[Mod] Google Now med valfri locale (Jelly Bean)

Discussion in 'Applikationer' started by MultiHaffarN, Jul 27, 2012.

1. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Detta borde permanenta förändringen i Velvet.apk antar jag? För som jag skriver härovan har jag upptäckt att man måste in i /system/app och installera om Velvet.apk efter varje omstart, för annars får man sökfel. Iaf får jag det...

Och detta påverkar fortfarande inte möjligheten att få OTA?

2. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Så, om jag normalt har hela telefonen på engelska (och kanske locale som "en SE", dvs engelskt språk men plats Sverige), så innebär inte denna appen att jag kan få "hela" Google Now, oavsett vilken intalat språk jag väljer i Google Now?

Eller?

EDIT: Jag har nu helt tagit bort tidigare versioner, både i /system/app men även skiten i /data/app och /data/data och startat om telefonen och fixat med permissions och sånt.

Dock crashar appen varje gång jag ska få ett svar..

EDIT2: ..om jag inte installerar filen, så att den hamnar i /data/app också. :)

EDIT3: Jag kan fortfarande inte ha engelskt språk på telefonen, och få "hela" Google Now med svenskt tal. Däremot fungerar det med min specialare "en SE" på locale, och sedan ha engelska på Google Now. Det funkade inte innan.

/Söder

Last edited: Sep 11, 2012
  3. MultiHaffarN

MultiHaffarN Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Installerar ni via den flashbara zip filen eller apkn i orginalposten? Apkn är utdaterad sen senaste versionen, och nu "måste" en zip fil flashas istället.

Söder:
    Intalat språk måste fortfarande vara engelska, då den delen av appen ligger på Googles sida. Dock får du hela Google Now med kort, resultat i sök för tex. "who is the president of the United States", och snabbgenvägar för bland annat navigering "where is the closest McDonalds" :)

För att undvika crashar, prova flasha zip filen istället ;)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. söder

MINA ENHETER

Låt mig se om jag har förstått, men först ska jag svara på dina frågor:

Jag tog apk'n som var i din .zip och manuellt la på rätt ställe, och sedan installerade den. Menar du att jag måste ha andre filen också som finns i .zip? Mitt crashar inte längre sedan jag även installerade filen.

Men det här med intalat språk och så då. Var det inte det som Google fixade för ca 2 veckor sedan, att den även kan förstå svenska nu? Eller du menar att den bara förstår då, och fixar inte fram korten då?

För i så fall har jag ju nytta av din version iaf, eftersom jag nu då kan ha "en SV" på locale, och ändå få fram korten när jag snackar engelska (vilket jag inte kunde innna).

/Söder

5. MultiHaffarN

MINA ENHETER

Zip-filen är egentligen tänkt att flashas via recovery precis som man gör med gapps eller en ROM, men det går att göra på ditt sätt också. Anledningen är att Google har utvecklat en ny version av deras röst-igenkännings bibliotek (alltså ett program skrivet i C/C++ som blivit kompilerad till en fil med ändelsen .so). När appen installeras på vanligt vis (genom att installera apkn från mobilen eller med adb install) kopieras det här biblioteket över till /data/data/com.google.android.googlequicksearchbox.apk och läses sedan därifrån. När apk filen bara placeras i /system/app manuellt så kopieras inte den här filen och appen crashar när ett speciellt kommando som inte finns med i det gamla biblioteket (native_cancel) efterfrågas.

Det finns två lösningar på detta problem och det ena är att installera apkn efter den placerats i /system/app. Nackdelen med denna lösning är att appen slutar fungera efter man startat om mobilen. Den andra lösningen är att göra som du gjorde, kopiera över biblioteket till /system/lib, vilket zip-filen gör automatiskt.

TL;DR:
    Appen fungerar inte om man bara kopierar den till /system/app, man behöver också kopiera över den andra filen i zip-arkivet. Det fungerar också att bara flasha zip-arkivet. :)

För att svara på fråga nummer 2;
    Googles uppdatering för någon vecka sen gjorde bara att mobilen uppfattar svenska, Googles servrar som används för att hantera datan i Google Now är bara anpassade för engelska och kommer därför inte att fungera med den svenska som talas. Vissa saker som tex. "call x" skulle kanske kunna ersättas med "ring x", men jag är inte hundra.

söder likes this.
  6. söder

MINA ENHETER

Sparas den .so som läggs i /system/lib när man flashar ny build av CM10? Gapps-filer sparas ju, och då även Google Now .apk'n.

/Söder

7. MultiHaffarN

MINA ENHETER

Så vitt jag vet är det så med CM10. AOKP brukar städa upp efter sig när man flashar en ny version (gapps tas bort, vilket i sin tur också borde ta bort Google Now apkn, hur det är med .so filen vet jag inte).

8. MultiHaffarN

MINA ENHETER

Detta ska med största sannolikhet fixa problemen med att appen slutar fungera efter omstarter, ja. För att vara extra säker rekommenderar jag att flasha zip-filen och inte bara kopiera filerna (alla permissions fixas då) :)

OTA ska fortfarande fungera som vanligt, ibland kommer stock OTA till och med upp i custom ROMs så jag är rätt säker på att inga filer valideras.

gripen likes this.
  9. söder

MINA ENHETER

Det är så roligt med folk som är så måna om sina OTA's. :) Om man har root, och kan flasha en .zip i en custom recovery, så förstår jag inte vad det svåra skulle vara att flasha en .zip med OTAn när det finns en sådan. :)

/Söder

10. gripen

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Okej, point taken. Det är väl bara det att när jag nu lagt in yakju så finns det inte så mycket att tjäna på att inte använda OTA ;)

11. söder

MINA ENHETER

Men om du har en custom recovery (som kan flasha zip, så funkar inte OTAs ändå. :-(

/Söder

12. gripen

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jo, faktiskt. Den kan köras från datorn via fastboot utan att läggas in på telefonen. :)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

13. söder

MINA ENHETER

Jag flashade ny CM10 idag, och Google Now crashar nu. Antar det är .lib som inte sparas då. :(

EDIT: Jag la till filen, och sen funkade det.
    Jag la även till den i mitt script som spar lite saker när jag flashar CM10, så nu ska det inte hända igen.

Men, är detta en ny grej som kommit sedan Google Now kom ut och var en system app då? Jag menar, sparas denna .lib någon annanstans när apk'n installeras i /data/app istället, som när det kommer en uppdatering?

/Söder

Last edited: Sep 12, 2012
  14. söder

MINA ENHETER

Planeras en uppdatering?

/Söder

15. HalfEvil333

HalfEvil333 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är också mycket intresserad av en uppdatering :) Utan denna mod är Google Now i stort sätt oanvändbart.

Vad är skillnaden mellan den senaste uppdateringen av google now och den det google now som finns i .zip filen i denna tråd?

16. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Var tvungen att avinstallera originalet innan jag kunde installera apk'n, sedan fungerar det klockrent :)
    Tack!

17. HalfEvil333

MINA ENHETER

Ingen som har möjlighet att uppdatera detta mod till den senaste versionen av Google Now? Skulle vara mycket uppskattat...

18. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Det bästa skull ju vara att Google fixar det en gång för alla. Lite komiskt att på iOS så kan man ha valfritt språk.:ehm:

19. HalfEvil333

MINA ENHETER

Sant.

Men tills dess får man hoppas att någon kan/vill uppdatera detta projekt :/

De som arbetar på android/google now är amerikaner så de har nog aldrig ens ägnat en tanke åt detta problem :/ Vet inte hur man ska få dem att uppmärksamma problemet. Bombardera deras support forum kanske...:sealed:

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2: