Mod av skalet

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av alexoid, 7 juni 2011.

1. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Precis rengjort den med våt trasa lite med ajax. Inte en enda repa nån stans. Har haft mobilen bland dom första. Helt ny. Gillar stark mjuk mobilväska som omsluter hela mobilen. Skulle vilja moda bakskalet lite grann men vill göra det riktigt proffsigt med aluminium inslag. Skall faktiskt göra en vintervariant med fiberflys. Det är typ som gummipartiklar som sitter nu fast som tjock päls. Skulle se riktigt nice. En Julvariant. Typ hel vit. Hade sån maskin på gammla jobbet då jag behöver högspänning för att fördela flyset jämnt. Men för aluminium behöver jag mall och flytande aluminum och det kan jag inte fixa själv. En smed kan fixa det. Plus att mall måste fixas genom datan. Kanske om det finns att köpa nån slags väldigt mjuk legering i skivor som man kan bara klistra på och anpassa.
    Önskar jag hade liten verkstad skulle moda precis vilken skal som helst. Har väldigt intressanta ideer. Typ frostad genomskinlig flex plastskal med färgad insida och microled med kretskort ansluten till själva batterien eller inbyggd cellbatteri med switch så man kan få glory effekt på utsidan av skalet
    Vad hjärnan går på hög varv nu. Tänk skalet som blinkar när du får en notifiering. A la Tron style

Last edited: 7 juni 2011
  2. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag förstod inte nått av det du sa precis faktiskt

3. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vilket förstog du inte. Det är väldigt enkelt att förstå. Snackar om 3 olika mod på skalet och egentillverkade skal. Ska se om jag får tillgång till högspänningsmaskin så får du se vad jag menar. Skulle inte förvåna mig om alla ville köpa en sån skal fast den är väldigt enkelt att tillverka. Behövs bara maskera detaljer man inte vill bli behandlade, lite lim, lite fiberflys, högspäning och torkrum. Hur enkelt som helst. Du behöver inte göra ett dugg förutom sätta på lim jämnt. Allt annat är ganska enkel process. Högspänning sköter så fiberstrån sitter upp när det landar på limmet. Låter torka i en ung fast eftersom det är en plastskal måste det torkas i torkrum. öveskott av fiber skakar man av. Hur enkelt som helst. Men effekten du får efteråt är häpnande. Som päls.
    Ska jag förklara andra 2. Aluminuimcover på själva befintliga skalet är också limma på befintlig skal med aluminiumsikt. Men problemet med aluminuim är att du kan inte böja den. Du mpste tillverka exakt passform vilket kan enbart göras med flytande dvs uppvärmd aluminium som sätts i anpassad mall som är exakt mått av skalet vilket du klistrar på efter det kyls.
    När det gäller den sista jag nämnde. Det är high tech skal. Tänk glasset som reflekterar ljus fast du ser inte ljuskällan. Du ser bara reflektion av ljuset som går via plastskalet eftersom den är genomskinlig fast frostad. På insidan är den färgad för att gömma allt . Kretskort, led, batteri allt. Hur kan man inte förstå det. Speciellt det sist nämnda har så många variationer som man kan göra. oändliga faktiskt. Att du kan bestämma vilket del ska lysa upp genom lyskanaler. Du kan få Google att lysa fast allt är av samma material.

4. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag är inte riktigt med jag heller. Vad är en högspänningsmaskin? En transformator?
    Hur som helst vet jag inte vad plasten i skalet tycker om högspänning.
    Flytande aluminium och plast är defintivt en missmatch.

Det finns säkert en målgrupp för "specialskal" som jag antar att du vill göra/sälja, men jag tror dessvärre att den är försvinnande liten. Jag tror helt enkelt inte att "pälsskal" är något som många vill ha.
    Och att försämra den redan dåliga prestandan med att få skalet att glöda/lysa känns inte som rätt väg, speciellt inte när många försöker dra ned ljusstyrkan på LED-knapparna.

Hur som helst, lycka till!

5. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Superkul ide!!!
    Lite tveksam till den sistnämnda, fattar hur det funkar på en mac, men varifrån få ljuskällan, strunt samma förresten du vet säkert vad du snackar om ;-) första alternativet med lite kul ytbeläggning låter hur kul som helst
    Men förresten blir det slitstarkt?

6. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Haha förstår fortfarande inte fan :(

Hund gillar detta.
  7. Oramia

Oramia Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

hmm så du postar en ide som en tråd?

vart vill du komma med detta egentligen?

8. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ska vi ta det från början så nån har bättre uppfattning av fiberflys.
    fiberstrån är tunnare än hårstrån. den är en typ av plast egentligen. Fråga mig inte hur själva fiberstrån tillverkas för det vet jag inte men jag har jobbat med det.
    Det du ser på produkten är miljoner av små strån som sitter på en yta. Väldigt tjockt och väldigt mjukt. Längd på en strå är väldigt liten typ 2 mm om inte 1 mm.
    När jag nämnde päls då menar jag inte päls matta. Det här ser organiserad ut. Som mocka (utvänd) skinn fast mycket bättre utseendemässigt. Den sitter skönt i handen. Och du kan ha vilken färg som helst av fiberflyset. Det som är just annorlunda med min idee är att ingen har använd en sån ytbehandling på just mobiltelefon.
    Den är inte SÅ slitstark för det sitter ju på lim ordentligt men om du medvetet vill förstöra en sån ytbehandling måste du rubba ordentligt men men eftersom det är tjock förpackad intill varandra så tar det ganska lång tid innan det slits bort.
    Som jag sa förut jag har jobbat med det förut.
    Funktionen av själva flyset används för att få fäste men en anna flys. dvs en metod som får saker att sitta ihop våglängd. Det enda sättet att ta bort fästet är att ta produkten uppifrån. Varför. Jo för att flyset sitter ju upprätt. Men rent estetiskt ser det brutalt vackert ut. Man kan även bestämma tätheten under processen. Men självklart det bästa utseendet är när den är tätpackad. Ju mera ström och mera inmatning under processen blir produkten mer packad med flyset.
    Fråga mig inte hur jag vet detta. Jag har jobbat förut med det. Det var mitt första jobb.
    När det gäller aluminium vem sa att man ska ha flytande aluminium på själva skalet. Man måste göra en mall först som representerar skalet. Alltså en omvänd mall. Hallååååå
    Just med metall vet jag inte hur man gör men med plast vet jag. Man gör mall av silikon. Själva plast är av flytande form från början tills man sätter katalisatorämne som får reaktion att hårdna flytande plast dvs polyester.
    Den tredje skalet är enligt min smak nåt som själva google skulle plocka upp. Den drivs av egen cellbatteri. knappbatteri. Micro led drar inte mycket ström och det finns av olika styrkor. måste jag rita här.
    Reflektion av ljuset får du i direkt kontakt med själva plastskalet som vidare fördelar ljuset med lyskanaler. Har ni sett nya bmw infinity baklyktor. Väl samma princip gäller här

Last edited: 8 juni 2011
  9. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Okej, jag förstår vad du menar, men jag tror fortfarande inte att det finns en marknad för det här. Men om du vill göra en för eget bruk, kör hårt...