Moddat Hero/Legend/Desire tangentbord v27

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by jonasl, Jan 28, 2010.

1. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ingen update.zip utan en helt vanlig zip-fil med en apk inuti :)
    Kör på zip för webhotellet är helt kaiko med .apk.

2. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har kört scandinavian ändå sedand jag skaffade min nexus.

Tog mig äntligen tid och installera ditt HTC tangentbord nu och ojj vad nöjd jag är!
    Funkar klockrent även utan åäö med ordlista. (som iphone faktiskt hade innan)

3. Hampan

Hampan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena Jonas!

Var macen som tolkade apk:n som en zip.
    Funkar klockrent med volymknapparna! :)

4. jonasl

MINA ENHETER

Nice. En apk är ju rent tekniskt en zip, så macen var inte helt fel ute. Jag är dock tvungen att lägga apk filen i en vanlig zip-fil eftersom mitt webhotell ballar ur annars.

Bra att det funkar rent tekniskt med volymknapparna iaf. När du testat ett tag så är jag tacksam för en rapport om hur det funkar rent användarmässigt, dvs. upplevs det jobbigt och icke intuitivt att peta på volymknapparna för detta? Saknar man möjligheten att kunna ändra volymen medan man skriver?

Volymknapparna var sjukt mycket enklare att hacka in än piltangenter, men jag vet inte riktigt hur det upplevs så därför är jag nyfiken :)

5. Hampan

MINA ENHETER

Jag har gått loss på det nu, och detta är bara en persons åsikt men jag tycker att det är klockrent. Med pilknappar på tangentbordet är det lätt att komma åt andra knappar vilket inte är ett problem här.

6. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jonasl, borde det inte vara bättre att volym upp/+ var till höger och inte till vänster som det är nu?

Jag tyckte direkt att minus/- skulle vara att flytta markören till vänster.

/Söder

7. jonasl

MINA ENHETER

Får bli en liten omröstning om det, vad tycker andra som testat?

Så här tänkte jag iaf: När man går åt höger så kan man ju komma ner på raden under beroende på var man har markören. Eftersom man kan komma neråt så tänkte jag minus=neråt och tvärt om med plus/uppåt. I landscape så blir ju också minus=höger rakt av vilket kändes rätt naturligt.

Det är inte alls svårt att ändra på, så finns det fler önskemål om att ändra så kan jag göra det.

8. Hampan

MINA ENHETER

Instämmer faktiskt :)
    Logik: Ner = negativt/bakåt i texten , Upp = positivt/framåt i texten.

Last edited: Apr 6, 2010
  9. söder

MINA ENHETER

Håller med om i landscape. Kan man ha olika för portrate och landscape?

/Söder

10. Hampan

MINA ENHETER

Om det är för mycket problem att göra automatiskt - kanske en setting för "inverse" ?

11. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast man läser ju uppifrån och ner. Neråt blir då framåt :-)

12. söder

MINA ENHETER

Fast att man kommer nedåt ibland när man går åt höger ska ju inte innebära att minus tar en framåt.

/Söder

13. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag vet att jag skulle läst igenom alla nio sidor innan posten, men jaja here goes!
    fungerar det så kanon att det är vanlig "T9" knappsats i vanligt läge, och qwerty i landscape? har för mig att kollegans hero är sådan iaf, vilken version/upplösning fungerar bra på Sony ericsson X10?

14. jonasl

MINA ENHETER

Du kan få det så ja. Qwerty är default i portrait. I portrait, gå in i inställningarna och ändra keyboard type till phone keypad så får du denna i portrait. I landscape så är det qwerty som gäller oavsett inställning här (precis som på hero)

Vad gäller version så är det den högupplösta som gäller för x10. Antingen så tar du senaste releasen i första posten, eller så kollar du ett par poster bakåt för senaste betan. I senaste betan kan du aktivera flytt av markören med volymknapparna (x10 saknar ju trackball). Beta uppdateras lite nu som då så går du på det spåret rekommenderar jag att du håller koll på tråden så du får fixar vartefter de implementeras. Att kolla här lite då och då iaf efter nya versioner kan vara smart oavsett version iofs :)

15. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

ok, finns det ingen möjlighet för att lägga in swype då, för att flytta markör upp o ner? det har jag nu, o det fungerar kalas bra.. ska testa runt lite allmänt

installerade nu, och det går fort och smidigt att skriva, ett problem jag har bara är att dom föreslagna orden täcker över rutan med vad jag skrivit, så jag kan inte kontinuerligt se vad jag eventuellt gjort fel, plus att + och - navigeringen hittar jag ingen inställning för, annars är allt prima fint

Last edited: Apr 6, 2010
  16. jonasl

MINA ENHETER

Hacket jag gjort för att flytta upp den editerade appen funkar inte på x10 av någon anledning. Oklart varför än så länge. Tills detta är löst så kan du flytta orden manuellt genom att göra en "long press" på dem och flytta dem. Jag har hackat in så att positionen sparas från gång till gång. Att orden syns över det man skriver är standard av HTC. I deras egna Sense program, ex för SMS, så är det hårdkodat hur mycket ordlistan skall flyttas upp för att inte täcka, men för tredjepartsprogram är det så här. Det var därför jag gjorde hacket som flyttar upp innehållet (som inte funkar på X10 än, men på alla andra mobiler typ).

Navigering med volymknapparna hittar du om du scrollar ner nästan till slutet. "Volume to move" heter inställningen just nu (förutsatt att du kör senaste betan, annars finns den inte)

17. jonasl

MINA ENHETER

v21b3 hires:
    Tanka ner

Har nu växlat höger/vänster vol +/- mappningen enligt önskemål.

Skulle X10 ägare kunna slå på och leka med de olika swipe alternativen? Har hört så mycket om X10 skärmen så det skulle vara trevligt med feedback. Har fått en del ovett från Droid ägare som inte är helt nöjda och kommit fram till att det beror på hur ofta man får events om att användaren flyttar fingret. Har tänkt att försöka trimma in parametrarna och siktar på att släppa v21 till helgen.

18. FOO

FOO Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du inte lägga till i atrackdog så att man kan besöka utvecklarens hemsida för att ladda ner senaste versionen, nu kommer den upp där, sen får man gå till xda och ladda ner. Vore klart smidigare som en del har, att man kan direkt kan komma till utvecklarens hemsida.

19. söder

MINA ENHETER

Kan du inte behålla "minus som höger" i landscape?

/Söder

20. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Har fortfarande problem med med att "candidates bar" kommer mitt i texten vid landscape, vilket gör det omöjligt se vad man skriver. Använder senaste CM.
    Sen så undrar jag om det finns någon möjlighet att flytta å,ä,ö närmare knappen som man trycker in. Tex när man håller inne a så kommer å längst ut på högerkanten. Detta skulle göra det snabbare att skriva. Alternativt om man kunde ta bort bokstäver som ã,á,â etc.
    Använder v21b3.