Diskussion: Mobilt bredband med obegränsad data i vettig hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 31 aug 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Idag har vi hos operatör Tre 100GB fri surf* för 150 kr/mån samt 3Extra-SIM för 50 kr/mån så jag kan dela datan med min telefon. Allt det här för låga 200 kr/mån + ev. samtal/SMS via 3Extra-SIM.

    Det här räcker de flesta månader men jag streamar mycket på bl.a. YouTube. För att ha kvar data att streama filmer/serier i lite bättre upplösning så brukar jag för det mesta se i 480p på YouTube. Trots 480p så har jag lyckats köra slut på datan ändå.

    Hastigheten sänks "bara" så jag kan fortfarande surfa men hastigheten är plågsamt långsam. Det räcker bara till att besöka lättare sidor (Swedroid flyter exempelvis på bra). Ska jag streama en enkel musikvideo får jag vänta ett bra tag, och glöm tunga sidor eller sidor med mycket bilder.

    Så till min fråga, vilka operatörer erbjuder mobilt bredband med obegränsad data i vettig hastighet? Det finns inte fiber i huset och det är inte heller aktuellt. Så jag förlitar mig på mobilt bredband. Det ska vara billigt men samtidigt hög hastighet nog för streama/besöka tunga hemsidor.

    Innan detta abb hade vi ett abb hos Telenor och jag tror hastigheten låg på kanske 7 Mbit/s och det dög (då, vet inte hur 7 Mbit/s känns nu men det måste vara betydligt bättre än denna sänkta hastighet efter 100GB).

    Hört Bredbandsbolaget ska ha något billigt med obegränsad data. Minns inte hastigheten nu och deras sida är för tung för mig att ladda nu så får spana in den imorgon. Är det Bredbandsbolaget som gäller om man vill ha mobilt bredband med obegränsad data eller finns det någon annan jag bör spana in?

    Jag bor i Halland angående täckning.

    * Fri surf betyder 100GB i full hastighet (4G) och därefter sänkt hastighet. Snigelfart, kan inte exakt hastighet.
     
    Last edited by a moderator: 7 sept 2016
    ruva gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kolla med Net1.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I dagsläget finns det bara en operatör som erbjuder "obegränsad surf" på ett mobilt bredband - och det är Net1. Men även där reserverar man sig mot att sänka hastigheten för använder som är "extremförbrukare" - men vad det innebär mer exakt framgår inte.

    Bredbandsbolaget har inget bredband med obegränsad surf längre. Tidigare hade man det.

    Alternativet är om du försöker ta över något bredband från den tiden Telenor erbjöd abonnemang med obegränsad datamängd. :)
     
  4. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Mobilt bredband både har obegränsad surf och bra hastigheter och till en billig peng existerar inte.

    Som tidigare nämnt så har Net1 obegränsat till en billig peng, men hastigheten ska vara RIKTIGT dålig enligt alla jag vet som testat.

    Det enda alternativet annars är Tele2 med 200gb där det är bra hastigheter, men det kostar 599kr per månad.

    Du kan inte riktigt jämföra med det abonnemang du har idag som just nu är en gammal specialare från en försvunnen tid. Det lär nog bara vara en tidsfråga tills Tre ändrar eller säger upp ditt avtal, tyvärr.
     
  5. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Vectone har fri surf när man laddar på. Jag tolkar det som det räcker att ladda på 50+50 kr/månad för att få fri surf.

    http://www.vectonemobile.se/
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag nämnde Bredbandsbolaget för det var pappa som sa att de hade obegränsad fri surf i lägre hastighet än vad vi har nu, men samtidigt ingen snigelfart. Får kolla imorgon när jag kan ladda sidan...
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Det tror jag inte. När vi hade ett förmånligt abb hos Telenor så behöll vi det i flera år. Telenor sa aldrig upp det, det var vi som sa upp det.

    Det var inte länge sedan vi förnyade vårt abb hos Tre. Vi fick förlänga i 24 mån på samma villkor som tidigare mot att vi fick en ny router eftersom vår gamla router skulle sluta stödjas.

    Jag är nöjd med Tre och hade inte tänkt att avsluta abbet utan komplettera det. :)
     
    Last edited by a moderator: 7 sept 2016
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bredbandsbolaget erbjuder inget sådant abonnemang. Efter den inkluderade datamängden på 10, 20 eller 40GB begränsas hastigheten till 32Kbit/s.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Hm, undrar vad pappa menade/hade hört. Han nämnde Telia också. Får fråga när han kommer hem. :)
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Er enda egentliga chans är om ni kan få ADSL, för tåget har gått för obegränsad mobilsurf (utom Net1 men det ska vara riktigt långsamt nu, antagligen just för alla som fått obegränsad surf).
     
  11. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv så har jag funnit NET1 som ända alternativ till våra avtal i Finland. Men NET1 är inte riktigt samma sak. Själv så har jag RJ45 där jag bor pga hastigheten som är mer stabil med kabel än i etern. För i bland kan det gå sirap trögt & se ut som gröt då man ser på video, tex SVTPLAY då. Naturligtvis så har jag också mobil data. Men ingen data pott. I stället har vi hastighetsbegränsning. Har frågat personalen inom telia om saken angående data potter. Men personalen gav ej övertygande svar. Snarare ett försvarstal för data potterna. Må skriva vad jag tycker om alternativen, dvs datapott & hastighetsbegränsning. Men skulle själv välja det senare. Även om det kan vara rusning i etern i bland.
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och inte kan jag ej heller hemföra dom olika avtalen i Sverige & Finland. Men dom flesta skulle ändå välja Finlands modell om möjligt, även i Sverige
     
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Skulle det vara SONERA så skulle det vara en annan sak. www.sonera.fi Men tydligen inte.
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Bite i Lettland har obegränsad internet i sitt abonnemang "Kosmos" @ 16.67 eur/månad.
    Där finns även obegränsat med samtal och sms inom Lettland.

    Det har min fru i Ventspils, och det fungerar alldeles utmärkt. Dottern kan se på sina tecknad filmer via tv-boxen samtidigt som vi andra surfar eller ser på video, allt via min frus mobils hotspot.

    Det är bara att vänta på free roaming inom EU nästa sommar och åka över, skaffa sig ett lettiskt personnummer, och teckna ett abonnemng för att ta med sig tillbaka till Sverige. . . om de inte tvingas spärra alla "free roaming" snyltare från andra länder, vilket är förstås troligt.
     
  17. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Med operatören Vimla surfar du med 128kbit (0,1mbit) efter att höghastighets-surfen tagit slut. Vet inte om det är snabbare än du har nu? Billigast abonnemanget där kostar 100kr/månad (90kr/månad med tipslänk).
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Eller så tar man Telia mobilt bredband för 99 kr som ger 5 GB, utökar surfen med paketet "Extrasurf" som ger 100 GB / vecka för 199 kr, på en månad så blir det 405 GB för 868 kr.

    Alternativt lägger man till en surfanslutning för 69 kr till sitt mobilabonnemang hos Telia och spar 40 kr per månad.
     
  19. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Last edited: 1 sept 2016
  20. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    De nya reglerna gäller dock inte att man får samma villkor över landgränserna, bara att operatörerna inte får lov att ta extra avgifter. Det kommer med största sannolikhet bli som Telenor gör just nu, att man får typ 100mb i högsta hastigheten och att det sedan sänks till mininivå.