Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 jan 2010.

1. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Imponerande arbete! Blev ju fantastiskt mycket bättre med detta installerat (kommer från scandi...)

Tack!

2. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Med det resonemanget borde ju alla bara köra T9.

3. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tar en liten paus från arbetet med modden. Har postat all min källkod och mina deploy script på xda för den som vill hacka själv eller bara är intresserad av hur jag har gått tillväga för att trixa ihop detta.

Enjoy :cool:

4. Christopher

Christopher Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Om jag testar att installera detta tangentbord (med Linda file manager), kommer detta TA BORT Scandinavian Keyboard på min nexus då?

Är det enkelt att byta tillbaka om man inte gillar detta?

Kan man avinstallera detta på ett enkelt vis?

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Nej, du får bara ytterligare ett tangentbord installerat

Lika enkelt som det är att byta till det är det att byta tillbaka

du avinstallerar det lika enkelt som vilken annan app som helst

6. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inga som helst problem. Det påverkar inte Scandinavian eller något annat tangentbord. Du kan avinstallera det som vilken annan app som helst, t.ex. genom Settings/Applications/Manage Applications eller genom diverse pakethanterare (Uninstaller från Market är rätt OK t.ex.).

Du kan ha flera tangentbord aktiva samtidigt och smidigt byta mellan dem. Se bara till att de du vill byta mellan är aktiverade i Androids Settings / Language & Keyboard. Sen är det bara att göra en "long press" på vilket editerbart fält som helst och välja "Input Method".

Så det är fritt fram att testa helt utan risk. Gillar du det inte så är det bara att skrota. Fördelen med Android är ju alla alternativ, allt passar ju inte alla :)

Edit: Too slow :)

Last edited: 15 mar 2010
  7. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

vore det svårt att tvinga fram engelsk layout på compact qwerty jonasl?

8. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte undersökt detta så noga. Bara så jag förstår dig rätt, du vill ha den engelska layouten även om du har valt svensk ordlista? Vågar man fråga varför? :) Vilka fördelar skulle det ge? Av det lilla jag har sett så skulle det bara medföra att du förlorar åäö och vinner en Voice Input knapp, men den senare finns det en option för att hacka fram ändå. Alltså skulle du "bara" bli av med åäö, eller vad missar jag?

Jag kör bara qwerty så jag missar säkert någon bra anledning, men vad?

Hur som helst så finns det en metod i HTC's kod:

Kod:
    .method private setKeyboardbyLang(I)V

dvs. ~= java koden

private void setKeyboardbyLang(int id)

Det är en enkel sak att tvinga den att alltid tro att id parametern är 0 (engelska) här. Frågan är vad det får för konsekvenser... Denna metod anropar i sin tur en metod i native biblioteket
    Kod:
    invoke-virtual {p0, v1, v6, v2}, Lcom/htc/android/htcime/ezsip/Port20KeySIPView;->switchNativeKeyboard(ZII)V
    Det skulle kunna betyda att man förlorar möjligheten till åäö helt och hållet, men jag har inte testat. Ge mig en bra anledning så kan jag göra det :)

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

kollade faktiskt lite nogrannare och jag vinner ingenting på det faktiskt. fick för mig i all min enfald att det skulle ge lite större tangenter i compact läget men det gjorde de inte tyvärr.

10. Christopher

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack för svar!

har nu testat det och gillar det, speciellt i compact-läge när man bara skriver med en hand. i "liggande läge" saknar jag åäö som finnspå scandinavian keyboard ..

sant, android och dess möjligheter är helt underbart <3

säkert en dum fråga, men går det att göra compact med ännu större knappar, så att det ser ut som en "vanlig mobil" men första knappen är "abc" nästa "def" osv?

11. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ge ordlistan en chans, den är riktigt bra. Enligt min åsikt behövs inte åäö eftersom ordlistan är så bra. Skriv "harligt" och få "härligt". Manuella åäö fås genom long press + slide. Även det ganska smidigt, så sammantaget enligt min mening bra.

