Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by jonasl, Jan 28, 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag löste det. Bra med uppsnyggningen i options. Gillar det där med själv välja vad swipes gör.

Såg att när man har engeska valt, så blir ikonen näst längst till vänster, den med mic och kugghjul. Går det att få den att vara bara kugghjul om man vill? Eller den ska vara så by default kanske?

/Söder

2. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja den ska vara så enl HTC iaf :) De flesta engelsktalande kanske vill ha röstinmatning, vad vet jag... går nog att hacka bort om ni så vill.

3. söder

MINA ENHETER

Well, det är ju smart kanske att option delar plats med den, på de språk som erbjuder just röstinmatning. Gör inget. Jag bara undrade. :)

/Söder

En liten fråga dock. Vad gör inställningen "use android smileys"?

Den kan man välja fast man valt att ha custom smileys också.

/Söder

Last edited: Apr 14, 2010
  4. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta är helt sjukt vad du lyckas med :) Swipe to cycle language fungerar underbart.. avinstallerat Touch Input v20 btw utan problem. En sak som du kanske kan åtgärda är att kunna uppgradera utan att behöva avinstallera den gamla vers eller är detta pga att det är olika betan av samma version?
    Grymt jobb du gjort, synd att du inte kan lägga ut den på market och tjäna en hacka..
    Den 25:e när jag är kung vid baren ska jag bjuda dig på en Mojito ;)

5. söder

MINA ENHETER

Man behöver inte avinstallera mellan. Det är ju bara nu för att han bytte namn på skiten och så.

Kör med Linda file manager, så kan man få valet att installera igen, när man väljer att installera ett program som redan är installerat.

Kör man med Androids egna installer, får man bara valet att uninstall om det redan finns.

/Söder

6. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt: grymt bra jobbat Jonasl. :)

7. Galaxy

MINA ENHETER

Btw det här inget som kan läggas in i olika modifierade ROMs? tex cyanogen etc etc? Skulle kunna tänka mig att det finns en del som inte känner till denna Modif. HTC_IME.. speciellt de som är kvar med äldre lurar.
    Ok om man tipsar om detta på Cyanogens forum?

Det är nog det som är problemet ;) tack för tipset.

8. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Yay! landcape funkar perfekt, tangenterna skalades även så att de blev större, bild :D
    Håller med om att uppsvingen i options också var riktigt bra, det började bli lite rörigt där.
    Nya settingsikonen är ju också grym :)

Clicker_Hi gick dock ej att installera, kan detta bero på de 854 pixlarna igen kanske? får bara "Keyboard Calibration could not be installed on this phone." :ehm:

9. boine

boine Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Grym uppdatering!!! 5/5....
    Den dagen du hamnar på Market ska jag sponsra ett par öl...

10. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nja, det är nog bättre att jonasl håller sig utan för market (skulle jag tro). För mycket publicitet kan nog göra htc lite sura. :innocent:
    Men en öl tycker jag jonasl lätt ska ha :)

11. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Han kan få ett flak med öl av mig om han så vill<3

12. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kom på en sak när jag kollade lite närmare på X10an i landscape mode :P
    Den nedersta raden är ju bra, 6 pixlar från kanten på varje sida, men de över är 9 pixlar från kanten på höger sida ;)
    Tack igen, skitkul att få testa och att du kommer på så många nya saker att ta med :D

13. jonasl

MINA ENHETER

(Ny version längst ner om du inte orkar läsa allt)

Om du går till symboltangentbordet sida 2 i qwerty (annan sida för de andra lägena) så ser du att det finns smileys direkt på tangentbordet. De är HTC orginal. Dock så var de av typen
    Code:
    :) :(
    Dvs utan bindestreck. Denna inställning har dubbel betydelse; om man inte har custom smileys men smiley hack så får man mina default smileys på stängknappen OCH HTC's konverteras till varianter med bindestreck om man har den på. Har man inte smiley hack men android smileys så konverteras enbart HTC's. Lite icke intuitivt kanske men jag orkar inte ändra. Det är ändå ingen som orkar gå till symbolsida 2 för en smiley och de flesta vet inte ens om att de finns där.

