter jag bytt simkort, men hon ringde aldrig mig.
     
    Last edited: 1 aug 2022
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Trist! Känns lite som att det är så kundtjänst jobbar nuförtiden.
     
    mm_3 gillar detta.
  19. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Efter över 1 h:s telefonkö utan att komma fram så la jag på. Ska försöka igen imorgon
     
  20. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    323

    MINA ENHETER

    Aldrig nån som svarar…. Händer?