Problem: Mobilt datanätverk är inte tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av nilsman, 24 jul 2013.

  1. nilsman

    nilsman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För någon månad sedan, tror i samband med en OTA uppdatering, så började min Note 2 krångla. Fick långsamt wifi och telefonen blev allmänt långsam och seg. Någon vecka senare slutade telefon/mobildata delen att fungera mitt i ett samtal. IMEI var borta när man tittade under inställningar och fick meddelande om att "sätt i SIM kort". Testade en factory reset från enheten då Kies inte kunde inte ansluta till enheten. Inget hjälpte men SIM kortet fungerade fint i andra enheter.

    Lämnade därför in den där jag köpte den och den skickades på service. Fick tillbaka den igår och det står att de har bytt ASSY-PBA MAIN(COMM)GT-N7100 som är något kretskort. Det står också att de uppdaterat mjukvara. När jag satte i SIM så gick det fint att ringa och jag fick direkt ett meddelande om att uppgradera mjukvara. När jag kom hem så uppdaterade jag mjukvara OTA via wifi. Efter uppdatering och omstart så fungerar inte telefon/mobildata delen längre. Samma problem som innan service, inget IMEI och inget basband. KIES kan inte ansluta och en factory reset från enheten hjälper inte.

    Nu blir det tillbaka säljaren för en ny runda till service men spontant känns det som om Samsung skickar ut "fel" uppdatering till min enhet.

    Någon annan som varit med om detta?
     
  2. nilsman

    nilsman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min Note 2 från service idag (andra gången de har haft den). Är nu helt säker på att Samsung skickar ut en uppdatering som inte fungerar ihop med min Note 2. Enheten är helt original och inte rootad.

    När jag fick tillbaka den fungerade det fint att ringa och använda internet. Fick ett konstigt SMS från Comviq att de ska skicka inställningar för MMS till mig. Jag har inte Comviq utan Telia. Antagligen någon på service som testat med ett Comviq SIM kort?

    När jag kom hem så laddade den ner nya versioner av applikationer över wifi. Den sa då också att det finns en mjukvaruuppgradering som jag bör installera. Exakt samma som förra gången. Denna gången kollade jag innan jag uppdaterade och IMEI och basband hade värden ifyllda. Efter uppdatering och omstart så fungerar inte telefon/mobildata delen längre. Exakt samma problem som innan service, igen. KIES kan inte ansluta och en factory reset från enheten hjälper inte.

    Hur trött blir man inte...
     
  3. Sputnik

    Sputnik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag började få samma problem för ca en månad sen.

    Det började med ständiga avbrutna samtal, vilket jag aldrig haft problem med tidigare. När jag testade att slå av 4G funkade det dock perfekt och ljudkvaliteten åt båda håll blev dessutom bättre. Efter att ha fått slå av 4G några gånger om dagen i typ en vecka gick problemet bort helt.

    Mitt wifi har det inte varit några problem med alls.

    Däremot har jag börjat förlora mobildatauppkopplingen allt oftare. Oftast när jag satt telefonen i airplane mode under natten och sen ska koppla på nätet igen på morgonen. Vid de tillfällena har det dock hjälpt att bara starta om telefonen. Ibland har jag behövt göra det två gånger.

    Men, jag tror att mina problem också började dyka upp efter senaste OTA-uppdateringen. Nåt skit är det med den...
     
  4. infinite222

    infinite222 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem men inte återkommande som ni. Några enstaka gånger får den för sig att SIM-kortet inte sitter i, den har startat om sig ett antal gånger, tappar wifi (trots god mottagning) och tappar nät (både samtal och data).

    Den sistnämnda är väl problemet som alla har med 4G-varianten när den kopplar om till 3G, men det kommer väl inte ens kunna lösas med mjukvara vad jag har hört?
     
  5. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem men bara när jag är hemma.. har full 3g teckning hemma men nästan alla samtal jag tar emot med långt mellanrum så hör jag bara vad den andra säger i cirka 2-3 sek sen försvinner allt ljud, måste ringa upp igen... suck..