Det som är intressant i en sådan logg är den sk. Exception som orsakar krashen med tillhörande StackTrace (som talar om hur koden exekverat för att komma till stället där det skedde). I ditt fall så står det i klartext vad som hände:
Kod:
#
I/ActivityManager( 1070): Start proc com.htc.android.htcime for service com.htc.android.htcime/.HTCIMEService: pid=5041 uid=10089 gids={}
E/dalvikvm( 5041): Could not find class 'android.backup.BackupManager', referenced from method com.htc.android.htcime.HTCIMEService.execOnceAtBoot
#
W/dalvikvm( 5041): VFY: unable to resolve new-instance 21 (Landroid/backup/BackupManager;) in Lcom/htc/android/htcime/HTCIMEService;
....
W/dalvikvm( 5041): VFY: rejected Lcom/htc/android/htcime/HTCIMEService;.execOnceAtBoot ()V
Det säger mig att klassen BackupManager inte kan hittas och att det var i metoden void execOnceAtBoot() som den söktes. Jag sökte upp alla referenser till klassen och kommenterade bort dem (#):
Kod:
#jonasl
# new-instance v0, Landroid/backup/BackupManager;
invoke-virtual {p0}, Lcom/htc/android/htcime/HTCIMEService;->getBaseContext()Landroid/content/Context;
move-result-object v1
#jonasl
# invoke-direct {v0, v1}, Landroid/backup/BackupManager;-><init>(Landroid/content/Context;)V
#jonasl
# sput-object v0, Lcom/htc/android/htcime/HTCIMMData;->sBackupManager:Landroid/backup/BackupManager;
jonasl kommentaren lägger jag framför alla mina ändringar så man snabbt kan se vad jag gjort genom att söka på jonasl i alla assembler filer.
BackupManager finns i nyare Android och backar upp saker till Googles servrar. Tanken är att om man skaffar ny likadan mobil (garanti etc) så skall man via sitt Google konto direkt få tillbaka alla inställningar. Detta funkar bara för applikationer som ligger i /system. Alltså har bara root-folk som lägger apkn i /system manuellt nytta av detta och enbart HTC's inställningar backas så det är ingen större förlust att skippa den. Din senaste FC är ny, det går framåt 
Den här gången är det skalning av Bitmap till bakgrunden av tangentbordet som går fel:
Kod:
unable to resolve direct method 204: Landroid/graphics/drawable/BitmapDrawable;.<init> (Landroid/content/res/Resources;Landroid/graphics/Bitmap;)V
Det betyder att den överlagringen inte finns i 1.5. Ska se om jag kan hitta en som gör det som kan ge liknande funktionalitet. Kommer närmare för varje FC så håll utkik efter nya versioner