Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonasl, 28 jan 2010.

1. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur backar man upp "user dictionary"? Det är jag väldigt intresserad av med tanke på att jag flashar ROM:s ofta.

2. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr så finns den möjligheten enbart i den högupplösta versionen. Jag har inte haft tid att pilla med den lågupplösta på ett tag. Mest pga att jag har en nexus. Gjorde den lågupplösta i brist på högupplöst när nexus kom. I hires så finns en inbyggd editor för ordlistan. Jag har injicerat kod i den för att exportera till SD. I lowres saknas den funktionen (finns i nya versionen från legend dock som jag ska kika på vid tillfälle).

En sak att undersöka: i /data/data/com.htc.android.htcime finns alla inställningar. När du flashar, spara undan innehållet häri och kopiera tillbaka efter flash. På hires ligger ordlistan i mappen udb. Efter återkopiering så kan du behöva chmoda / chowna filerna dock.

Klen tröst för er med lowres kanske, men det ska gå att backa manuellt... Finge jag bara lite mer tid så skulle jag porta allt från hires till lowres från legend, men dygnet är lite för kort för allt man vill göra :-(

3. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Denna fungerar med vibrtionerna. MEN, med orginal 35ms "varierar" styrkan på vibrationerna. Första trycket är (nästan) alltid starkt, sen minskar styrkan för att ibland öka lite mer. det verkar inte ha någon betydelse med intervallet av trycken.

Jag ökade till 40ms, det var liknande. Men 45ms inbillar jag mig att det fluktuerar mindre, eller inget alls. Petig som man är känns dock 45ms i kraftigaste laget :P Men dock, starka vibrationer är bättre än inga ;)

Nu ska jag vara besvärlig. ;) Dessa fluktuationer är störst med qwerty, både liggandes och ståendes. Med compact qwerty var inte problemen lika stora, förutom landskap där de var likadant. Med Phone Keypad upplevde jag inga problem alls förutom med landskap.... Jag kunde ha 30ms utan problem.... Så nu får du något att bita i :teeth: Du kanske ser den röda tråden att många knappar stället till det...

4. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Konstigt med variationerna tycker jag spontant. Upplever dem inte som du beskriver på Nexus. Dock så märker man hårdvarubegränsningar ju lägre man ställer tiden. Vibratorn har ju någon slags rörlig del i sig som åker fram och tillbaka. Beroende på var den befinner sig i sin bana när startkommandot kommer så startar den olika snabbt. 20-35 ms är inte direkt lång tid och hårdvaran verkar inte ha den precisionen.

Som du ser på tiderna på mina förra inlägg så slängde jag ihop detta rätt snabbt dock. Det tål att undersökas mer helt klart, men detta verkar vara en väg mot lösningen iaf.

5. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha, jag forstår. Känns lite väl krångligt för en ordlista om jag ska göra det på den lågupplösta versionen... men grymt att du implementerat det för den andra. Kommer använda den när jag får en Nexus (förmodligen om två veckor). :)

6. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tyckte också att det var konstigt. Men varken originaltangentbordet eller scandinavian har detta problem. Och med scandinavian kör jag med just 30ms... Och inte heller med "din" Phone Keypad uppstår dessa variationer. Men vänder man då telefonen så man får fullsize qwerty, ja då är problemet där igen.... När jag då kör med 30ms är vissa vibrationer så pass små att man knappt känner dem.

Jag trodde först att det var fel på mig :P Men jag lät min fru prova också, utan att jag sade innan vad problemet var, utan bara att hon skulle uppmärksamma vibrationerna. I Phone Keypad kunde hon inte anmärka på något. Men sedan i qwerty anmärkte hon att den inte vibrerar alls under vissa knapptryckningar, för att sedan vibrera starkt. Om det är starkare än 30ms, eller om det bara känns så pga avsaknaden av referensvibrationer kan vi låta vara osagt.

7. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

v18 uppe

Changelog:

Kod:
     * Changed: Hid HTC hidden settings again (caused too much trouble).
     * Option: Custom vibration length
     * Option: Smiley button instead of hide kb button.
     * Option: Toggle smiley dashes
     * Fixed: User dictionary editor no longer FC's on modaco custom rom
     * Fixed: Word candidate bar now works on Droid 2.1
    Smileys är enablade default men går att stänga av i settings. Efter ändring, döda tangentbordet med en task manager (inställningarna läses vid uppstart av processen).

