Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 jan 2010.

1. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lysande, loggar uppskattas :)

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Provade 3-4 och fick FC och även om jag dödade allt och sen provade om så fick jag FC... men när jag åter installerade v20 så började v22 att fungera.. dvs att jag kunde komma in i settings... o_O måste varit nåt som kanske inte är kopplad till den nya?! eller? :eek:

EDIT såg att det stod mods by jonasl@xda (v20) så den kanske går in på gamla versionens settings!?

Last edited: 12 apr 2010
  3. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Indeed, ditt PM satte mig på rätt spår :)

4. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kan man på något vis ta bort "Settings" "," och "." -knapparna och göra space bredare? Tycker dom bara är i vägen hela tiden och tar upp massa plats, förstår inte riktigt varför punkt och komma är med där när man får punkt genom att trycka på space två gånger..
    Hur får jag bort de sekundära tecken som är på varje knapp? T.ex på Q är det en 1:a ovanför osv.
    Jag undrar också varför man inte kan få dit Å Ä och Ö på tangentbordet när man har valt Svenska som språk?

Hur dödar jag keyboardet? nvm, hittade hur jag kunde göra en "force stop".

Tack,
    Patric

5. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Snyggt, jag visste inte om det där med 2xspace=punkt.
    Dock vill man ibland skriva många punkter....

Och varför ska man trycka in å ä ö på ett redan trångt skrivbord, när det funkar så bra utan som det göra. Den skriver ju med de bokstäverna iaf.

/Söder

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag (+många andra) hade den inställningen också förut, men faktum är att att när man väl har vant sig vid att skriva utan åäö så är det mycket skönare eftersom du, precis som ovanstående nämnde, får mer plats för fingrarna (Det är redan trångt som det är).
    Dessutom går det rätt fort att komma åt å,ä,ö ganska direkt med "scandinavian hack" påslaget.

Men om du tvunget vill ha å,ö,ä på tangentbordet så finns går det få "scandinavian keyboard" att se ut som detta tagentbordet.

7. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Låter som en riktigt bra idé, förslag 2 passar mig bäst! Men låt options vara kvar som "longpress".
    Dessutom är min settings-knapp lite konstig, den ser ut att vara i helt fel upplösning och är jättesuddig. (Kör v.21 taget från xda.)

Tack för ett underbart jobb Jonas!

8. boine

boine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Jonasl!
    Tack för ditt snabba svar! Imponerande vilket jobb du lagt ner!
    Jag har installerat "v22b1 lowres" och nu lyckas det!
    Stort tack!
    Återkommer med feedback såsmåningom :)

9. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny beta längst ner i denna post om du inte orkar läsa allt.

Det första är en rätt vanlig request, men tyvärr så är det rätt knepigt att flytta och framför allt ändra storlek på tangenter. Requesten är noterad iaf :)

Varför vill du ha bort de sekundära 123? Det går ju mycket snabbare att skriva enstaka siffror med dem än att växla till symbolläge... Personligen tycker jag iaf inte att de stör och har aldrig fått fram dem av misstag. Är detta ett vanligt önskemål bland er andra också?

ÅÄÖ frågan är tvådelad. Dels så är svaret att det är så här HTC designat. Köper du Hero/Legend/Desire så är det denna layout du får, även på svenska. Det är inget jag har ändrat på. Det enda jag gjort ang. språk är så att man kan välja svenska öht om man inte kör Sense.
    Den andra delen är en platsfråga. Rent tekniskt skulle jag nog kunna hacka in åäö, men var ska de vara? Kombinera det med det faktum att flytta knappar är riktigt knepigt så förstår du nog. När man är ny med HTC's tgb så saknar man kanske svenska tecken men man vänjer sig. Ordlistan är riktigt bra och träffsäkerheten ökar med större knappar samt HTC's "bias correction" som förbättrar träffsäkerheten en hel del jämfört med scandinavian keyboard.

Ang. att döda så kan du också tanka ner valfri task manager från market. TaskPanel, Taskkiller etc.
    Tackar!
    Skiljer sig din settingsknapp mycket från denna?
    http://www.hallerud.se/baver.png
    Orginal så var det en png med texten "EN" på den knappen. Jag har skalat om ikonen från Hero, så den kan kanske uppfattas som lite suddig men det ska inte vara så farligt. "EN" vet jag inte vad det står för riktigt, men HTC är inte ensamma om det. Dock så förvirrade det massa folk som trodde det betydde aktuellt språk, därför bytte jag ut den.
    Du kommer inte att kunna komma åt mina inställningar från den vanliga inställningsmenyn pga tidigare rapporterad bugg. Dock så kan du komma åt dem via settingsknappen i tangentbordet. Se nedan.