Om du vill ha "vanlig mobil", testa att ändra tangentbordstyp till "phone keypad" i settings.

12. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Håller med jonasl. Ja var också lite skeptisk till att vara utan åäö, men ordlistan är så bra så det gör inget att de fattas. Funkar kanon!

13. Christopher

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar "Phone keypad"!

Dock har jag en sjukt störig bugg

Antar att det bara är på min nexus, annars hade nån märkt det tidigare, men "backspace" ner till höger fungerar bara om jag håller inne den. Dvs den fungerar inte vid klick för att redera en symbol i taget.
    (både i liggande och stående händer detta, både för phone och compact)

märkte nu också att om man har vanlig qwerty-layout fungerar inte en ändaste knapp..
    märkligt, så var det inte precis när jag installerat det

14. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket märkligt. Har inte upplevt det eller hört någon annan säga samma sak.
    Om du inte bytt till annat tangentbord redan, testa gärna att avinstallera och sedan installera igen (inte bara ominstallera alltså). Din user dictionary kan du backa till SD i settings (längst ner).

Har postat v17. Bara en liten ändring: Man kan nu återställa HTC's beteende med att ordlistan inte används i webläsaren för formulär på en rad (inloggningar, sökningar etc, gäller QWERTY). Vissa tyckte det var störande.

15. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Installerade denna igår... Exakt samma problem! Måste hålla inne "suddknappen" med risk att radera mer än man vill. Samt att inga bokstäver fungerar i landskaps-läget (siffror tycks fungera....), och långa tryck fungerar till specialtecken....

Jag installerade v16

16. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gäller det i alla appar och typer av textfält eller är det endast vissa? Browserformulär är en typ, SMS en annan, mail i gmail en tredje etc. Försöker fiska efter om det finns något mönster. Eftersom jag själv inte upplever det så är det rätt svårt att felsöka...

Har hört ryktesvägen att vibrationen kan ställa till det. Testa att stänga av vibration om ni har det på (finns i HTC's settings under "Text input" / Vibrate when typing. Vibration funkar för mig, men på xda är det flera som rapporterat detta.

17. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det gäller alla textfält. Men tipset du gav om vibrationen fungerade. Nu fungerar landskap som det ska och "suddknappen" fungerar med ett enkelt tryck nu.

Tråkigt bara att vibrationen inte fungerar då den ska motsvara knappmotståndet av en fysisk knapp. Men jag kan tillägga att vibrationen inte fungerade ens med den inställningen påslagen... Men du fick vibration i din telefon?

18. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det fungerar för mig så felsökning är lite knepigt. Det vore fint om du kunde hjälpa mig att reda ut orsaken. Jag kommer posta en testversion här inom ca en timme. Vore bra med feedback på den. Planen är att implementera min egen vibration istället för HTC's kod. Håll utkik.

19. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Testar den gärna, men det blir nog först imorgon eftermiddag jag kan komma med feadback.

Ska man avinstallera föregående version eller lägger man den nya ovanpå?

20. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en testversion med min egen vibrationskod:

http://www.hallerud.se/htc_ime_hires_custom_settings18_b1.zip

För att test av denna version skall ge mig så säkra resultat som möjligt så måste tidigare version avinstalleras. Installera alltså inte över. Gå in under Settings/Applications/Manage Applications och avinstallera Touch Input. (Innan det görs så bör man backa sin user dictionary till SD om man bryr sig om den. Görs längst ner i mina inställningar)

I denna version har jag gömt HTC's interna inställningar eftersom jag tror att de kan vara medskyldiga till problemet. Det enda där inne som var användbart var vibrationsinställningarna. Jag har nu lagt till en egen option för längden på vibrationen istället, leta i sektionen "Sound & vibration". För att få vibration så öht så måste det enablas i HTC's inställningar, sedan kan man ändra längden i mina.

Det är inga andra ändringar sedan förra "releasen".