Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 januari 2010.

1. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du tankade en beta av v21 ja. Finns en nyare nån sida tillbaka i den här tråden också. Eller så väntar du nån dag så kommer v21 ej beta.

Hur som helst, inställningen finns där om du tagit rätt version. Har fått feedback på den och det hade ju inte gått om den saknades :)

Scrolla igenom inställningarna igen långsamt...

2. Christopher

Christopher Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ledsen Kingcool, men jag håller med Söder, tror inte din idé skulle fungera så smidigt..

Det stjälper mer än hjälper (vilket dessutom rimmar! o_O )

3. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, nu fanns den där :) Nu har jag inget mer att klaga på, F-N vad bra det är, riktigt grymt. Tack så mycket! Ska fixa paypal också ;)

4. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

:)
    Det funkar såklart såsom det är, men det hade varit fint med en funktion som man aktiverade om man ville ha det:P

Det är såhär jag menar att det kunnat funka:
    http://www.youtube.com/watch?v=yBnsw4Rtp0U

5. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag förstår fortfarande inte vad du menar riktigt? Varför visa på 2 ställen vad som är föreslagit och som kommer att bli det ord som skrivs?

Och till Jonasl:
    1. Har vi det som jag ville nu? Att i landscape är + = vänster, och - = höger, medans det i portrait är tvärtom? Najs i så fall. Jag har det så iaf, vilket jag gillar.

2. Jag har väldigt svårt att träffa space i landscape. Jag vill kunna skriva så, då jag inbillar mig att det borde kunna gå snabbare, men då jag missar space så ofta, så blir det bara skit. Skulle det gå att ändra om ordningen, så att man typ når space bättre med höger tummen, eller gör andra på den raden mindre? Eller två st mindre space kanske?

/Söder

6. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tycker space sitter riktigt bra där den är nu... :)

7. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Är den inte lite väl långt ifrån både höger och vänster tumme tycker du? När man har telefonen i liggandes?

/Söder

8. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det är möjligt att jag är lite skadad från den minimala inbyggda i X10ans standard där jag missade den heeeela tiden. Nu trycker jag väldigt sällan fel, men visst, antar att det inte hade blivit sämre om den var något bredare

9. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

En sak till Jonasl:

Som det är nu, om jag trycker en gång på "K", så kommer det upp förslag om K L M eller J. Skulle det gå att det även visar "?" då också? Som det är nu MÅSTE man hålla inne K för att få ett "?", något som jag ibland tycker tar längre tid än att trycka en gång och sedan välja. Detta bör ju dock bara vara när man en bokstav skrivs ensamt, dvs inte i ett ord eller så..

Jag brukar ibland avsluta ett ord, och sedan lägga till "?".

/Söder

10. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att ändra layouten på knapparna i är riktigt svårt och inget jag kommer göra antagligen. Mycket går att vänja sig vid om man bara ger det lite övning :)

@Söder
    Ja volymknapparna är nu mappade som du föreslog.
    Jag kan inte påverka vad som kommer som förslag. De kommer från den däringa libt9.so filen som hanterar allt med ordlistan. Den är som den är tyvärr.

Du kan dock sänka väntetiden för att få upp ? och andra sekundära knappar lite snabbare (custom popup delay). HTC hade 750 ms som standard. Personligen kör jag på 350 ms.

11. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tack för svaret. Jag ska testa cusom popup delay då. Tack.

EDIT: Har några options jag inte förstår.
    Vad gör:
    Left align candidates
    Ignore filter flag

/Söder

Last edited: 9 april 2010
  12. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

har fått ett force close nu på samma ställe 4 gånger :/

Skriver in ett ord som inte finns i i ordlistan och trycker på det här "klockliknande"tecknet brevid de förslagsorden för att lägga till det, och trycker sen på "Lägga till ord". Varje gång jag gör det får jag upp ett felmeddelande "Tyvärr! Processen com.htc.android.htcime för programmet Touch Input stoppades oväntat. Försök igen." Så måste man tvinga fram en stängning. Är det jag som gjort nåt fel? :/

13. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag får också FC om jag i landskapsläge trycker på pilen och sedan add word. Har v21 men osäker om det är senaste betan. Från den 7:e verkar det som iaf.

14. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känner till den FC ni pratar om. Den har varit med ända sedan starten på den här modden, dvs. det är en HTC bugg jag inte hunnit fixa än. Händer bara i landscape. Kommer att kolla på den någon regnig dag framöver.

Har satt v21 nu. Inte mycket nytt sedan förra betan, bara fixar kring space insertion (och en lowres port också).

