Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 jan 2010.

1. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

@jonasl - Finns det någon möjlighet att byta plats på [smiley-knapen] och inställningsknappen? Just nu kommer jag åt inställningarna av misstag då den är nära komma-tecknet. Vore bättre om jag råkade trycka fram en smiley.
    Jag skulle också jättegärna vilja kunna byta ut '-tecknet för andra språk än svenska, där den är helt onödig. Då används # mycket oftare (tack vare Twitter och 3banana).

2. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, nu kommer en sån där dum nybörjarfråga. Har återställt min telefon och försöker installera jonasl's tangentbord igen. Har lagt över .htcime, clicker.apk och HTC_IME.apk till sd, installerat clicker och HTC_IME med Astro. Kan dock inte byta indata-metod, alternativet står helt enkelt inte med. Vad har jag glömt göra?

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Aktivera i settings först.

/Söder

4. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tack :)

5. Christopher

Christopher Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jonasl: tack för ytterligare en grym version av tangentbordet!

Tyvärr fungerar swipe sämre nu än jag minns det tidigare (kanske var det v21 jag hade innan?) Nu måste man dra super-snabbt och ändå fungerar det inte så ofta.. Känns random. Det gäller framför allt swipe right när jag byter tangentbords-språk.

Önskan 1: Idag kan man inte ha insert space efter smileys utan att ha det på dictionary vilket är störigt. Vill inte ha det på dictionary men efter smileys. Går det att lösa till V26? :)

Önskan 2: Låt ' och "" - knappen bli helt valbar, dvs att den fungerar som smileys-knappen fast man får välja enstaka tecken helt själv och kunna göra en liten lista av favorit-tecken precis som smiley-knappen (själv saknar jag paranteser t ex)

Oavsett är ditt tangentbord grymt och jag älskar det! :D

6. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

+1!

Låter ju i övrigt som en kanonapp (låter - för det jag inte fått min Desire än :) )

7. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Skulle oxå vilja se Å,Ä,Ö-tangenter. Känns inte riktigt naturligt att skriva med O och A istället.

8. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Varför använder ni inte bara Scandinavian om ni vill trycka in å ä ö.

Jag tycker det fungerar hur bra som helst att använda a som å och ä och o som ö.

Jonasl har ju redan sagt att han inte kan "modda" det så mycket att å ä och ö kommer med.

/Söder

9. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

OK tack Söder, det var ju klara besked. Det får bli Scandinavian. Skriver man ofta och lite längre i jobbet på svenska är ett måste med åäö-tangenter i mitt tycke.

10. Christopher

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag accepterar helt att jonasl inte pallar lägga dagar på att lägga till Å Ä Ö-knapparna, men jag håller med om att jag saknar dem. Dock skulle jag aldring byta till scandinavian från detta helt underbara tangentbord :)

"Phone keypad" gör det ju snabbare att skriva i porträttläge än landskapsläge nästan :)

11. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har varit upptagen med annat än detta (och att hänga på forum) men här kommer några svar

Precis :)
    Den har 1.5 som det numera finns en version för. Testa den om du inte redan gjort det. Ett tips är att inaktivera voice input knappen eftersom det ändå inte funkar på 1.5.
    Ska kika på möjligheterna med platsbyte. Det är lite meckigt, särskilt om man som jag vill göra allt konfigurerabart.

Tecnen som kommer som popup är relativt enkla att byta men jag är inte med på exakt hur du menar. ' (enkelfnutt eller whatever) ligger nu på c knappen. Är det här du vill byta den mot # ? # Ligger ju lika lättillgänglig på d knappen redan ... Känns som att jag missar något med ditt önskemål :)
    Swipe är knepigt eftersom allt händer på onkeydown. Dessutom så skall HTC's pseudo multi touch funka (Tryck ner en knapp med ett finger, tryck ner en annan med ett annat finger, släpp upp första och sedan andra). Det senare fallet registreras som swipe, i och med att de events som kommer är down, move, up. Den första implementationen var enklare att swipa med men hade som sidoeffekt att skriva t.ex. "is" snabbt med två fingrar blev swipe left och "tv" swipe down. Inte så kul. Nuvarande implementation är en kompromiss. Personligen tycker jag den funkar bra för mig, men den beror mycket på hårdvara och andra externa faktorer tyvärr. Det kräver nämligen att det kommer move events tillräckligt snabbt under hela rörelsen för att jag ska kunna skilja mellan pseudo multi touchen ovan och riktiga swipes. Practive makes perfect... :)

1. Kan du precisera vad som inte duger med inställningen "... after words" under insert spaces? Den är tänkt för ditt fall, men jag kan så klart ha klantat till det. Det händer rätt ofta :) Ett annat alternativ är att jag lagt till den inställningen efter att jag släppte 25, minns inte riktigt. Isf så kan du tanka ner v25 och installera om så kommer du få den. Laddade nämligen upp en ny v25 igår som fixar en pinsam bugg rörande domänerna på .com knappen (Se XDA för mer info) och då kom isf denna option med för jag har den på min telefon.

2. Inte möjligt även om jag ville. Biblioteket som sköter ordlistan är native (libt9.so). Javakoden skickar ner ett index och koordinater på vilken knapp man tryckt på och agerar därefter. Jag kan inte ändra i detta lib och följaktligen inte lägga till knappar. Inte heller flytta dem, byta plats eller på något annat sätt flytta mittenpunkten på befintliga knappen. Tyvärr.

Se ovan :)
    För mig och visa andra funkar det utan svenska tecken. Ytterligare andra är av en annan åsikt. Tack och lov så är Androidvärlden full av alternativ :)

12. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

Ah. Glömde såklart att jag pratade om Compact-QWERTY. Längst upp till vänster finns "enkelfnutt" (underbart namn!) på egen knapp med "dubbelfnutt" som popup. Bara att byta plats på dem två vore önskvärt, även om jag helst såg den knappen helt konfigurerbar. Förstår dock om det är svårt att ändra, och målgruppen är ju inte så stor, engelsktalande länder kommer ju vilja ha kvar som det är nu.
    Men vore kul om du ville titta på det iaf!

13. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ska HTC's pseudo multi touch funka även på knappsats? För det får jag inte att funka för mig..

14. Christopher

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

och jag menar samma sak. fast jag glömde skriva att jag alltid använder phone keypad :-)

@jonasl

vad jag menade var att i inställningar så måste det översta valet med "automatiska mellanslag" vara ikryssat för att man ska komma åt de två alternativen under (som börjar på "...") för "automatiska mellanslag", det är det jag vill komma i från. Dock har jag v24 tror jag, så jag ska återkomma när jag hunnit installera v25!!

(jo jag vet, det är nog rätt dumt att önska saker innan man sett den senaste versionen :) )

Last edited: 7 maj 2010
  15. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Skulle önska att smileyknappen och inställningsknappen inte bytte plats. smileyknappen är lätt att hitta där den är i hörnet.

Bugg med risk för att den redan nämnts och jag får skit: i porträttläge och med alternativet att mellanslag ska läggas till endast efter smileys, så läggs mellanslag ändå till efter frågetecken om man väljer ett andrahandsval i rättstavningen. Det händer bara i meningar med två eller fler ord verkar det som.

Last edited: 7 maj 2010
  16. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Testade precis att installera detta på tjejens X10, verkar ju helt underbart. Bra jobbat!

17. uffez

uffez Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testat lite på min X10 - suveränt bra... Kommer att kräva lite träning...

/Uffe

18. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Hej Jonas och tack för en underbar keyboardlayout
    Mitt problem är att jag kommer åt knapparna bredvid space tangenten hela tiden.
    Jag vet att man kan disabla tangenterna bredvid , men är det någon ytterligare version på gång med bredare spacebar ?

19. nomis_82

nomis_82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Fin app med många inställningar att leka med:-)
    En detalj som jag dock saknar från tiden med symbian är möjligheten att gå tillbaka till ett ord och få upp listan med ordförslag som man fick när man skrev ordet. Är det möjligt att göra? /Simon

20. Papazian

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Finns det inte nån inställning för att ordförslag ska komma när man är både i mitten och i slutet på ett ord? Då borde man väl få upp ordförslag när man scrollar tillbaka till ordet? (Har dock inte testat)