Fråga: Modem och router

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av DrPork, 11 okt 2020.

Taggar:
  1. DrPork

    DrPork Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    En liten teknikfråga och möjligen blir jag betraktat som ovetande men jag kör.

    Jag har bredband via fiber från Telenor (250 mbit). Kabeln från uttaget går till det levererade modemet (som också har routerfunktion) ZyXEL P 2812HNU. Från denna har jag en kabel kopplad till en router ASUS RT-AX58U och i denna har jag ett par datorer kopplade på LAN och så använder jag dess Wireless och för ett nätverk i lägenheten.

    På ZyXEL är Wireless avstängd men jag har en telefon kopplad i denna också (Jo, för tillfället behöver jag en fast telefon).

    Min fråga är om det är så att när jag kopplar en fast lina "genom" ZyXEL till ASUS finns det då en risk för märkbara förluster på vägen på grund av detta?

    /DrPork

    Oops nu ser jag att jag lagt inlägget i fel träd! Ska se om jag lyckas ta bort det
     
  2. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Bäst är att du bryggar (slår av brandvägg och routerfunktion) Zyxel-routern från Telenor. Det kan kundtjänsten hjälpa dig med om du inte kan det själv.
    På så vis släpper den igenom all internettrafik som den är, men du har kvar din hemtelefon.
    Om du inte bryggar kommer du få mer eller mindre problem i och med att du har två brandväggar utefter varandra.
    Du tappar ingen nämnvärd hastighet, men vissa prylar kan få svårt att nå internet.
     
    bernard och DrPork gillar detta.
  3. DrPork

    DrPork Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack

    Tack :)
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det borde inte spela någon större roll hur du än gör. Som personen ovan nämnde så kan du bygga routern, men det förutsätter att du får mer än en publik IP-adress från Telenor. Får du bara en enda adress så kommer antingen internet eller telefonin att sluta fungera.

    Att "kedjekoppla" två routrar som du har gjort (d.v.s. NAT bakom NAT) är överlag inte att rekommendera, men i teorin borde det inte sänka varesig hastigheten eller möjligheten att koppla upp dig.
     
    DrPork gillar detta.