Anledningen till att de med bindestreck kallas "Android smiley" är att dessa ger en emoticon i t.ex. Androids SMS app (vanilla iaf, vet ej med Sense).

Settings var rörig ja. Anledningen till att denna städning dröjt har varit att jag innan ändringen som kräver ominstallation från v21 till v22 inte kunnat lägga till egna GUI komponenter. Jag var begränsad till att bara bygga på de befintliga. Nu har jag större frihet att mecka med liknande saker.

Snygg screenshot :)
    Som sagt så har jag bara tänkt fram skalningen (inte så avancerat som det låter...) och inte testat den själv. Algoritmen postade jag nyss och den finns några sidor bakåt.

Jag kommer inte att göra något åt ett antal pixlars skillnad mellan höger/vänster. Det känns inte som att det är värt besväret för så lite nytta. För det stör väl inte direkt?

Förklaring till hur det funkar:
    Layouten ligger som xml-resurs i apk'n.
    Här är layouten för landscape så ni ser vad jag dillar om:
    http://pastebin.com/hmKf0j4n

Jag har injicerat anrop från HTC's xml parsning till min kod. Så fort parsern stöter på ett "width" eller "hgap" attribut så låter jag HTC läsa värdet, sedan skickar jag det till min kod där det ev. modifieras. Sedan fortsätter HTC koden med mitt modifierade värde som att det hade stått i XML-filen.

Så, när man kollar på min postade metod
    public static int modifyKeyWidth(int w)
    så är parametern w alltså värdet på antingen width eller hgap från HTC's parser. Skalningen är tämligen trivial (högstadiematte).

Gjort för: 800px
    X10: 854px
    854/800=1,0675

Dvs. multiplicera alla värden med 1,0675 för att uppnå en total skalning till en 854px skärm. Sedan tillkommer ju avrundningsfel och det är det som ställer till det. När alla tangenter på översta raden original är 79px så ska de på X10 vara 84,3325px, vilket inte går. Jag kör Math.round som i detta fall avrundar nedåt, dvs. 0,3325px fel per tangent. 10 Tangenter blir ~= 3,325 px fel för bara tangenterna. Sedan är det lite hgap som bidrar med några pixlar också. Avrundningsfelen blir olika för de olika raderna eftersom de innehåller olika antal tangenter med lite olika hgap och bredder.

Att plutta ut varje tangent exakt där de bör vara orkar jag bara inte, detta får duga :)

Ang. Clicker så är felet så enkelt att HTC specat att den kräver Android 2.1 (sdk version 7). Jag hade glömt att hacka ner det kravet till 1.6 som jag gjort för tangentbordet, se nedan.

Ang. öl: Mums! Bring it :)

Ang Installation av olika versioner och inställningar: Mellan varje beta så höjer jag inte versionen. Då måste man antingen avinstallera ELLER som sagts, installera över. Det senare gör man med t.ex. Linda eller så använder man adb. Kommandot är då "adb install -r HTC_IME_hi.apk". Glöm inte -r för reinstall.
    För dem som bara kör releaser och inte beta så kan man uppdatera som vanligt eftersom jag då höjt versionen från v22 till v23 etc. Undantag blir som jag sagt mellan v21 till v22 pga att jag bytt package name.

Ang Market etc: Nej, det kommer aldrig komma på Market. Jag tänker hålla mig till forum och låta "marknadsföring" ske via forum, tips mellan vänner etc. HTC låter säkert communityn hållas om det sköts snyggt. Jag skulle aldrig försöka ta betalt för det t.ex. Ta alla som gör custom ROMs t.ex. De sprider ju HTC copyrightade grejer utan uttryckligt tillstånd, men HTC låter dem hållas. Jag håller tummarna för att jag också får vara ifred från advokater... Å andra sidan så ger jag gu uppenbarligen folk vad HTC inte kan/orkar/vill göra och bjuder dem på koden. Så nån nytta kanske de har av mig...

v22b4
    v22b4 hires
    v22b4 lowres

Ändrat är: Nya hires Clicker anpassad till Android 1.6. Nu kan man stänga av voice input (mic) knappen även för engelska.