Kod:
    /*
     * 21
     * 
     * Fixed: More swipe detection tuning
     * Fixed: Less laggy sound and vibration feedback with swiping enabled
     * Fixed: Space insert more robust
     * Option: Move cursor with volume keys (For SE Xperia X10 perhaps?)
     * Option: Move Scandinavian popup chars closer to pressed key
     *  
     */

15. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Left align gör att ordlistan alltid är vänsterjusterad istället för centrerad som den är som standard. En del tycker att det är jobbigt att ordlistan hoppar i sidled vartefter innehållet i den ändras.

En Android app kan sätta olika properties / flaggor på det fält man editerar. En sådan är Filter som betyder att fältet används för att filtrera innehåll ur en egen datakälla. Ett exempel är "To:" fältet i SMS appen som filtrerar dina kontakter efter vad du skriver för tecken.

HTC har inaktiverat ordlistan för vissa typer av fält beroende på om vissa flaggor är satta. Vill man ha ordlistan i dessa fält så får man mixtra med att ignorera olika flaggor tills man hittar en kombination som gör som man vill. I just "To:" fallet ovan så måste man ignorera både filter och autocomplete tror jag, medan i google search bar/widget räcker det med autocomplete (om jag minns rätt).

Se det som en avancerad option :)

16. boine

boine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle gärna testa det här tangentbordet, men lyckas inte få det att lira, någon som kan hjälpa mig?

Kör en Hero med BeHero 1.3.2, tankar över filerna till mitt SD-kort, provar att installera de genom Astro App manager, använder "Upgrade" men får meddelandet "Programmet har inte installerats"...

Har läst posterna här och på xda, men förstår inte riktigt vad jag gör för fel....
    Jag har väldigt dålig koll på "linux/root/adb", skulle uppskatta lite nybörjarhjälp för att få det att snurra :)

17. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@boine För att installera på en ROM som redan har HTC_IME kan man inte göra som vanligt. Man måste ersätta befintlig version som är en systemkomponent (/system/app). Dessutom så måste libt9.so som finns i HTC_IME.apk manuellt läggas i /lib, och din packages.xml måste editeras pga olika certifikat. Rätt meckigt mao men det går om man har root. Värre är det för ägare av orootad mobil med Sense (Legend/Desire/Hero). På dem kan man inte installera alls.

Har klurat på ovanstående ett tag och har en första beta klar. Den är tänkt att kunna installeras som vanligt i ovanstående fall. Det fixas genom att jag bytt packagename från com.htc.android.htcime till jonasl.ime. På så sätt så kan den installeras parallellt med orginalversionen, eller för den del parallellt med v21 och tidigare. I fortsättningen så kommer jag bara släppa versioner under det nya package namnet. Vill ni uppdatera så kommer ni förr eller senare att beröras av:

När man installerar denna så kommer den inte att se befintliga inställningar/ordlista tyvärr. Ordlistan kan man enkelt exportera ur v21 och importera i v22. Inställningarna tar nån minut att ställa in manuellt igen. Det här kommer att föra med sig mycket nya möjligheter som inte är på plats än. Automatiska uppdateringar, egna dialoger etc. Plus möjlighet för icke root enligt ovan.

Dessutom så tror jag att jag har fixat den FC som nämndes några poster tillbaka.

Testare önskas! boine, jag föreslår att du testar lowres betan nedan instället. Följ alla instruktioner du sett, men använd apk i zipen nedan istället för HTC_IME.apk i förra releasen.

v22b1 hires
    v22b1 lowres

Kod:
    /*
     * 22b1
     * 
     * New separate package name
     * Fixed: Add word dialog now shows kb automatically
     * Fixed: FC on show add word dialog in landscape
     * 
     */

Last edited: 12 april 2010
  18. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Givetvis ställer jag upp och testar på min Nexus One.

En liten ego boost kan du få av mig, när jag säger att ditt tangentbord är det enda på hela telefonen som jag känner mig så jävla nöjd med.

Andra saker är jag rädd att den ligger och håller telefonen i "non sleep" eller buggar loss och så, men varje gång jag skriver med ditt tangentbord, så blir jag lite glad. :)

/Söder

19. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Testar senaste tangentbordet. Inga problem so far. Enda requesten jag har är en inställning att ändra funktion av Options-knappen (Kugghjulet). Detta eftersom man inte använder den så ofta när man väl har ställt in allt, och det går ju att komma till options på andra sätt.

Förslag: Knapp för att toggla mellan olika språk man har i listan. (Detta göra att du snabbt kan toggla mellan tex. engelsk/svensk ordlista)
    Förslag2: Ta bort den helt och gör en bredare spaceknapp. (Då är det mindre risk att man trycker fel på den. Det är en knapp som jag trycker fel på rätt ofta i horisontalläget)

20. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag får tyvärr FC på nya vers varje gång jag ska in på settings för att ställa in allt. Fick återgå till v20 för low res..

Ska PMa dig loggen.