Tips: Göm-knappen behövs egentligen inte. Man kan gömma tangentbordet med den vanliga back-knappen.

Screens:
    [​IMG][​IMG]

8. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Skitbra med smileysarna :) Går det att få smileysarna lista att "fastna", så man inte behöver dra fingret till den man vill ha utan att man trycker på den man vill ha... flummigt va? :P Med stora fingrar är det svårt att se under ;) (detta gäller även qwerty då man vill bokstavera å ä ö )

Btw, nu finns inte variationerna i vibrationerna längre. Jag kör nu 30ms och landskap, compaq qwerty, phone... alla fungerar som vanligt nu. Så det var kanske knas med min telefon vid tillfället?

9. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nu får du gärna ta ett paus från högupplöst och porta över lite av dessa godsaker till lågupplöst :) Pretty please with sugar on top..

10. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lågupplöst är på g (har jobbat på att porta allt ett tag nu). Största problemet är att jag inte kan testa själv så jag behöver hjälp.

Här finns v18 lowres beta:
    http://www.hallerud.se/HTC_IME_lo_v18b1.zip

Se vad jag har skrivit på xda:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=5962046&postcount=891

Tänk på att den lågupplösta nu är en mashup av saker från Desire och Legend. Risken är stor att det inte funkar på t.ex Cupcake. Testa gärna. Det enda jag kräver i retur är en rapport om hur åt skogen testet gick :P

11. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Än så länge har det fungerat utmärkt på min Magic med Cyanogenmod... röstinspelning fungerar, smileys fungerar.. export dict fungerar... kan kännas en aningen segare än V.4 men det kan man leva med... återkommer när jag stöter på trubbel :)

PS Installerade direkt över gamla versionen btw..

12. Dragon

Dragon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Samma här, flyter på ok än så länge.

Edit: Att gå till landscape är lite segt. Allt går över till landscape men tangentbordet visas till början som horisontalt läge till vänster av skärmen och det är mörkt till höger men det går över till fullt landscape efter 2-3 sek... ser ungefär som din "Attached Thumbnails" på Xda forumet men i landscape för ett par sek, kanske går att optimera men det går att leva med ändå. ;)

Last edited: 23 mar 2010
  13. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter ju lovande :-) Som ni kan se på xda länken så har jag lite problem att köra den på Nexus. Ang seghet så är det ju inte omöjligt att HTC ändrat saker mellan versionerna. Legend är ju lite kvickare och det är därifrån det mesta kommer. Jaja, det närmar sig iaf

14. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Funkar toppen för mig med Galaxy och 1.6! Tusen tack för att du tog dig tid att porta det. :D
    Byte till landskapsläge ger inga konstiga effekter för mig.

15. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att det ändå funkar så bra som det gör för er. Verkar funka bättre än jag vågat hoppas på kan jag lova. Vill flera testa så är jag fortfarande mottaglig för kommentarer :)

Jag har portat tusentals ändrade rader assemblerkod från min Desire-mod till Legend koden och sedan bakat in ~3k rader egen java kod. Känns som att något måste ha gått snett, men jag är glad så länge ni säger att det funkar :cool:

16. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag testade att köra in den på min Galaxy med Astro. Det funkade visst inte så bra. Nu får jag FC. . .

17. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Förlåt, glömde tacka så mycket för allt jobb. Jag kan tillägga att jag kör 1.5.

18. jonasl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag skrev på xda så är jag lite osäker på vad som krävs. Bla så finns ju voice input i denna version. Vet inte om 1.5 stödjer det. HTC har satt Android 2.1 som krav för installation. Det är jag som sänkt gränsen till 1.5, men det betyder inte att det garanterat funkar :-/

Vore schysst med en logg så jag får lite bättre koll på vad det är som gäller. Vem vet, det kanske går att fixa. adb är enklast för loggar tycker jag. Annat alternativ är aLogcat från Market. Starta det, tryck clear log och öppna sedan tangentbordet. Så fort du får FC så växlar du till aLogcat och mailar loggen till dig själv. Sedan kopierar du upp den på pastebin.com och ger mig en länk så kan jag kanske få en hint om vad som går snett.

Det kanske går att fixa en version utan de delar som inte stödjs i 1.5 men jag måste isf veta vilka de är :)

19. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
  20. PsyDuck

PsyDuck Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Fungerar klockrent med senaste CM på min Magic! Strålande!!