Postar även denna beta på xda nu ikväll. Siktar på att kalla denna version v22 i morgon kväll.

14. Roberth

Roberth Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej Jonas och tack för ett trevligt tangentbord!

Installerade det igår och har testat lite och det verkar riktigt bra. Dock har jag stött på ett litet problem. När jag kör ConnectBot SSH-klienten och tar fram tangentbordet så skriver den ut innehåll på hela skärmen i bakgrunden. Jag ser alltså inte vad jag skriver. När jag kör med x10 standard tangentbord så "förminskas" terminalfönstret till den storleken som är ovanför tangentbordet och all ny text hamnar ovanför tangentbordet. Jag slipper alltså skriva och sen ta bort tangentbordet för att se vad som står i terminalen. Förstår du mitt problem och kan det finnas nån lösning på det? Har inte hittat något i inställningarna.

Ser att du är ifrån Mölndal, jag kanske kan få lämna en "öldonation" på "Kråkan" nångång ;)

/R

15. Galaxy

MINA ENHETER

Dvs egentligen inget nytt i lowres egentligen så man kan hoppa över beta4?

16. jonasl

MINA ENHETER

Några interna ändringar som ingen användare bör märka, men vill du hjälpa mig vara säker på det så testa gärna :)

Vid språkbyte med swipe så sker två saker: Språkbyte (doh) och skylten med språknamn visas. Detta skedde i ett steg i förra beta, nu sker det med två separata meddelanden till en Handler. Ingen borde märka nån skillnad men det kändes bättre så.

17. jonasl

MINA ENHETER

Har inte kört connectbot (eller någon annan terminal) speciellt mycket. Testade att installera det och ansluta mot min ubuntumaskin dock. I portrait så funkar det ju som det ska (tycker jag iaf). I introduktionstexten så varnar de ju för landscape av just den anledning som du nämner. Kollar man i wikin på deras sida

Och visst, man kan ju gå till landscape fast med just det resultat som du/de säger. Verkar som att det är SE som gjort något hack och HTC som följer standard i det här fallet. Det blir nämligen exakt lika dant med Googles standard tangentbord på Nexus One:
    http://localhostr.com/files/91e33a/cb2.png

Kolla hjälpen i programmet:
    Har gått förbi Kråkan många gånger men aldrig varit inne. Har tänkt gå in många ggr men det har inte passat. Brukar spatsera runt i området (som jag tycker är mycket trevligt) när jag behöver rensa huvudet... Man kanske skulle göra slag i saken :)

18. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det verkar vara något fel med p? Bokstaven kommer inte fram när man trycker på den, varken på skärmtangentbordet eller det hårda. Trycker man på o blir den första föreslagna bokstaven p. grymt tangentbord i övrigt. :-)

19. jonasl

MINA ENHETER

Skumt. För mig funkar P alldeles utmärkt.

Någon annan med Milestone som får samma sak? Har du kört tidigare versioner, isf hur funkade de?

Med hårda knappar så har HTC gjort som så att de letar upp motsvarande mjuka och låtsas som att man tryckt på den. Så jag misstänker att vad som än orsakar ditt P problem sitter i det mjuka.

Om du undviker P, funkar alla andra knappar och ordlistan då? Testa gärna med ett annat språk också så jag får lite mer indata. Hur funkar long press på p, får du något?

20. söder

MINA ENHETER

Lustigt. Jag upplevde också problem med P och O igår på min Nexus One. Trodde det bara var jag som hade confat den fel eller nått..

Ska undersöka det mer.

/Söder