Denna uppdatering bör fixa problemet med att fel inställningar laddas via menu/settings/language&keyboard samt fixa FC om ingen annan version är installerad.

v22b2
    v22b2 hires
    v22b2 lowres

I händelse av att någon med Sense ROM vill ha voice input, installera även denna:
    http://nimbu.amorvi.com/2010/04/add-voice-search-to-htc-phones/
    HTC har fimpat voice i sina ROMs av någon anledning. Koden finns men är inaktiverad. Man måste tydligen köra min mod för att få voice input med Desire/Legend, men man behöver också Googles voice bibliotek :)

10. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Vet du vilken upplösning den "borde" ha, så att man kanske kan göra om den så att den inte ser så suddig ut på highres versionen :) På min X10 ser det ur så här: [​IMG], nästan som ett äpple i mitten! :ehm:)
    Detta är i princip det enda jag stör mig på. Tack för allt jobb du lägger ner!

Last edited: 13 apr 2010
  11. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har just hittat en dump av ROM från HTC Incredible och har nu tagit settingsikonen därifrån. Den är alltså HTC hires orginal as nature intended. Kommer i nästa beta, hoppas den duger :)

12. boine

boine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 för en knapp att kunna ändra inmatningsspråk.
    Jag är svensk som bor i Tyskland och jobbar i England....
    ( Eller kanske möjlighet att få fram en sån knapp på tangentbordet via options? )

I övrigt funkar det klockrent! Fina inställningsmöjligheter!

13. mikrokiwi

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Kanon! :D

14. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

15. mikrokiwi

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Skulle chansa på 2an ;) Helt ärligt så hade jag satt på voice hack bara för att slippa den lågupplösta versionen, men nu slipper jag ju det :P

edit: En till sak som jag tänkte på: när man kör i lanscape mode på X10an (kanske även milestone? kan ha att göra med att dessa är 854px breda?) så blir tangentbordet vänsterorienterat...
    Finns det något sätt att få det centrerat? :P (bild)

Last edited: 13 apr 2010
  16. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

^^Aldrig tänkt på det men det stämmer att det blir lika dant på Milestone.

17. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har requestats *många* ggr på xda från Droidägare. Som av en händelse så rafsade jag ihop denna kod för några dagar sedan :). Kommer i nästa beta. Kan inte testa själv...
    Liten teaser:
    Kod:
    /* Scale landscape keyboard width (Droid) */
    	public static int modifyKeyWidth(int w) {

boolean doIt = lastScreenWidth > 800 || lastScreenHeight > 800;		
    		doIt &= loadKBIsLandscape;

int res = w;
    		float factor = 1;
    		if(doIt) {

factor = Math.max((float)lastScreenWidth , (float)lastScreenHeight) / 800f;			
    			res = (int) Math.floor((float)w * factor);
    		}

log("modifyKeyWidth " + w + " -> " + res + "  " + factor);

return res;
    	}
    Landscape layouten kan laddas medan man är i portrait, därav det lite skumma med att kolla om höjden är > 800

18. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dags för en ny beta :)

Denna gång så är det en hel del ändringar.

v22b3 hires
    v22b3 lowres

Kod:
    /*
     * 22b3
     * 
     * New: My own package name (installs on unrooted Sense ROMs like Desire)
     * New: Fast language switching by gestures
     * New: Settings dialog redesigned 
     * New: No more .htcime on SD, all is now GUI based
     * New: Hires Clicker. Install for better calibration 
     * Fixed: Scale landscape KB on Droid/Milestone/X10
     * Fixed: Add word dialog now shows kb automatically
     * Fixed: FC on show add word dialog in landscape
     * Fixed: Proper hires settings icon from Incredible
     * Fixed: P and W in phone number keyboard
     * Option: Configurable gesture actions
     * Option: Show current language on start
     * Option: Kill keyboard from settings  
     * 
     */

Precis som förra betan så kan denna installeras bredvid v21 och äldre samt bredvid orginal på Sense mobiler. När du testar, se till att du väljer input method "HTC_IME mod" så du testar rätt version :) Denna delar inställningar med förra betan, men inte med v21 och äldre.
    Noter:

• Skalningen av i landscape för X10 är en ren tankeprodukt. Kan inte testa koden på N1. Feedback och skärmdump från X10/Milestone vore mycket intressant.
    • Man kan nu ställa in vad som skall hända vid swipe i varje riktning. En ny "gesture action" är "Cycle language". Ställ in de språk du är intresserad av (engelska och svenska i mitt fall) och koppla "Cycle language" till en gesture (jag har den på swipe right). Varje gång du utför denna så växlar jag mellan språken som om de ligger i en cirkulär lista. Så i mitt fall så växlar jag mellan svenska och engelska med swipe right.
    • .htcime filen är nu historia. Allt sköts via GUI.
    • Ny Clicker (kalibreringsverkyget, från HTC Incredible) för hires inkluderat. Installera denna. Funkar med alla tidigare hires versioner också. Ger korrekt skalade kalibreringsvärden. Jag upplever den mycket bättre (och sen är den ju snyggare också :P)

Testa på nu :)

19. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ska jag avinstallera den gamla Clicker då? Och lägga in denna istället. Samt ta bort .htcime..

/Söder

20. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Filen behövs iaf inte, vad du gör med den är upp till dig. Vill di kunna rulla tillbaka smärtfritt så behåll den. Den gör ingen skada. Annars ta bort den eller flytta den till datorn.

Clicker kan du bara installera över om du vet hur man gör, annars avinstallera och installera den nya.